صفحه اصلی / اسلایدر / خیز دلار برای مرزشکنی
خیز دلار برای مرزشکنی

قیمت دلار در بازار آزاد به 25920 و در صرافی ملی به 25800 تومان رسید

خیز دلار برای مرزشکنی

کسب و کار نیوز - بازارهای طلا، سکه و دلار در حالی آرام و قرار ندارند که سفته بازان این بازارها هر شب خواب آشفته می بینند.

به گزارش کسب و کار نیوز، بازارهای طلا، سکه و دلار در حالی آرام و قرار ندارند که سفته بازان این بازارها هر شب خواب آشفته می بینند؛ گویی بازارهای موازی که در لبه مرز روانی قرار گرفته اند هر لحظه با خبری سیاسی مانند موافقت رهبر با بررسی اف‌ای‌تی‌اف (FATF) در مجمع تشخیص یا بیانیه اروپا به کمای قیمتی می روند.

جزئیات تغییر قیمتی در بازارهای مالی

بازار در حالی روز پنج شنبه آغاز به کار کرد که قیمت‌ها در بازار طلا و ارز بالا رفتند و در مقابل قیمت سکه اندک نوسانی داشت.
هر اونس طلا به ۱,۸۶۳دلار رسید که نسبت به روز چهارشنبه، افزایش ۰.۳۳ درصدی داشت. در بازار هر مثقال طلا ۱۸ عیار نسبت به روز قبل ، با ۱۵۰۰۰ تومان افزایش، ۴,۹۲۷,۰۰۰ تومان نرخ گذاری شد.
قیمت دلار در بازار آزاد به ۲۵۹۲۰ تومان رسید که نسبت به روز چهارشنبه افزایش ۲۰ درصدی را ثبت کرد. در بازار پوند نسبت به روز چهارشنبه با ۱۷۸ تومان افزایش، ۳۴,۹۲۰ تومان نرخ گذاری شد.
درهم امارات به ۷,۱۷۰ تومان رسید که افزایش ۰.۸۵ درصدی داشته است.

سکه همچنان می درخشد

در روزهای پیشین قیمت سکه به واسطه پایین آمدن قیمت دلار کاهش یافت اما به نظر می رسد این روند کاهشی در حال کند شدن است و حتی ممکن است به افزایش تغییر جهت بدهد.
با افزایش قیمت اونس طلا و رسیدن آن به کانال ۱۸۸۰ دلاری، حتی اگر دلار تهران همچنان کاهش داشته باشد و بر سکه و آبشده فشار بیاورد افزایش قیمت انس می تواند روند کاهشی احتمالی را کند کند. فدرال رزرو یا همان بانک مرکزی آمریکا قصد دارد تا همچنان نرخ بهره را نزدیک به صفر نگه داشته و این باعث می شود تا انس طلا به روند صعودی خود ادامه دهد.
همچنین توافق تجاری برگزیت، تصویب بسته محرک مالی در کنگره و ادامه سیاست های انبساطی توسط فدرال رزرو می تواند قیمت انس طلا را به شکل چشمگیری افزایش دهد. در بازار سکه برخی از سرمایه گذاران در نرخ‌های بالا اقدام به خرید کرده‌اند و همچنان در ضرر هستند. آنها بیشتر از سرمایه گذاران دلار تمایل دارند که قیمت‌ها را در بازار خود دچار نوسان کنند.
همین عامل موجب شده حباب سکه در سطح نسبتا بالایی قرار داشته باشد. البته سرمایه گذاران سکه به افزایش بهای اونس طلا نیز خوش‌بین هستند و انتظار دارند افزایش انس باعث افزایش قیمت طلا و سکه شود.
سکه در محدوده ۱۱,۸۰۰,۰۰۰ تا ۱۲,۲۰۰,۰۰۰ تومان قرار دارد و اگر امروز به زیر ۱۱,۸۰۰,۰۰۰ تومان برود، می توان افت شدیدتر قیمت ها را داشت و تا زمانیکه سکه به بالای محدوده ۱۲,۲۰۰,۰۰۰ صعود نکند، نمی توان انتظار داشت که شدت رشد قیمت سکه تندتر شود.
«کسب و کار» در گفتگو با یک کارشناس، آینده بازارهای مالی را بررسی می کند.

دلار روی مرز روانی

سید مرتضی افقه، اقتصاددان
بازارهای ارز، طلا و سکه در حالی روی موج نوسان در حال تغییر نرخ اند که در شرایط حال حاضر تحت تاثیر متغیر سیاسی افزایش یا کاهش می یابند. به عبارتی متغیرهای اقتصادی تاثیرگذار همچون نرخ طلا در بازارهای جهانی غیرفعال اند یا تاثیر جزئی دارند. در حال حاضر ابزاری هم در دست دولت نیست که در بازار ارز مداخله کند زیرا ارز به اندازه کافی ندارد که بتواند به بازار تزریق کند. علاوه بر آن در اولویت دولت هم نیست که وارد بازار ارز شود زیرا دولت مسائل و مشکلات بسیاری دارد و از نرخ فعلی دلار نیز ناراضی نیست.
بنابراین متغیر فعال و تاثیرگذار همان متغیر سیاسی و هر عاملی است که در شرایط حال حاضر بر آینده تحریم ها تاثیرگذار باشد یا بر خوش بینی یا بدبینی نسبت به اینکه ما در آینده بتوانیم روابط خارجی مان را به صورت عادی دربیاوریم که از قِبَل آن بتوانیم نفت بفروشیم و کالاهای دیگرمان را صادر کنیم و در مقابل بتوانیم وجوه ناشی از فروش را به کشور برگردانیم که آن مرتبط با اف‌ای‌تی‌اف (FATF) است.
موافقت رهبر انقلاب با تمدید بررسی اف‌ای‌تی‌اف (FATF) در مجمع تشخیص مصلحت نظام هرچند سیگنالی مثبت به بازار ارز داد تا به صورت اندک شاهد کاهش قیمت باشیم؛ اما بیانیه جدید اتحادیه اروپا دوباره بدبینی نسبت به آینده برجام را بیشتر کرد و در پی آن موضع گیری جدید انگلیس موجب شد که دلار در روند کاهشی دوام نیاورد.
تا مساله تحریم؛ چه مثبت و چه منفی حل نشود و هر روز یک بیانیه یا از طرف ایران یا از طرف کشورهای اروپایی یا آمریکا صادر شود یا یک صحبت از طرف ایران یا طرف های مقابل گفته شود، ارز بین کانال ۲۵ و ۲۶ هزار تومان باقی می ماند و بنابراین رشد قیمت طبیعی است.
این در حالی است که متغیرهای واقعی تاثیرگذار هنوز بر قیمت ها در بازارهای موازی ما تاثیرگذار نیستند زیرا ما اصلا هنوز وارد بحث فروش نفت و ارتباط با جهان نشده ایم. فعلا مساله روانی سیاسی تاثیرگذار بر اقتصاد، فعال است و تازه بعد از اینکه به فرض نگرش مثبت با این فرض که تحریم ها برداشته می شوند مساله اف ای تی اف را داریم و بعد آن فروش نفت را که چه مدت طول می کشد که بازارهای از دست رفته مان را بازیابی کنیم و بعد هم به خاطر کرونا با توجه به رکودی که در دنیا حاکم شده، آیا می توانیم این میزان نفت را بفروشیم که ارز وارد شود. یعنی هنوز وارد آن مرحله متغیرهای واقعی تاثیرگذار بر بازارهای خودمان نشده ایم و فعلا همه چیز روانی است و من فکر نمی کنم نرخ بهره صفر آمریکا یا سال جدید میلادی بر بازار داخلی تاثیرگذار باشد.
اگر بعد از روی کارآمدن بایدن محرز شود که بازگشت به برجام امکان پذیر نیست یا به زودی امکان پذیر نیست، جهش نرخ دلار و سایر بازارها را داریم. بازار هم نشان داد که قیمت دلار ظرفیت افزایش تا کانال ۳۴ هزار تومان را دارد و سکه هم تا ۱۵ میلیون تومان. یعنی به لحاظ روانی اگر مشخص شد که برجام قابل برگشت نیست یا به عبارتی تحریم ها برداشته نمی شوند امکان جهش هست منتها تا همان اندازه قبلی. جهش بیشتر از نرخ های قبلی برمی گردد به میزان نقدینگی و قدرت خرید مردم که از آنجا به بعد سیاست های پولی و مالی دولت می تواند اندکی تاثیرگذار باشد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.