صفحه اصلی / اسلایدر / اشتباه در مسیر قیمت گذاری خودرو
اشتباه  در مسیر  قیمت گذاری خودرو

ادعای کاهش 70 درصدی قیمت حاشیه بازار با قیمت کارخانه با عرضه خودرو در بورس

اشتباه در مسیر قیمت گذاری خودرو

کسب و کار نیوز- نمایندگان مجلس بر این باورند که با عرضه خودرو در بورس، اختلاف قیمت حاشیه بازار با قیمت کارخانه 70 تا 80 درصد کاهش خواهد یافت. راه‌حلی که مجلس برای کنترل بازار خودرو ارایه کرده فروش خودرو در بورس است. مجلس کلیات طرح ساماندهی عرضه خودرو در بورس را تصویب کرد و بر اساس آن هر شخص می‌تواند هر سه سال یک بار با یک کد ملی، یک خودرو در بورس کالا خریداری کند و قبل از پایان سه سال مقرر نمی‌تواند اقدام به فروش خودرو کند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این طرح موافقان و مخالفان بسیاری دارد اما گویا عزم مجلس برای اجرایی شدن این طرح جزم شده و آن را به تصویب نهایی هم رسانده است. ماحصل نتایج به دست آمده از نظر کارشناسان بازار خودرو این است که البته این طرح در کوتاه مدت هیچ اثری در کاهش قیمت خودرو نخواهد داشت و حتی ممکن است باعث افزایش قیمت این کالا شود. طرح عرضه خودرو در بورس که اخیرا توسط مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شده یکی از برنامه‌های ارائه شده برای کنترل نرخ خودروهاست که به گفته مسئول کارگروه خودرو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌تواند با برگرداندن نقش مصرفی به این کالا، علاوه بر بهبود کیفیت تولیدات داخل، از افزایش نامتعارف نرخ خودرو جلوگیری کند.

از طرفی دیگر نمایندگام مجلس بر این باورند که تصویب و اجرایی شدن این طرح در واقع به نوعی جراحی در بازار و صنعت خودرو است. تا کنون جلساتی را نیز با مسئولان وزارت صمت درباره این طرح داشته‌ایم که این جلسات برای به جمع‌بندی رسیدن درباره طرح مذکور ادامه خواهد داشت.

علی جدی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس می گوید: قطعاً تصویب و اجرایی شدن طرح مذکور  قیمت خودرو را در حاشیه بازار کاهش خواهد داد. پیش‌بینی می‌شود که با عرضه خودرو در بورس، اختلاف قیمت حاشیه بازار با قیمت کارخانه ۷۰ تا ۸۰ درصد کاهش یابد. به عنوان مثال اگر اختلاف قیمت خودرویی در بازار با کارخانه ۱۰۰ میلیون تومان باشد، پیش‌بینی بر این است که این اختلاف قیمت حداقل ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان کاهش یابد، اما احتمال اینکه این اختلاف قیمت صفر شود، بسیار کم است.

 تکرار سناریوهای شکست‌خورده با ورود خودرو به بورس

فربد زاوه، کارشناس بورس

ورود خودرو به عنوان یک کالا به بورس اشتباهی است که از مدت ها قبل بر آن تاکید داشته ایم. از زمان مطرح شدن این طرح تا به امروز که تصویب نهایی آن انجام شده باید نتایج این طرح هم بررسی می شد. عرضه خودرو در بورس کالا به بهانه اینکه افراد کف بازار ناسالم هستند بسیار غیرمنطقی است. چراکه اگر معاملات خودرو در بورس دست‌کاری نشود، قیمت خودروها همانی خواهد بود که در بازار است اما اگر در این معاملات اعمال‌نفوذ شود باید منتظر باشیم تا همان سناریوی شکست‌خورده بازار ارز برای خودرو نیز تکرار شود.

طرح عرضه خودرو در بورس کالا به همان میزان کار اشتباهی است که قیمت گذاری دستوری توسط شورای رقابت. شما کالایی را به بورس می‌برید که کشف قیمت کنید، نه اینکه برای آن ساز و کار خرید و فروش تعریف کنید. اصلاً ساز و کاری برای خرید و فروش خودرو در بورس وجود ندارد که شما چنین هدفی را دنبال کنید. به هر ترتیب مشکل گرانی محدود به خودرو نیست وعرضه‌ خودرو در بازار بورس، مشکل این صنعت و بازار را برطرف نمی‌کند. دولت در چند سال گذشته هیچ یک از هزینه‌های خود را کاهش نداده و گرانی خودرو دلیلی به جز اقتصاد کلان ندارد. دولت برای کاهش تورم و مقابله با گرانی باید انضباط اقتصادی داشته باشد.

از سوی دیگر در حال حاضر درآمد دولت بسیار کاهش یافته و کسری بودجه آن بسیار بزرگ است و اگر دولت نتواند آن را مهار کند می‌تواند موج بعدی تورم را برای خودرو رقم بزند. دولت از یک مقطع به بعد، دیگر نتوانست خودروسازان را تامین مالی کند و به نظر می‌رسد که دست آنها را برای سود قیمتی باز گذاشته است. در این میان گران سود این گرانی به جیب دلال‌ها می‌رود و مردم از خرید خودرویی با قیمت خوب و کیفیتی مناسب، ناتوان می‌مانند.

 

 

 

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.