به گزارش کسب و کار نیوز، نیما کیا منصوری، یک کارشناس پوشاک ایرانی اسلامی اظهار داشت: ظرفیتهای عظیمی در کشور بر اساس قومیتهای مختلف و تفاوتهای فرهنگی و نوع پوششهای خاص داریم که این رقم خود یک بازار عظیم بوده که باید بتوانیم وارد این بازار ۹۰۰ میلیارد دلاری جهان شویم. اما نکتهای که وجود دارد این است که سهم ایران ۳۰ میلیارد دلار بوده که اغلب آن واردات است.
وی افزود: در کشور ۷۹۰۰ واحد نساجی وجود دارد که این تعداد فقط ۳۰ درصد ظرفیت پارچه و منسوجات کشور را تامین میکند. این مسئله از سال ۹۸ با ممنوعیت واردات منسوجات به کشور مقداری به صرفه تر شده و این واحدهای تولیدی جان گرفتهاند.این کارشناس صنعت پوشاک گفت: در حوزه پوشاک قوانین کم نداریم به طوری که سال ۱۳۸۵ قانون مد و لباس را تصویب کرده و به دولت ابلاغ شده که این مهم با متولی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است اما به نظر میرسد که این قوانین یا به درستی اجرا نشده یا یک بی خیالی نسبت به اجرای آن وجود دارد.
وی با بیان اینکه حوزه مد و لباس در کشور ما ارتباطی به تحریمها ندارد، گفت: عموما سالانه ۱۹۰ میلیون متر مربع چادر مشکی وارد کشور میشود اما در سالهای اخیر با فعال کردن دو کارخانه با تکنولوژی روز دنیا توانستیم حدود ۱۵ درصد از این رقم را داخلی سازی کنیم و الباقی نیاز ما به صورت مونتاژکاری انجام میشود و عملا منسوجات چادر تولید نمیشود بلکه وارد شده و به صورت برند ایرانی وارد بازار میشود.
وی خاطر نشان کرد: بسیاری از چادرهای رنگی در ایران تولید میشود اما موضوع مهمی که وجود دارد این است که ۲۰ هزار واحد تولیدی بزرگ و کوچک در استان تهران داریم که اینها تولیدکننده پوشاک بوده و این رقم ۴۰ درصد تولیدکنندههای متوسط و کوچک کشور را شامل می شود اما از این تعداد صرفا ۶۰۰ تولید کننده زیر نظر ارشاد هستند چرا که سیاستها دوگانه است. کارشناس پوشاک ایرانی اسلامی تصریح کرد: اتفاقی که میافتد این است که نظارت بر همین ۶۰۰ تولیدی خواهد بود با آنکه قوانین را رعایت میکنند و مابقی که تمام فضای مجازی را به دست گرفتهاند هیچ نظارتی بر آنها وجود ندارد.
کیا منصوری بیان کرد: یک کشوری همچون بنگلادش در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که ۴۰ میلیارد دلار صادرات داشته و در برنامه ریزی خود اینگونه لحاظ کرده است که سال ۲۰۲۵ به رقم ۶۰ میلیارد تومان برساند که این رقم بالاتر از رقم صادرات غیر نفتی ما صرفا در حوزه پوشاک است.وی تصریح کرد: کشوری همچون ترکیه برنامه ریزی کرده که صادرات پوشاکاش رقمی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار باشد که اگر ذیل این بودجهها را مطالعه کنید میبینید که بازار هدف این کشور، کشورهایی همچون ایران است بدان معنا که برای پوشاک بانوان و آقایان ما را مورد هدف قرار داده اند.کارشناس پوشاک ایرانی اسلامی گفت: ما جمعیت ۸۰ میلیونی داریم که یک ظرفیت بالفعل ۳۰ میلیارد دلاری را داریم و میتوانیم آن را فعال کنیم و با آنکه اکنون واردات پوشاک به کشور ممنوع است اما شاید عایدی بیش از ۵ میلیارد دلار برای تولیدکنندگان داخلی نداشته باشد.