صفحه اصلی / سرخط خبرها / ریشه گرانی ها
ریشه گرانی ها

مسعود دانشمند، اقتصاددان:

ریشه گرانی ها

کسب و کار نیوز - ریشه گرانی هایی که مدت هاست در کشور ایجاد شده ارتباطی به وزارت بازرگانی ندارد. البته در اینکه وزارت بازرگانی باید وجود داشته باشد تردیدی نیست اما با تشکیل وزرات بازرگانی هم مشکلات اخیر پایان نخواهد داشت. هستند کشورهایی که وزارت بازرگانی دارند و کشورهایی که این وزارتخانه را ندارند. تمام مسئولیت هایی که قرار است وزارت بازرگانی انجام دهد در وزارت صمت وجود دارد و اینگونه نیست که این وظایف به حال خود رها شده باشد و متصدی و مسئول نداشته باشد.

سازمان حمایت از مصرف کننده، تعزیرات، بازرگانی داخلی، بازرگانی خارجی و… در بدنه وزارت صمت وجود دارد اما باز هم گرانی و تورم وجود دارد. وزرات بازارگانی نداریم و گرانی هست تنها توجیهی برای مشکلات اقتصادی ایجاد شده است. در حال حاضر پس وظایف وزارت بازرگانی را چه نهادی انجام می دهد. امروز مسئول وزراتخانه صنعت، معدن و تجارت آقای رزم حسینی است و بازرگانی را هم بر عهده دارد. اینگونه نیست که که تصور کنیم چون وزارت بازرگانی وجود ظاهری ندارد کسی هم مسئولیت های این نهاد را انجام نمی دهد. باید برای تاثیر بیشتر وزارت صمت مانند خیلی از کشورهای دیگر معاونت هایی با اختیارات بیشتر و همچنین تصویب اختیارات بیشتر برای وزیر شکل بگیرد. متاسفانه ریشه گرانی ها و تورم به این دلیل است که دولت تکلیف خود را روشن نکرده است که بخش خصوصی باید اقتصاد را اداره کند یا بخش دولتی. اگر دولتی است بخش خصوصی را عزل کند و دولت کار خودش را بکند. اما اگر بخش خصوصی هم دخیل است دولت به این حوزه ورود نکند.

در شرایطی قرار داریم که نرخ تورم ‌بالاست و قیمت‌ها لحظه‌ای افزایش می‌یابد و در این وضعیت و دستمزدهایی که وجود دارد مردم نمی‌توانند کالاهای مورد نیاز خود را تامین کنند. بنابراین تامین کالاهای اساسی اصولا حرف نسنجیده‌ای است. هرنوع کالایی را که مردم بتوانند بخرند و هر اندازه که نیاز داشته باشند قابل تهیه است، اما قیمت‌های فزاینده و بالاو توان پایین مردم در خرید، اجازه تامین نیازشان را نمی‌دهد.

شرایط کشور به دلیل تحریم، شیوع ویروس کرونا و همچنین سوء مدیریت مدیران اقتصادی دولت در بدترین شرایط بسر می‌برد پس بهتر است دولتمردانمان در راستای تعهداتی که دارند دست از هر اقدامی که به صلاح سرنوشت مردم و کشور نیست بردارند و تمام اهدافشان را در راستای تحقق برنامه‌های توسعه‌ای بگذارند نه برخلاف آن تا مسیر حرکت ضعیف اقتصاد کاملاً مسدود نشود.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.