صفحه اصلی / اسلایدر / طلا بر مدار گرانی
طلا بر مدار گرانی

چشم انداز و روند قیمت ها در بازار طلا تا پایان به کدام سمت و سو می رود؟

طلا بر مدار گرانی

کسب و کار نیوز- با توجه به نوسانات انس جهانی و اتفاقات سیاسی- اقتصادی تاثیرگذار بر بازارهای مالی پیش بینی کارشناسان این است که تا پایان سال که حدود سه ماه از آن باقی مانده، افزایش قیمت طلا و سکه را در بازار شاهد باشیم. این در حالی است که چند ماه اخیر بازار طلا با رکود مضاعفی روبرو بوده و تقاضایی در بازار برای خرید این کالا وجود ندارد. همچنین با کاهش ارزش پول ملی مردم به دنبال بازارهایی هستند که بتوانند به صورت آنی به سوددهی برسند و پول خود را در بخش های دارای ارزش افزوده سرمایه گذاری می کنند. پیش بینی فعالان بازار طلا بر این است که اگرچه طی سه روز گذشته با کاهش نرخ ارز و طلای جهانی روبرو بودیم و انتظار داشتیم روند نزولی قیمت طلا و سکه هم ادامه‌دار باشد اما بازار متاثر از افزایش دو عامل گفته شده تغییر جهت داد. بر این اساس اگر بهای اونس و ارز مجددا افزایش یابد تا پایان ماه قیمت طلا و سکه هم گران‌تر خواهد شد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، اُفت و خیزهای احتمالی در بازار طلا، معلول و معطوف به عوامل بسیاری است که همین امر پیش بینی نرخ طلا را در بلند مدت و حتی میان مدت دشوار و نزدیک به غیر ممکن می سازد. البته نباید این واقعیت را از نظر دور داشت که سرمایه‌گذاری در بازار طلا در دراز مدت، زیانی نخواهد داشت اما این امر به معنای سودآور بودن آن نیست، بنابراین می‌طلبد سرمایه گذاران داخلی و عموم مردم به کسب سودهای آن‌چنانی از بازار طلا امیدوار نباشند، اما می‌توان این‌چنین مطرح کرد که با سرمایه‌گذاری در بازار طلا، می‌توان از کاهش ارزش پول و نقدینگی در دراز مدت جلوگیری کرد و این واقعیتی است که کم و بیش در سال های گذشته به اثبات رسیده است.

با افزایش نسبی دلار، شاهد افزایش قیمت در بسیاری از کالاها و محصولات خواهیم بود، اما با وجود فشار قیمتی ایجاد شده در کوتاه مدت، به تدریج شاهد رونق هر چه بیشتر در اقتصاد کشور خواهیم بود، موضوع و مؤلفه ای که در شرایط فعلی، اقتصاد کشور به شدت تشنه آن است. در مجموع باید گفت پیش بینی نرخ دلار، ارز یا طلا در آینده بسیار دشوار است و به تبع در چنین شرایطی سرمایه گذاری احتمالی در این بازار، با ریسک بالایی مواجه خواهد شد و نمی توان اطمینان چندانی را برای سودآور بودن آن قائل بود.

دلیل نوسانات در بازار طلا

ابراهیم محمدولی، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران

اتفاقات بسیاری در جهان می‌تواند بر بازار‌های جهانی تاثیر گذاشته و موجب بله وجود آمدن نوسانات شود. همین نوسانات در بازار‌های جهانی تاثیر مستقیم بر بازار‌های داخلی دارد. در مدت اخیر نوسانات بسیاری در بازار طلا داشته ایم و شرایط اقتصادی هم مزید بر علت شده است تا این بازار در رکود قرار بگیرد. مردم این روزها تنها به دنبال تهیه و تامین مایحتاج ضروری خود هستند و اندوخته خود را برای ایجاد ارزش افزوده برای کمک هزینه زندگی به بازارهای دارای سود برده اند. بازار طلا در حدود ده سال است به آن معنا نداریم که بخواهیم روی آن سرمایه گذاری کنیم.

به عبارت دیگر به هیچ وجه در حال حاضر این شرایط وجود ندارد اما امید است از این بحران خارج شویم. اگر به بازارهای موازی نگاه کنید، بازارهای ارز، مسکن، بورس، خودرو و… مردم به دنبال این بازارها هستند تا از پول های خود سود برداشت کنند. بازار طلا را اگر در ده سال گذاشته نگاه مکینم به عدد ۱۰۰ اگر برسیم امروز عدد ما ۱۰ است و رکود کامل بر بازار حاکم شده است. امروز تنها ده درصد از واحدهای صنفی باری به هر جهت کار می کنند و امیدوار چشم به آینده دوخته اند.

به طور کلی بازار طلا در بحث مصنوعات رونقی ندارد و درصد مصنوعات در بازار حتی به ۲۰ درصد هم نمی‌رسد. درصد بیشتر فعالیت بازار نیز به سمت سکه و طلاهای آب شده می‌رود. این موضوع نمی‌تواند روند خوبی برای تولید و کسب‌وکار طلا باشد و امیدواریم که مصرف‌کنندگان به سمت طلای آب شده نروند، چون طلای آب شده تنها برای صنعت طلا مناسب است تا در آنجا گردش کند و منجر به تولید مصنوعات در کارخانجات شود و تبدیل به کالای نهایی برای خرید مصرف‌کنندگان شود.

اما از طرفی دیگر چند روز آینده سال میلادی، سال چینی و سال جدید شمسی را پیش رو داریم. این مناسبت ها می توانند تقاضاهایی را وارد بازار کند. پیش بینی می شود که تا پایان سال منهای تاثیرگذاری اخبار سیاسی، اقتصادی و تحولات جهانی در بازار طلای داخل کشور بین یک الی ۵ درصد افزایش قیمت داشته باشیم. البته طبیعی است که با ریزش نرخ ارز قیمت طلا و سکه هم کاهش یابد و امیدواریم بازار ارز به گونه‌ای مدیریت شود که عرضه و تقاضا به تعادل برسد تا شاهد تکرار قیمت‌های نجومی در این بازار نباشیم. البته باید قیمت انس جهانی را نیز مدنظر قرار داد. پیش بینی برای قیمت انس جهانی طلا نیز این است که به احتمال زیاد انس جهانی در سه ماه آینده تا فروریدن ۱۴۰۰ تا ۲۰۷۰ تا ۲۱۰۰ دلار افزایش پیدا کند.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.