صفحه اصلی / اسلایدر / پشت پرده گرانی موز
پشت پرده گرانی موز

پشت پرده گرانی موز

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی می‌گوید: علت افزایش قیمت موز این است که عده‌ای مجوز فروش موز را کارتنی ۱۰۰ هزار می‌فروشند.

به گزارش کسب و کار نیوز، به گفته رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی، کسانی که مجوز ثبت سفارش قدیم را داشتند حالا این افراد مجوز را به فعالان بازار می‌فروشند.

تازه‌ترین اخباری که به ما رسیده حاکی از این است که عده‌ای هستند که این مجوز را کارتنی ۱۰۰ هزار می‌فروشند.

فعالان بازار میوه می‌گویند علت اصلی دو برابر شدن قیمت موز نسبت به تابستان امسال خرید و فروش حواله موز توسط دلالان است.

برخی هم درباره افزایش قیمت موز نوشته‌اند: حالا که دیگر نه بورس در اوج است و نه دلار، چه عاملی باعث رشد حداقل ۱۰۰درصدی قیمت موز تنها در ۴ماه شده است؟

هر کیلو موز در بازار در حالی تا ۳۰هزار تومان هم رسیده که تا مرداد ماه ۱۴هزار تومان بود.

در همین زمینه رئیس اتحادیه فروشندگان میوه‌ هم معتقد است: واحدهای صنفی پل ارتباطی مردم و تجار هستند. قیمت موز در نرخ‌نامه‌های ما از کیلویی ۲۴ هزار تومان شروع می‌شود و به کیلویی ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان می‌رسد.

اسدالله کارگر به تجارت‌نیوز گفت: میزان عرضه و تقاضا در بازار موثر است. زمانی که عرضه موز به بازار کم می‌شود قاعدتا قیمت‌ها هم بالا می‌رود.

شهریور ماه امسال هم سیدرضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفته بود: «با بسته شدن ثبت سفارش موز بازار فروش این محصول در بنادر توسط دلالان و واسطه‌ها بالا گرفته تا آنجا که آنها برای هر کیلو مجوز موز حدود ۸۰۰ تا ۸۵۰ تومان از واردکنندگان موز دریافت می‌کنند و این هزینه در هیچ جا ثبت نمی‌گردد.»

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه‌ هم نقش دلالان در گرانی موز را رد نکرد و اظهار کرد: نقش دلال‌ها بر گرانی قیمت موز بی‌تاثیر نیست. موز دست واردکننده اصلی نیست «علت اصلی گرانی موز این است که واردات این میوه دست تاجر اصلی آن نیست.»

این جمله را رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی به تجارت‌نیوز گفت و معتقد است که بابت هر کیلو موز، مجوز این میوه را چهار تا پنج هزار تومان می‌فروشند. این مجوز ثبت سفارش‌ها دست یک مشت دلال است و کسی هم بر نحوه فعالیت دلال‌ها نظارت نمی‌کند.

سیدرضا نورانی اظهار کرد: فروش مجوز موضوع تازه‌ای نیست. این اتفاق از اسفند ماه باب شده است. قیمت موز ارتباطی به قیمت دلار ندارد. این فعال بازار تصریح کرد: از گذشته موز در سبد کالایی مصرف‌کننده بوده است. برای تعدیل قیمت موز باید نظارت کافی بر روی واردات باشد. قیمت موز ارتباطی به قیمت دلار ندارد. سوال ما این است که مجوز واردات موز دست چه کسی است؟ معتقدیم اگر قرار است کالایی ممنوع شود باید واردات آن را ممنوع کنند.

نورانی گفت: چرا این بازی‌ها را درست ‌می‌کنند که مابقی میوه‌ها هم از افزایش کاذب قیمت موز تاثیر بپذیرند؟ چرا در کشور دلال پرورش می‌دهیم؟ چرا این مسیر غلط را ادامه می‌دهیم؟ چنانچه می‌خواهیم وضعیت بازار آرام شود باید حتما نظارت خوب باشد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.