صفحه اصلی / اصناف / فروشندگان مسکن ۵.۵ درصد قیمتها را پایین آوردند
فروشندگان مسکن ۵.۵ درصد قیمتها را پایین آوردند

در دو هفته اخیر

فروشندگان مسکن ۵.۵ درصد قیمتها را پایین آوردند

کسب و کار نیوز- روند نزولی قیمت مسکن شهر تهران در دو هفته اخیر ادامه یافته و آمار از کاهش ۵.۵ درصدی نرخهای پیشنهادی حکایت دارد.

به گزارش کسب و کار نیوز، آخرین داده های به دست آمده از قیمتهای پیشنهادی مسکن در شهر تهران نشان دهنده افت ۵.۵ درصدی نرخها است. در عین حال از ۸ تا ۲۱ آذرماه تمایل برای فروش در مقایسه با دو هفته قبل از آن ۱۳.۵ درصد افزایش یافته است. از بین ۱۱ منطقه پرتقاضا که به نوعی بورس بازار مسکن محسوب می شوند بیشترین افت قیمت در منطقه ۸ به میزان ۱۷ درصد رخ داده و در عین حال در منطقه هفت نرخهای پیشنهادی ۷.۸ درصد افزایش نشان می دهد. در هر دو منطقه مذکور عرضه مسکن به ترتیب ۱۷ و ۱۶ درصد در مقایسه با دو هفته قبل از آن کاهش یافته است.

اطلاعات به دست آمده از سامانه کیلید که تغییرات تعداد آگهی ها و قیمت مسکن را رصد می کند نشان دهنده افزایش ۱۳.۵ درصدی عرضه آپارتمان در هفته های دوم و سوم آذر نسبت به هفته آخر آبان و اول آذرماه است. در همین بازه زمانی نرخهای پیشنهادی ۵.۵ درصد کاهش نشان می دهد.

از ۸ تا ۲۱ آذرماه قیمتهای پیشنهادی در منطقه یک ۱.۸ درصد، منطقه دو ۱.۶ درصد، منطقه چهار ۳.۱ درصد، منطقه هشت ۱۷ درصد، منطقه ۹ بالغ بر ۲.۴ درصد، منطقه ۱۰ به میزان ۰.۶ درصد و منطقه ۲۲ بالغ بر ۰.۲ درصد در مقایسه با دو هفته قبل از آن کاهش یافته است. در عین حال بررسی آگهی ها از رشد قیمتهای پیشنهادی در منطقه سه به میزان ۵.۴ درصد، منطقه پنج ۳ درصد، منطقه شش ۲ درصد و منطقه هفت ۷.۸ درصد حکایت دارد. ۱۱ منطقه دیگر شهر تهران به دلیل پایین بودن تعداد آگهی ها در این گزارش لحاظ نشده است. در عین حال در ۱۱ منطقه شهر تهران که حجم داده های آن قابل اتکا است نرخهای پیشنهادی ۵.۵ درصد افت نشان می دهد.

بررسی تغییرات تعداد آگهی های هفته دوم و سوم آذرماه نسبت به هفته آخر آبان و اول آذرماه نیز نشان می دهد عرضه مسکن در منطقه دو ۲۲ درصد، منطقه پنج ۵۱ درصد، منطقه شش ۱۰ درصد، منطقه ۹ بالغ بر ۱۵۵ درصد و منطقه ۱۰ به میزان ۴۳ درصد افزایش یافته است. از سوی دیگر در منطقه یک تعداد آگهی ها ۱۴ درصد، منطقه سه ۲۵ درصد، منطقه چهار ۲۲ درصد منطقه هفت ۱۶ درصد و منطقه هشت ۱۷ درصد کاهش یافته است.

به طور کلی نیز در شهر تهران تعداد آگهی ها در بازه زمانی مذکور ۱۳.۵ درصد افزایش داشته و در عین حال تقاضا برای واحدهای مسکونی رشد ۲۰ درصدی نشان می دهد. تا پیش از این تقاضا ۴۴ درصد کاهش یافته بود. افزایش تمایل برای خرید ملک می تواند نشان دهنده ورود اولین گروه مصرفی که ریسکهای کمتری را می پذیرند باشد. اما دو نمایه از افت قیمت و افزایش نسبی عرضه مسکن در تهران طی دو هفته اخیر در حالی اتفاق افتاده که در هفته اول آذرماه نیز نرخها ۲.۲ درصد نسبت به هفت روز قبل از آن کاهش یافته بود. ریزش پله ای قیمتها به اعتقاد کارشناسان، تخلیه حباب بازارمسکن است که می تواند تا زمان کاهش نرخ ارز ادامه پیدا کند.

پیش بینی دورنمای بازار مسکن و شکستن قیمتها

علی اکبر لبافی، کارشناس حوزه کار با اشاره به دورنمای بازار مسکن می گوید: پیش بینی من این است که اتفاقات خوبی در بخش مسکن می افتد. در حال حاضر افزایش قیمت ها روزانه تثبیت می شود و ماه به ماه پایین می آید لذا انتظار می رود قیمتها به حدی پایین بیاید که بازار به یک تعادل قابل قبول برسد.

دلالان دارند بازار مسکن را ترک می کنند

فرشید پورحاجت، دبیر کانون انبوه سازان نیز با بیان اینکه آغاز روند تخلیه حباب بازارها اتفاق خوبی است بیان می کند: اینکه بازارهای موازی مسکن حبابشان خالی شود انتظارات تورمی را در بخش مسکن کاهش می دهد و تاثیرش در آینده به شکل کاهش معاملات سفته بازانه بروز خواهد یافت. کسانی که نظم بازار مسکن را با رفتارهای سوداگرانه به هم می ریزند در حال خروج از بازار هستند. در این شرایط می توان امیدوار بود بازار مسکن از یک ثبات اقتصادی تبعیت کند که برای اقتصاد کشور مفید خواهد بود.

معاون وزیر: برای کنترل بازار مسکن برنامه داریم

همچنین محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای کنترل بازار مسکن برنامه داریم گفت: از نگاه کلان اقتصادی، ظرفیت سرمایه گذاری در حوزه مسکن هیچگاه پر نمی شود. به هر حال بازار مسکن ظرفیت حبس سرمایه بالایی دارد که هم می تواند نقطه ضعف و هم نقطه قوت باشد. ولی طبیعتا حاکمیت به لحاظ سرمایه گذاری، زیرساختی و روبنایی باید آن را مدیریت کند. بزرگترین هدف سامانه امکان و اسکان این است که تا حد امکان سرمایه گذاری، سفته بازی و بورس بازی را از مسکن خارج و بخش تولید واحدهای مسکونی در استطاعت فاقدین مسکن را رونق دهیم.

خانه در تهران متری ۲۷.۱ میلیون تومان

بنابراین گزارش، مطابق اعلام بانک مرکزی متوسط قیمت مسکن شهر تهران در آبان ماه ۱۳۹۹ بالغ بر ۲۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در هر متر مربع بود که نسبت به ماه قبل ۱.۸ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۱۸ درصد رشد نشان می دهد. این کمترین میزان افزایش ماهیانه قیمت از اردیبهشت سال جاری تا کنون بوده است. معاملات نیز در هشتمین ماه از سال جاری به طور محسوسی کاهش یافت. در آبان ماه ۱۳۹۹ تعداد ۴۴۶۶ فقره معامله مسکن در شهر تهران به امضا رسید که در مقایسه با ماه قبل ۴۸ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱.۸ درصد افزایش پیدا کرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.