صفحه اصلی / اسلایدر / تقلای ایران برای فرار از خودتحریمی
تقلای ایران برای فرار از خودتحریمی

مسیر گشایش پنجره تجارت جهانی، پیشرفت و رفاه مردم از تصویب FATF می گذرد

تقلای ایران برای فرار از خودتحریمی

کسب و کار نیوز- حواشی بررسی لوایح مرتبط با گروه ویژه اقدام مالی کماکان ادامه دارد. معاون حقوقی رئیس‌جمهور ایران از موافقت رهبر جمهوری اسلامی با درخواست دولت مبنی بر تمدید مهلت بررسی لوایح گروه ویژه اقدام مالی، FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد. لعیا جنیدی ضمن اعلام این خبر گفته، مقدمات رسیدگی به این لوایح فراهم شده است. دستور بررسی دوباره لایحه FATF از سوی رهبری به شورای نگهبان داده شده و این خبر موجب ایجاد موج امید در بازارهای مالی و دارایی کشور شد. این در حالی است که در سالهای اخیر جدا از مشکلات تجارت خارجی ناشی از تحریم‌ها، نهایی نشدن تمام قوانین FATF در ایران به مشکلات این مساله دامن زده است. البته کماکان عده‌ای هستند که با این لوایح مخالفت می‌کنند. بنابراین به نظر می‌رسد تلاش دولت برای تصویب این لوایح باید دوچندان شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، امیرحسین نام‌آور، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به قیمت دلار گفت: اولین تاثیر این لایحه روی بازار دلار است که با انتشار خبر بررسی دوباره این لایحه قیمت دلار حدود ۳۰۰ تومان کاهش یافته و با کاهش قیمت دلار انتظارات تورمی کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه با کاهش انتظارات تورمی بورس روند شارپی و صعودی نخواهد داشت.

در همین رابطه یوسف مولایی، کارشناس حقوق بین‌الملل و استاد دانشگاه نیز با بیان اینکه ۱۹۸ کشور با گردش مالی بالای ۹۵ درصد اقتصاد جهانی توصیه‌هایFATF را پذیرفته‌اند، گفت: FATF مانند هر نظم و نهاد جهانی حتی برای کشوری مانند آمریکا هم محدودیت‌آمیز است اما باید بپذیریم که رویکرد سیاسی و جناحی تصویر درستی برای ما ایجاد نمی‌کند.

«عباس آرگون» عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران نیز معتقد است که نپیوستن به FATF وضعیت تحریمی علیه کشورمان را تشدید و ضمن تحت تاثیر قرارگرفتن روابط تجاری با کشورهای دوست که عضو این کنوانسیون هستند، موجب افزایش فشارهای خارجی علیه ایران خواهد شد و بهانه‌ای برای افزایش ایجاد حس ایران‌هراسی در دنیا توسط دشمنان نظام جمهوری اسلامی می‌شود.

FATF؛ والفجر تجاری ایران

مهدی پازوکی، اقتصاددان

به طور قطع تصویب و قبول ورود به قانون FATF می تواند بازارهای مالی را به سمت و سوی تعادل ببرد. همچنین باید اشاره داشت که آیا ما می خواهیم با جهان خارج تجارت داشته باشیم یا خیر. مسئولان نظام تصمیم گیری کشور، باید تکلیف خود را یکبار برای همیشه مشخص کنند. باید روشن شود که آیا اراده ای برای این وجود دارد که با نظام بین الملل در چارچوب حفظ منافع ملی ارتباط داشته باشیم یا خیر. اگر تصمیم داریم در مسیر پیشرفت و رفاه مردم ایران حرکت کنیم باید در نظام تصمیم گیر تغییراتی ایجاد شود. متاسفانه نپویستن به FATF باعث شده تا اقتصاد ما بار دیگر دچار بحران شود و اگر قرار باشد پیشرفت کنیم و رفاه را برای مردم ایجاد کنیم باید با دنیا تعامل داشته باشیم. اگر FATF را بپذیریم طبیعتا شاهد تغییر و تحول در اقتصاد و بازار ارز خواهیم بود.

اگر می خواهیم با جهان روابط داشته باشیم برای عملی شدن آن نیاز داریم که سیستم بانکی ما باسیستم بانکی کشورهای مورد هدف ارتباط داشته باشد. برای امکان تحقق این ارتباط هم باید قوانین بین المللی را پذیرا باشیم. یکی از این قوانین بحث مبازره با پولشویی و پول های کثیف است. سنگ بنای این قانون در پاریس برای مبارزه با پولهای کثیف ایجاد شد و در سپتامبر سال ۲۰۰۱ مبارزه با تامین مالی تروریسم نیز به آن اضافه شد. پولشویی معضل اقتصاد ماست که البته در حال حاضر با اقدامات رئیس کل بانک مرکزی، جلوی بخشی از آن گرفته شده است. بنابراین ما می‌توانیم علاوه بر استفاده از آثار مثبت پیوستن به FATF در مبادلات بین‌المللی، از منافع داخلی که برای اقتصاد کشور به همراه می‌آورد نیز استفاده کنیم.

بنابراین امکان ندارد قوانین بین المللی جهانی را نپذیریم و تجارت جهانی داشته باشیم. با ادامه این روند وعدم پیوستن به FATF اقتصاد کشور بسته خواهد ماند. باید تکلیف خود را درباره روابط بین‌المللی‌مان مشخص کنیم و یکی از مسائل کنونی اقتصاد ایران، بسته بودن آن است. هرچند با پذیرش این قانون هم تمام مشکلات حل نخواهد شد اما این قانون والفجر تجاری برای رسیدن به تجارت جهانی است و بسیار مهم و حائز اهمیت است.

سیستم بانکی ما باید بتواند با سیستم بانکی کشور طرف تجارت، گشایش اعتبار کند. امروز حتی کشور چین که یکی از کشورهای عمده تجاری ما است، پول ما را نمی دهد. بنابراین در وضعیت فعلی اگر چین بخواهد حواله یورویی برای ما صادر کند،۲۰ درصد هزینه دریافت می کند. ما با تصویب نکردن FATF خودتحریمی انجام می دهیم. در واقع یکی از مشکلاتی که در داخل داریم این است که یک، طرز تفکری وجود دارد مبنی بر اینکه هم می‌خواهد وضعیت مردم بهتر شود، هم می‌خواهد فقر از بین برود و هم می‌خواهد رفاه جامعه افزایش پیدا کند اما نه برنامه‌ای برای بهبود وضعیت دارد، و سعی می‌کند ما را از تعامل با جهان دور کند از جمله در موضوع FATF.

 

 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.