صفحه اصلی / سرخط خبرها / دلار ۱۱هزار تومانی غیرقابل تحقق است
دلار ۱۱هزار تومانی غیرقابل تحقق است

حسین محمودی اصل، کارشناس اقتصادی

دلار ۱۱هزار تومانی غیرقابل تحقق است

سرمقاله- دولت با این دادن عدد ۱۱ هزار تومانی برای دلار در بودجه سال آینده قصد دارد دلار را تسعیر کند. بیشتر هدف دولت این است که عدد کم در نظر بگیرد که در سرجمع بگوید که وابستکی بودجه به نفت کم است. اگر این عدد را ۲۲ هزار تومان در نظر می گرفت عدد روی کاغذ دو برابر می شد و نشان دهنده وابستگی صرف بودجه به فروش نفت بود. البته دست دولت و مجلس در بودجه‌نویسی در حال حاضر خالی بوده و جایگزینی برای فروش نفت وجود ندارد. این دولت نیز به موقع اصلاح ساختار را انجام نداد و ابزار و مکانیسم‌های لازم در این زمینه فراهم نشد که در چنین حالتی تحقق بودجه بسیار سخت خواهد بود. متاسفانه به دلیل تحریم های نفتی و بانکی که اقتصاد کشور را از زوایای مختلفی درگیر کرده است متاسفانه با افزایش نرخ ارز روز به روز ارزش پول ملی کشور در حال کاهش است.

بنابراین این تعیین قیمت، فقط یک عدد است و نشان می دهد که دولت با همین عدد جلو می رود اما برای مابه التفاوت آن متممی ارایه می کند تا از آن استفاده کند. بنابراین باید عدد ۱۱ هزار تومان را فرضی لحاظ کنیم. از لحاظ اقتصادی اگر برجام هم زنده شود باز این عدد را برای دلار نخواهیم داشت چراکه تغییرعدد قیمت ارز، صادرات ما را تحت تاثیر قرار می دهد. کالاهای ما در حال حاضر بر اساس دلار تقریبا ۳۰ هزار تومانی صادر می شود و اگر این اتفاق به سرعت تحقق پیدا کند صادرات ما هم به مشکل برمی خورد.

سال گذشته هم مشابه این اتفاق را داشتیم. برای تسعیر ارز نرخ ۴۲۰۰ تومان را داشتیم بنابراین این موضوع نشان می دهد اعداد فرضی است و باعث تحقق نخواهد شد. اما اگر برجام زنده شود که شرایط هر دو طرف را می طلبد، قیمت ارز می تواند به زیر ۲۰ هزار تومان کاهش پیدا نکند. یعنی ارز ۱۱ هزار تومانی با احیای برجام نیز غیرقابل تحقق است و تنها می توان به دلار زیر ۲۰ هزار تومان امیدوار بود.

به هر ترتیب همگی باید به این موضوع آگاه باشیم که باید با هم با روش های درست ارزش پول ملی را تقویت کنیم، نقدینگی را به سمت تولید و بی نیازی هر چه بیشتر از غرب هدایت کنیم. از همین الان با خود قرار بگذاریم که همه بسترها و پیش نیازهای عبور کشور از خام فروشی را آماده کنیم تا بتوانیم به جای صادرات مواد خام، صادرات کالاهای نهایی را افزایش دهیم به نحوی که در اولین قدم ها بتوانیم پنجاه میلیارد دلار صادرات غیرنفتی را به ۹۰ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی افزایش دهیم. در چنین شرایطی بدون شک هم ما در برابر تحریم ها و تهدیدها بیمه می شویم و هم ارزش پول ملی با افزایش ساخت و تولید تقویت خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

افزایش سهم درآمدهای پایدار به ۵۲ درصد/ ضمانت بانکی جایگزین مالیات تولیدکنندگان

به گزارش کسب و کار نیوز ، سخنگوی اقتصادی گفت: دلیل تاخیر نهایی شدن قانون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.