صفحه اصلی / سرخط خبرها / پمپ اسید یا پمپ پلیمری چیست ؟
پمپ اسید یا پمپ پلیمری چیست ؟

پمپ اسید یا پمپ پلیمری چیست ؟

پمپ اسید یا پمپ پلیمری چیست ؟
این نوع از پمپ ها به سبب داشتن مدل ها و سری های مختلف و متنوع در صنایع زیادی به کار برده میشود .

پمپ های اسیدی از دستگاه های پر مصرف بیشتر صنایع به حساب آید ، در بازار این پمپ ها را میتوان در نوع ها و سری های مختلف پیدا کرد .

همانطور که از اسم پمپ معلوم است از این پمپ ها برای به گردش درآوردن یا هر عمل دیگری بر روی موادی با ویژگی های خورندگی استفاده میشود . با طراحی و تولید این پمپ ها در شکل و با ویژگی هایی خاص ، آن ها را در برابر عواملی مانند خورندگی و فشار بالا مقاوم می سازند .

بیشتر موادی برای پمپاژ آن ها از این پمپ ها استفاده می شود : اسید سولفوریک ، اسید کلریدریک ، اسید کلروفریک ، اسید نیتریک ، ماده هایی با ویژگی هایی مانند قلیایی ، حلال های نفتی و ….

در تولید این پمپ با توجه به سیالاتی که استفاده خواهد شد ، متریال و مواد اولیه انتخاب میشود .

پمپ های پلیمری را بیشتر از موادی مانند پلی پروپیلن “PP” ، پی وی سی “PVC” ، تفلون “PTFE” ، کاینار “PDF” ساخته می شود . اما به دلیل مقاوم نبودن در برابر خورندگی مواد ، از ساختمان مکانیکی پمپ حذف شده و به جای آن از سیلینگ مگنتی استفاده می شود .

امکان پیاده سازی الکتروموتور های تک فاز و سه فاز با دورها و برندهای مختلف وجود دارد .

دو بخش ورودی و خروجی پمپ اسیدی ، به چندین شکل “فلنچی” ، “سر شلنگی” ساخته میشود و امکان تغییر دادن و سایز های مختلف از امتیازات این پمپ می باشد .

در کنار مواد های اولیه ی PP ، PVC ، PVDF ، PTFE ، از موارد دیگری همچون شیشه ، سرامیک ، کربن ، لاستیک هم در ساخت پمپ اسیدی استفاده میشود .

از پمپ های پلیمری در زمینه هایی مانند صنایع غذایی ، دارویی ، مواد شوینده ، مایع صابون و همچنین برای اعمال کارهایی مانند رسوب زدایی کندانسور و اواپراتور ، اسیدشویی ، پمپاژ آب دریا ، پمپاژ اسید سولفوریک ، پمپاژ اسید نیتریک ، پمپاژ فسفریک ، پمپاژ استیک ، مبدل های حرارتی ، تصفیه آب ، مایعات آبکاری ، آب نمک ، کلرفیک هم استفاده میشود .

عملکرد پمپ اسید به این شکل است که

با شروع چرخش پروانه ی داخل الکتروموتور ، مکش سیالات انجام میشود و هر چقدر چرخش این پروانه ها سرعت بگیرد و سپس با رسیدن به سرعت کافی ؛ به انرژِی فشار تبدیل می شود و به سبب همین امر سیالات از قسمت خروجی خارج میشوند .

پمپ اسیدی از قطعات زیر تشکیل میشود 

  • محفظه “Casing”
  • پروانه “impeller”
  • شافت “shaft”
  • یاتاقان “bearing”
  • آب بند / مکانیکال سیل “seal”

توضیح کلی ساختار فیزیکی پمپ پلیمری

در قبل توضیح داده شد که پمپ اسیدی از GFP ، PE ، PVDF ، PVC ساخته می شود ؛ که معولا برای محافظت بیشتر از قطعات درونی از طریق تزریق یا کشیدن یک روکش فلزی بر روی آن می کشند .

در مواردی که از “PE” ، “PP” استفاده می شود بیشتر برای پمپاژ موادی با ویژگی های خالصی و تمیزی دارای دمایی تا ۱۲۰C و نوع های ساخته شده از “PVDF” ، “GFP” نیز برای سیالاتی که ویژگی های خورندگی و سایشی دمای حداکثری ۱۲۰C دارد ، مناسب می باشد .

شکل نیمه باز و یک تکه ی پروانه های موجود در پمپ باعث ایجاد حرکت درون آن می باشد . دو قطعه ی اورینگ و واشر های ضد خوردگی ، باعث عمل آب بندی میشود که این پمپ در این زمینه بسیار بهره وری بالایی نیز دارد .

عمل آب بندی در این نوع پمپ بسیار مهم می باشد زیرا ، در هنگام پمپاژ موادی همچون اسید که ویژگی هایی ماند خوردنگی دارند به چشم می خورد . این قطعه را بیشتر از تفلون ساخته میشود تا از بروخور مستقیم با سیال در خارج از پمپ جلوگیری شود و  این امر باعث بیشتر شدن کارکرد آب بند و امکان تعویض را نیز بیشتر میکند .

دلیل جایگزین کردن کوپلینگ مغناطیسی به جای مکانیکال سیل ، این است که از این پمپ برای پمپاژ مواد سمی و خطرناک نیز استفاده میشود و به همین دلیل نیاز است که درصد امکان بروز نشتی سیال درون محیط اطراف و خطرهای نظیر آن را بسیار کمک شود ، بنابراین این جایگزینی انجام میشود .

در این نوع از کوپلینگ ها ، برای انجام عمل گردشی پروانه از میدان مغناطیسی که از دو آهنربای قوی تشکیل می شود ، استفاده میکنند .

در خلاصه میتوان گفت حالت و شکل طراحی و تولید این پمپ ها باعث شده است که در صنایعی که یا با موادی سمی و خطرناک سرو کار دارند یا در صنایعی مربوط به مواد اسیدی بسیار استفاده شود .

مقاومت بالا و بهره وری آن به خصوص در مورد آب بندی ، باعث شده است که در بین نوع پمپ ها از پمپ های پر طرفدار و پر مصرف به حساب بیاید .

منبع : وب سایت گروه صنعتی درویش

 

همچنین مطالعه کنید:

افزایش ۷۴۰ درصدی درآمدهای مالیاتی دولت طی ۶ سال

به گزارش کسب و کار نیوز ، مالیات در ایران ذیل عنوان درآمدهای جاری دولت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.