صفحه اصلی / سرخط خبرها / دو سناریو برای آینده دلار

سهراب دل انگیزان، اقتصاددان

دو سناریو برای آینده دلار

کسب و کار نیوز - محدوده 24 تا 27 هزار تومان بازه ای است که به نظر می رسد بانک مرکزی دوست دارد دلار را در این کانال حداقل تا دو ماه آینده نگهداری کند.

 پس از این دو ماه و بعد از انتقال دولت آمریکا و معلوم شدن وضعیت، باید دید که چه آینده ای در انتظار برجام است؛ اما تا زمانی که کاخ نشین جدید آمریکا بر کرسی ریاست جمهوری بنشیند، به نظر می رسد بانک مرکزی کانال ۲۴ تا ۲۷ هزار تومان را برای دلار محفوظ بدارد.
اگر شرایط غیرکرونایی در کشور حاکم بود، با نزدیک شدن به کریسمس، تقاضای ارزی افزایش می یافت و بر قیمت تاثیر می گذاشت؛ اما از سال گذشته و با شیوع کرونا افزایش تقاضا مطرح نیست و تنها ممکن است دلار را به کانال ۲۷ هزار تومان نزدیک کند.
در حال حاضر موضوع اصلی اف‌ای‌تی‌اف (FATF) است. اگر آن را می پذیرفتند دلار ۴ تا ۵ کانال ریزش داشت و در میان کانال های ۱۹ تا ۲۳ هزار تومان قرار می گرفت؛ اما چون اف‌ای‌تی‌اف تصویب نشده است، به نظر می رسد کانال ۲۴ تا ۲۷ هزار تومان همچنان برقرار باشد. اثر اف‌ای‌تی‌اف را حدود ۵ هزار تومان می توان روی قیمت دلار دید. ما امیدواریم گشایشی شود و این گشایش می تواند اف‌ای‌تی‌اف باشد. اگر این گشایش اتفاق بیفتد، جابه جایی پول توسط بخش خصوصی یا بخش های عمومی غیردولتی امکان پذیر خواهد شد. این کار دست سیاست گذاران را باز می کند و ۴ تا ۵ هزار تومان کانال دلار را بهبود خواهد بخشید.
زمانی بخش خصوصی در ایران پول زیادی نداشت و در ایران پرقدرت نبود یا بخش های خصولتی یا بخش هایی که بین بازار طلا، ارز و بورس نوسان گیری می کنند قوی نبودند و پول زیادی نداشتند. در حال حاضر این بخش ها پول زیادی دارند و پول ها را سریعا بین این بازارها جابه جا می کنند. در هفته افزایش نرخ دلار، بورس ضعیف بود و هفته بعدی بورس را تقویت می کنند و بازار دلار ضعیف می شود.
پیش بینی دو ماهه من برای نرخ دلار بین ۲۴ تا ۲۷ هزار تومان و نوسان شاخص کل ۱۴۵۰ تا ۱۵۵۰ واحدی در بازار سرمایه است.
قانون اقدام راهبردی لغو تحریم ها نیز در این میان تاثیر منفی روی دلار داشت و قیمت آن را به کانال ۲۷ هزار تومان نزدیک کرد. بحث بر سر این است که رئیس جمهور آمریکا روی کار بیاید و ببینیم که برجام را با تعهدات قبلی خواهد پذیرفت یا نه، اگر زیر بار برجام نرود، آنجاست که مساله مقداری پیچیده می شود. ولی دو ماهی تا روی کار آمدن «بایدن» شرایط به همین روال خواهد بود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.