صفحه اصلی / اسلایدر / قیمت گذاری سلیقه ای خودرو
قیمت گذاری سلیقه ای خودرو

قیمت‌گذاری خودرو سلیقه ای و با هدایت دلالان در حاشیه بازار انجام می شود

قیمت گذاری سلیقه ای خودرو

کسب و کار نیوز- بازار خودرو مدت هاست نابسامان بوده و تنها کار مسئولان برای کنترل بازار تصویب بخشنامه ها و قوانین کنترلی است که تا به امروز هیچ سودی برای ساماندهی بازار نداشته است. قیمت گذاری خودرو یکی از پرحاشیه ترین مشکلات این بازار است که با تمام قوانین مصوب شده و به اجرا درآمده، امروز شاهد هستیم که قیمت گذاری سلیقه ای حرف اول را در این بازار می زند و هر کس که قصد فروش خودروی خود را دارد از روی اختیار و دلبخواه بدون توجه به ارزش واقعی خودرو خود، اقدام به قیمت گذاری می کند. شورای رقابت، سازمان حمایت، وزارت صمت و ده ها متولی دیگر امروز مسئول وضعیت حاکم بر بازار خودرو و آشفتگی در قیمت گذاری این کالا هستند. مروری بر تجارت سال‌های گذشته نشان می‌دهد تاکنون مسوولان، فرمول‌های مختلفی را برای قیمت‌گذاری خودرو طی سالیان متمادی در نظر گرفته‌اند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، تجربه صنعت خودرو در سال ۹۱ حاکی از این است که قیمت‌گذاری بر اساس نرخ حاشیه بازار با مشکلاتی همراه است. در واقع تجربه سازمان حمایت مبنی بر قیمت‌گذاری بر اساس نرخ حاشیه بازار نتیجه مطلوبی نداشته است. در آن سال‌ها عرضه محصولات خودروسازان با این روش سبب شد قیمت کارخانه جهش قابل‌توجهی پیدا کند و نارضایتی را در سطح جامعه به‌وجود آورد. این در حالی است که فروشندگان خودرو معتقدند بازار راکد است و خودرو قیمت ثابتی ندارد اما برخی دلالان با قیمت های سلیقه ای مشتریان را در بلاتکلیفی قرار داده اند. همچنین بازار خرید و فروش خودرو این روزها در رکود شدیدی قرار دارد به نحوی که اکثر معاملات به صفر رسیده و کمتر کسری تمایل به خرید و حتی فروش خودرو دارد.

اما در این رابطه در اظهارنظری جدید رئیس شورای رقابت اعلام کرده است که هر زمان تشخیص بدهیم خودرویی در بازار رقیبی دارد، آن را از شمول قیمت گذاری خارج می‌کنیم. رضا شیوا می گوید: اگر در بین تولیدات شرکت های خودروسازی خودروهای با یک کلاس و سطح وجود داشته که بتوانند با هم رقابت کنند آنگاه از چارچوب قیمت گذاری خارج خواهیم کرد که چند مورد مد نظر قرار دارند. شیوا گفت: هر زمان تشخیص دهیم هر خودرویی که در بازار رقیب داشته باشند و از انحصار خارج شده باشد، به طور حتم شورا آن را از دستورالعمل قیمت گذاری خارج می کند و نه تنها در مورد خودرو، بلکه برای هر کالایی که انحصار آن شکسته شده باشد و رقابت ایجاد شود، اینگونه اقدام می کنیم، چراکه تولید در فضای رقابتی است که موجب افزایش انگیزه و کیفیت و در نهایت رضایت مشتری می‌شود.

به هر ترتیب فروشندگان خودرو در شرایط رکود بازار از فعالیت سایتها در فضای مجازی گله مند هستند و می گویند آنها رقم های مختلفی را برای خودروها پیشنهاد می کنند که همین موضوع بر نوسانات قیمتی انواع خودروها تاثیرگذاشته است. علاوه براین واحدهای بدون پروانه نیز اقدام به اعلام آگهی های مختلف برای فروش خودرو کرده اند که همین امر عاملی است تا قیمت خودرو توسط دلالان اعلام شده و کسی نداند قیمت اصلی یک خودرو چند است.

در حال حاضر قیمت پراید ۹۴ تا ۹۹ میلیون تومان در بازار اعلام شده علاوه بر این پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با قیمت ۱۸۸ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمت ۲۵۰ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ با قیمت ۱۷۷ میلیون تومان، سمند ال ایکس با قیمت ۱۷۵ میلیون تومان،پژو پارس با قیمت ۲۰۰ میلیون تومان، تیبا ۱۱۵ میلیون تومان به فروش می رسد.

دستور و کنترل عامل آشفته سازی قیمت ها
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو

تا زمانی که نپذیرند قیمت گذاری خودرو به هر نحوی درست نیست آشفته بازار قیمتی خودرو ادامه خواهد داشت. کدام بازار با کنترل دستوری سر به راه شده است که انتظار داریم بازار خودرو از این روش پیروی کند. دستور و کنترل عاملی برای آشفته تر شدن بازار خودرو شده و متولیان حوزه نیز توجهی به این اتفاق ندارند. این برنامه و طرح‌ها در بازار خودرو نه کارایی برای مردم و نه برای شرکت‌ها دارد بلکه همه‌ی این طرح‌ها به مشکلات بیشتری در بازار تبدیل می‌شوند همچنین تورم ساختاری و فساد تقویت می‌شود و هیچ اتفاق مثبتی رخ نخواهد داد.

متاسفانه پیش‌فروش خودرو که از طریق قرعه‌کشی انجام می شود نیز هیچگونه تاثیری بر روی قیمت‌ها در بازار نخواهد داشت. مسئله مهم شرایط تحویل است، زیرا بر اساس آمار‌ها برآورد می‌شود، بین ۸۰۰ هزار تا ۱ میلیون دستگاه خودرو، شرکت‌ها معوق داشته باشند، در چنین شرایطی نیاید انتظار کاهش قیمت را داشت، چرا که خودروسازان هنوز خودرو‌هایی که در گذشته ثبت‌نام کرده‌اند را تحویل نداده‌اند، حال چگونه می‌خواهند ثبت‌نام‌های جدید را سه ماهه تحویل دهند، خود جای علامت سوال است.

 

همچنین مطالعه کنید:

نسبت مالیات به GDP در ایران یک سوم متوسط دنیاست

به گزارش کسب و کار نیوز ، سید محمدهادی سبحانیان رئیس کل سازمان امور مالیاتی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.