صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / رونمایی از مرکز صدور گواهی الکترونیکی سلامت
رونمایی از مرکز صدور گواهی الکترونیکی سلامت

رونمایی از مرکز صدور گواهی الکترونیکی سلامت

کسب و کار نیوز - مراسم رونمایی از مرکز صدور گواهی الکترونیکی سلامت در روز دوشنبه مورخ 1399/9/17 با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و جمعی از مقامات وزارت صمت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شورای عالی فضای مجازی برگزار گردید.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، مراسم رونمایی از مرکز صدور گواهی الکترونیکی سلامت در روز دوشنبه مورخ ۱۳۹۹/۹/۱۷ با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و جمعی از مقامات وزارت صمت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شورای عالی فضای مجازی برگزار گردید.

در مراسم رونمایی از مرکز صدور گواهی الکترونیکی سلامت که با حضور آقای رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت، آقای باقری اصل دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی، آقای ظفرقندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی، آقای رهبری رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، آقای نوروزی رئیس مرکز میانی سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین جمعی دیگر از مقامات برگزار گردید، ابتدا آقای رهبری به ارائه توضیحاتی پیرامون مراکز میانی صدور گواهی الکترونیکی و مرکز صدور گواهی الکترونیکی سلامت پرداختند و در ادامه، آقای رزم حسینی وزیر صمت و آقایان نوروزی و باقری اصل به تشریح موارد مربوطه پرداختند که خلاصه ای از موضوعات مطروحه به شرح ذیل می باشد:

آقای رهبری، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی:

با رونمایی از مرکز صدور گواهی الکترونیکی سلامت ان شاالله گام بزرگی در تحقق دولت الکترونیکی برداشته خواهد شد. برای شکل گیری امضای الکترونیکی در کشور، سلسله مراتبی از سیاست ها و عملیات انجام شده است. در کشور، ذیل ماده ۳۲ قانون تجارت الکترونیکی، شورای سیاستگذاری گواهی الکترونیکی کشور شکل گرفته که این شورا، یک شورای بین دستگاهی است که حتی از قوای غیر از قوه مجریه هم در این شورا عضو وجود دارد که از جمله می توان به وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت اقتصاد و دارایی، وزرارت دادگستری، وزارت امور خارجه، مرکز مدیریت راهبردی افتا ریاست جمهوری و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اشاره داشت.

این شورا از سال های گذشته مصوباتی داشته و ذیل این شورا، دبیرخانه شورا که مرکز توسعه توسعه تجارت الکترونیکی باشد فعالیت می نماید. مهمترین مصوبه این شورا، همان سند سیاست های گواهی الکترونیکی کشور است که در سال های گذشته تصویب شده و اخیرا بازنویسی سند را در دستور کار می باشد. طبق سند سیاست ها، یک مرکز صدور گواهی الکترونیکی ریشه در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وجود دارد که نقطه اعتماد کشور هست. در لایه بعدی سلسله مراتب این سیاستگذاری و عملیات، مراکز میانی وجود دارد.

بغیر از مرکز صدور گواهی الکترونیکی سلامت که امروز رونمایی می گردد، هم اکنون در کشور سه مرکز میانی دولتی وجود دارد (مرکز میانی عام دولتی، مرکز میانی بازار سرمایه و مرکز میانی نفت) و سه مرکز نیز در بخش خصوصی موجود است. بطور مثال چنانچه فردی متقاضی دریافت امضای الکترونیکی از یک مرکز میانی باشد باید مراحلی را طی نماید که بصورت کلی عبارتست از مراجعه کاربر به سایت یک مرکز میانی، تکمیل فرم درخواست گواهی امضای الکترونیکی و سپس بر اساس استعلامات سیستمی انجام شده از ثبت احوال و … و نهایتاً مراجعه کاربر به یکی از دفاتر ثبت نام، برایش یک توکن تهیه می شود و از این لحظه، این کاربر از یک امضای الکترونیکی برخوردار شده و لذا فرآیند صدور گواهی برای وی خاتمه می یابد.

ان شاالله در جلسه آتی جلسه شورای سیاستگذاری که در آینده نزدیک برگزار خواهد شد، از انجام امضای الکترونیکی با همان موبایل شخصی بجای تهیه توکن رونمایی خواهد شد که حاصل حدود یک سال کار و پیگیری مستمر می باشد.

در حال حاضر، کل زیرساخت مورد نیاز برای صدور گواهی الکترونیکی امضا و پشتیبانی از به کارگیری آن در کشور بر اساس استاندارد معتبر جهانی موجود می باشد.

آقای رزم حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت:

راه اندازی و رونمایی از مرکز صدور گواهی الکترونیکی سلامت، دستاوردیست که با همکاری وزارت صمت و وزارت بهداشت حاصل گردیده است. به منظور شفاف سازی، روان سازی و تسریع خدمات رسانی دولت به مردم، یکی از کارهایی که انجامشان ضرورت داشت و خوشبختانه از امروز آغاز می گردد، صدور گواهی الکترونیکی در حوزه سلامت می باشد جهت پوشش دادن نسخه های پزشکان عزیز و پرونده های سلامت. این خدمت، یک خدمات زیربنایی برای حوزه سلامت کشور خواهد بود.

اگر این خدمت و زیرساخت در سراسر کشور با همکاری وزارت بهداشت و به صورت کامل اجرا گردد، از رانت ها و اصراف دارو در کشور جلوگیری خواهد شد. خوشبختانه، امضای الکترونیکی با همکاری وزارت صمت و وزارت بهداشت آماده شده و امروز ما می توانیم از این سامانه بسیار فاخر و مهم برای کشور استفاده نمائیم و البته خوشبختانه همه دستگاه های مسئول هم همکاری بسیار خوبی در راه اندازی این سامانه داشته اند و امیدواریم که روز به روز بر اساس سیاست های دولت محترم که ۲۳ پروژه در دستور کار دولت الکترونیک قرار گرفته، ان شاالله تا پایان سال در جهت تکمیل پروژه ها به پیش برویم و امروز خوشحالیم که به اتفاق همه همکاران، امضای الکترونیکی را رونمایی می نمائیم و امیدواریم این مهم در سراسر کشور جاری گردد.

آقای نوروزی، رئیس مرکز میانی سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

با توجه به اسناد بالادستی و الزامات اجرایی دولت الکترونیک، دستگاه های دولتی باید اقدام و توسعه در به کارگیری اسناد و امضای الکترونیکی به جای اسناد و امضای فیزیکی را انجام دهند که قاعدتاً مهر پزشکان هم جزو اسنادی هست که در خصوص پزشکان و سایر دست اندرکاران حوزه سلامت نیز، امضای الکترونیکی جایگزین مهر و امضای فیزیکی خواهد شد.

در این حوزه، مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت به عنوان دستگاه متولی معرفی گردید و نهایتاً به تأیید مرکز توسعه تجارت الکترونیکی رسیده است. ان شاالله با اقداماتی که در آینده انجام خواهد شد، تمام ارکان می توانند از این امضا بهره مند شوند و در حال حاضر هم، سازمان نظام پزشکی کشور از مرداد ماه امسال شروع به صدور کارت های هوشمند با امضای الکترونیکی معتبر مورد تأیید مرکز ریشه کشور نموده است و تا کنون بیش از ۸۰ هزار امضای الکترونیکی جدید با امضای معتبر صادر شده که امکان امضای الکترونیکی تمام اسناد الکترونیکی در حوزه نظام سلامت کشور را برخوردار هستند.

آقای باقری اصل، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی:

حوزه سلامت الکترونیک و توسعه امضای الکترونیکی، دو مورد از پروژه های ۲۳گانه می باشند که نقطه اتصالشان در حوزه سلامت الکترونیک منجر به تأسیس یک مرکز میانی به نام مرکز صدور گواهی الکترونیکی سلامت گردیده که به لطف خدا و کمک وزارت بهداشت و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و اعضای شورای سیاستگذاری و شورای نظارتی، این مرکز امروز رونمایی می شود.

در حال حاضر ۲۸۵ هزار نفر عضو نظام پزشکی وجود دارد که حداقل ۸۶ هزار نفرشان پزشک عمومی، ۴۸ هزار نفر پزشک متخصص و همینطور دندانپزشک و … می باشند. برای الکترونیکی شدن فعالیت ها و فرآیندهای فیزیکی و کاغذی، سامانه هایی راه اندازی شده که مثلا در حوزه سلامت، وزارت بهداشت حدود یک میلیون و هفتصد هزار نسخه الکترونیکی صادر کرده است. این تعداد نسخ نشانگر این است که سامانه ها آماده به کار و جهش در حوزه سلامت می باشند ولی شرط اصلی این بوده که بتوانیم استنادپذیری و انکارناپذیری را همراه با این سامانه ها داشته باشیم که بدون امضای الکترونیکی امکانپذیر نمی باشد. به لطف خدا، با راه اندازی مرکز صدور گواهی الکترونیکی سلامت، می توانیم شاهد آن باشیم که اسناد سنتی و کاغذی و گردش آنها، تبدیل به اسناد الکترونیکی و با گردش الکترونیکی شود و البته با امکان نظارت الکترونیکی و استنادپذیری فعالیت ها.

ان شاالله این اتفاق بزرگ با همت و همکاری وزارت بهداشت و وزارت صمت و سایر بازیگران این حوزه و همینطور جامعه پزشکی و درمان، موجب تسهیل امور مردم و شفافیت و مبارزه با جعل و تخلفات خواهد شد.

رونمایی از تندیس مرکز صدور گواهی الکترونیکی سلامت

پس از پایان سخنرانی مقامات، آقایان نوروزی و جوادی نیا مشترکاً از تندیس مرکز صدور گواهی الکترونیکی سلامت رونمایی نمودند.

همچنین مطالعه کنید:

دلایل قانونی اعتراض شدید مشاوران املاک به «سامانه خودنویس»

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهرداد آرمان در گفت و گو با پایگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.