صفحه اصلی / اسلایدر / قفل معاملات در بازار سکه و طلا
قفل معاملات در بازار سکه و طلا

نوسان دلار محدود شد، سکه اوج گرفت

قفل معاملات در بازار سکه و طلا

کسب و کار نیوز - درخشش سکه در روزهای پایانی پاییز 99 در حالی با ورود به کانال 12 میلیونی بیشتر شده که بازیگران این بازار نه راه پیش دارند و نه راه پس.

به گزارش کسب و کار نیوز، سکه بدون پشتوانه خاصی در کانال ۱۲ میلیون تومانی پیشروی می کند و بر صدر جدول بازدهی روزانه نشسته است. اما این در حالی است که بر درِ معاملات این بازار، قفلی زده اند که در انتظار کلیدی از سمت بازار ارز داخلی یا طلای خارجی است.
قیمت هر قطعه سکه تمام طرح جدید روز دوشنبه با حدود ۱۷۰ هزار تومان افزایش نسبت به یکشنبه به ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار و سکه طرح قدیم به ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. همچنین قیمت نیم سکه شش میلیون و ۳۰۰ هزار، ربع سکه چهار میلیون و ۳۰۰ هزار و سکه یک گرمی دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اعلام شد. مظنه هر مثقال طلای ۱۷ عیار هم چهار میلیون و ۸۷۰ هزار و طلای ۱۸ عیار گرمی یک میلیون و ۱۲۴ هزار تومان بود.

سکه، یلدا را چگونه جشن می گیرد؟

وضعیت بازار ارز و سکه تا پایان پاییز به چه صورت خواهد بود؟ آیا یک بار دیگر نوسانات پردامنه مهرماهی به بازار حمله خواهند کرد یا ثبات نسبی توام با کاهش قیمت را در این بازار شاهد خواهیم بود؟ در روزهای آغازین بازگشایی اصناف بعد از تعطیلات کرونایی، حکایت از احتمال رشد بیشتر قیمت ها داشت. سکه در این روز با افزایشی محسوس مرز ۱۲ میلیون تومانی را حفظ کرد و به بهای ۱۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان نیز رسید اما قیمت ها پرنوسان بود و رفت و برگشت قیمت ها محسوس. در همین روز، دلار همچنان نتوانست از کانال ۲۵ هزار تومان بالاتر برود.
به باور شماری از تحلیلگران بازار، دلار و سکه تا انتهای پاییز با نوسان خاصی رو به رو نخواهند شد. تا آمدن بایدن به کاخ سفید حدودا ۴۵ روز فاصله است و قبل از آن هم بعید است که گشایشی در روابط ایران و آمریکا صورت بگیرد.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به اینکه دوباره ثبات بر بازار سکه و طلا حاکم شده است، گفت: بعد از جهش قیمتی کوچکی که ارز با آن روبرو شد، قیمت‌ها در بازار سکه و طلا نیز با افزایش همراه شد، اما بعد از سکون دوباره دلار، قیمت‌ها در بازار سکه و طلا نیز آرام گرفت، به طوری که نرخ‌ها روز یکشنبه با کاهش همراه شد، به طور کلی اگر بازار ارز کنترل شود، بازار سکه و طلا نیز می‌تواند روز‌های آرامی را پشت سر بگذارد.
ابراهیم محمدولی افزود: به طور کلی دو مولفه اصلی تاثیرگذار بر روی بازار سکه و طلا، قیمت جهانی طلا و قیمت ارز در داخل است، در مورد قیمت دلار با توجه به تدابیری که بانک مرکزی اندیشیده و بازار تا حدودی کنترل شده، این امیدواری وجود دارد که این روند همچنان ادامه پیدا کند، تا قیمت‌ها به ثبات برسند و تنها در یک محدوده مشخص و متعادل در نوسان باشند، زیرا که اگر نوسانات زیاد باشد، خریداران و فروشندگان تکلیف خود را نمی‌دانند و این شرایط نیز برای ما به عنوان صنف نیز به هیچ عنوان مناسب نیست، بنابراین در چنین شرایطی ثبات برای همه مناسب است.
محمدولی با اشاره به اینکه این روز‌ها تقاضا در بازار طلا و سکه وجود ندارد، اظهار داشت: زمانی که قیمت‌ها در حال رشد شتابان است، تقاصا برای خرید زیاد می‌شود، اما به محض اینکه ترمز افزایش نرخ کشیده می‌شود، وضعیت تغییر پیدا می‌کند و خرید به کمترین میزان خود می‌رسد، این روز‌ها نیز به دلیل اینکه خوشبینی نسبت به آینده افزایش پیدا کرده و انتظارات تورمی نیز تا حدودی تعدیل شده، بازار‌های سرمایه‌ای از جمله، سکه، طلا و ارز با آرامش نسبی روبرو هستند.
«کسب و کار» در گفتگو با یک کارشناس، بررسی می کند که آیا الان زمان مناسبی برای ورود به این بازار است یا خیر.

افزایش مقطعی قیمت ها

عبادالله محمدولی، کارشناس بازار طلا
بعد از تعطیلات دو هفته ای اصناف به دلیل محدودیت های کرونایی، یک درصد تقاضایی بابت سرمایه گذاری وارد بازار طلا و سکه می شود. طبیعی بود که همین تقاضا باعث شد که ما شاهد یک سری نوسانات به خصوص ایجاد حباب در قیمت سکه باشیم. تعطیلی ۱۵ روزه بازارها و به خصوص بازار طلا و همچنین اخبار سیاسی که حول محور این بازار وجود داشت، باعث شد که قیمت طلا کاهش پیدا کند. مجددا با باز شدن بازار، یک حجمی از تقاضا وارد بازار و باعث شد که قیمت ها افزایشی شود؛ اما این افزایش قیمت موقتی است و مجددا با توجه به تمهیداتی که برای بورس دیده شده، در بازار طلا شاهد کاهش قیمت خواهیم بود. این کاهش قیمت بین یک تا دو ماه ادامه یافته و با این روند حباب سکه و طلا کمتر می شود و از هم اکنون که حباب سکه یک میلیون تومان است، مطمئنا به ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان خواهد رسید.
این بازار کف قیمت ندارد چون محصولی مثل طلا که با اخبار بالا و پایین می شود، هر آن احتمال دارد که یک خبر بازار را مجددا ملتهب کند یا بحث های روانی وارد بازار شود.
من بازار طلا را برای سرمایه گذاری مناسب می بینم به چند دلیل: حتی اگر مقدار بالایی هم طلا داشته باشید و بخواهید تبدیل به پول کنید، در اسرع وقت و با سریع ترین راه ممکن تبدیل به پول می شود و کمترین ضرر و ریسکی متوجه سرمایه شماست. البته اگر می خواهید طلا خریداری کنید حتما باید با احتیاط بیشتری وارد بازار شوید زیرا اگر در شرایط نوسانی بازار خرید کنید قطعا ضرر خواهید کرد. ابتدا اجازه دهید بازار از حالت نوسانی خارج شود و به یک وضعیت ساکن برسد. آنجا می توانید خوب جواب بگیرید. در حال حاضر در این بازار معاملاتی صورت نمی گیرد. البته پیش بینی بنده این است که طلا در گرمی مماس بر یک میلیون و سکه مماس بر ۱۱ میلیون تومان آرام بگیرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.