صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / بازار موبایل در انتظار ریزش قیمت
بازار موبایل در انتظار ریزش قیمت

حباب قیمتی موبایل ناشی از افزایش قیمت دلار و عدم تخصیص ارز شکسته می شود؟

بازار موبایل در انتظار ریزش قیمت

کسب و کار نیوز - بازار موبایل ایران پس از یک شوک شدید افزایش قیمت دوباره با کاهش قیمت روبرو شد؛ هرچند وضعیت آن در تلاطم اوضاع اقتصادی و سیاسی همچنان نامشخص است. نوسانات ارزی و تاثیر آن بر قیمت موبایل در ماههای اخیر به یکی از چالش های بازار دیجیتال تبدیل شده است. در روزهای اخیر با خبر اختصاص ارز برای واردات موبایل پیش بینی شده است قیمت این کالای دیجیتال که این روزها بیش از قبل مورد نیاز خانواده ها و دانش آموزان است، کاهش خواهد یافت. در ماه های اخیر عدم تخصیص ارز و اعمال محدودیت‌های قانون سقف و سابقه در حوزه موبایل، باعث شد شرکت‌ها نتوانند نسبت به ثبت سفارش کالاهای جدید اقدام کنند. و همین موضوع بر بار افزایش قیمت ها افزود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، فعالان بازار موبایل بر این باورند که قیمت موبایل تا پایان آذرماه روند کاهشی را آغاز خواهد کرد و شکست قیمت ها را در بازار تلفن همراه شاهد خواهیم بود. این در حالی است که در حال حاضر شرایطی در بازار موبایل حاکم است که کمترین قیمت گوشی تلفن همراه هوشمند که بتواند فقط نیازهای اولیه را برای هر کاربری برطرف کند کمتر از ۲ میلیون تومان نیست و این امر قدرت خرید را برای مردم کاهش داده و بسیاری از دانش آموزان نیز به دلیل عدم دسترسی به تبلت و گوشی هوشمند برای ادامه تحصیل خود با مشکلات بسیاری روبرو هستند. بازار موبایل یکی از وابسته ترین بازارها به قیمت ارز و دلار است و در یک سال اخیر به دلیل نوسانات بزرگ ارزی این کالا نیز دستخوش گرانی های ادامه داری شده است. این امر در ادامه به کاهش دسترسی مردم به خرید گوشی منجر شده و بازار تعمیر گوشی های هوشمند نیز داغ شده است.

متاسفانه کاهش شدید ارزش پول ملی طی دو سال گذشته، خروج بسیاری از تولیدکنندگان موبایل و پول اضافه‌ای که دولت از مصرف‌کنندگان ایرانی می‌گیرد سبب شده حتی بسیاری از تلفن‌های همراه میان‌رده هم در ایران تبدیل به کالای لوکس شود.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان بازار موبایل و ارز بر این اعتقادند که از آنجا که ورود محموله‌های جدید گوشی به بازار و وجود کالای کافی، موجب رقابتی شدن بازار می‌شود، انتظار داریم تا حداکثر ۲۰ روز آینده، قیمت گوشی‌های موبایل با کاهش بیش از ۱۵ درصدی مواجه شود چنین کاهش قیمتی، با فرض حفظ قیمت فعلی دلار تقریبا قطعی است. حال باید دید در روزها و هفته‌های پیش‌رو کاهش قیمت و آرامش همچنان در بازار موبایل حفظ خواهد شد، یا موج دیگری در راه است.

اما محسن بهنامی، از فعالان بازار در این رابطه می‌گوید: می‌توان گفت در دو هفته گذشته قیمت گوشی‌های مختلف در بازار، نسبت به زمان پیش از تعطیلی‌های اجباری ناشی از موج سوم کرونا، بیشتر افزایش داشته‌اند تا کاهش. وی می‌گوید: با آنکه در این مدت تقاضای قابل ملاحظه‌ای در بازار وجود نداشته، اما به دلیل تعطیلی‌ها و دشواری در تامین همین میزان تقاضای اندک، قیمت‌ها عموما افزایش پیدا کرده‌اند. بهنامی در تشریح وضعیت بازار در هفته‌های اخیر می‌گوید: در این هفته‌ها بازار نوسانات شدیدی را تجربه نکرد. پیش از شروع تعطیلی اجباری فروشگاه‌ها، از آنجا که برخی تمایل به نقد کردن سرمایه پیش از تعطیلات داشتند، قیمت‌ها کاهش اندکی داشت، اما با شروع تعطیلات و خصوصا برخورد شدید پلیس با فروشگاه‌های دایر، قیمت‌ها با شیب ملایمی افزایشی شدند.

تخصیص مناسب ارزی به واردکنندگان موبایل

امیر اسحاقی، دبیر انجمن موبایل اتاق بازرگانی ایران

هفته گذشته تخصیص مناسب ارزی به شرکت ها داده شد البته بسیاری از شرکت ها هنوز در صف دریافت قرار دارند و ارزی نگرفته اند اما گزارش های دریافتی نشان می دهد که مبلغ قابل توجهی به بازار موبایل اختصاص پیدا کرده است که به طور حتم تاثیر مثبتی بر روند قیمتی بازار خواهد داشت.

بنابراین با فرآیند تخصیص ارز به واردکنندگان، پیش بینی این است که افزایش طرف عرضه را در بازار و طی هفته های آینده خواهیم داشت. همچنین اگر بازارها و فروشگاهها در سطح شهرها نیز بازگشایی شود به احتمال زیاد شاهد وضعیت بهتری از نظر عرضه و تقاضا خواهیم بود. به هر حال هر چه میزان عرضه بیشتر باشد قیمت متعادل تر خواهد شد و مردم نیز بیشتر قدرت خرید خواهند داشت.

به طور کلی شرط اینکه در آینده شامل ارزانی موبایل باشیم، این است که هم‌زمان با روند کاهش دلار، تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی افزایش پیدا کند، فرآیند ثبت سفارش هم تسریع و مشکل و محدودیت سقف و سابقه شرکت‌های واردکننده هم برداشته شود، یعنی دولت و مشخصا بانک مرکزی و وزارت صمت، از حالا میزان ارز مورد نیاز برای سه ماه آینده را تخصیص دهند و این فرآیند را تسریع کنند.

اما به طور کلی باید برای ساماندهی این بازار طرح افق را اجرایی کرد. واردکننده به محض وارد کردن یک دستگاه موبایل، باید قیمت آن را در سامانه ثبت کند و فروشندگان عمده نیز وقتی از آنها موبایل را می‌خرند، خریدشان و قیمت خریدشان را در انبار الکترونیکی ثبت کنند. واردکنندگان اجازه دریافت بیشتر از ۱۵ درصد سود را ندارند و این مساله در همینجا ثبت می‌شود، در ادامه طرح افق هر زمانی که خریدار خواست گوشی را بخرد می‌تواند از قیمت دستگاه اطلاع پیدا کند. معتقد هستیم که در این طرح چه وارد کننده متخلف، چه فروشنده متخلف چه هر بخش متخلف دیگری شناسایی می‌شود و با او برخورد می‌شود و این موضوع باعث می‌شود که سودجویی به حداقل برسد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.