صفحه اصلی / اسلایدر / نوسان قیمت ها در بازار نیمه تعطیل خودرو
نوسان قیمت ها در بازار نیمه تعطیل خودرو

اختلاف نظرهای سیاسی منجر به رفت و برگشت قیمت ها شده است

نوسان قیمت ها در بازار نیمه تعطیل خودرو

کسب و کار نیوز - در حالی رکود در بازار خودرو حاکم است که هنوز برخی از دلالان و واسطه ها با سواستفاده از جریانات سیاسی و نوسانات نرخ ارز قصد دارند از ریزش قیمت ها در این بازار جلوگیری کنند. در ماه های اخیر به دلیل گمانه زنی هایی که در رابطه با انتخابات آمریکا و به قدرت رسیدن مجدد ترامپ وجود داشت تمام بازارهای مالی و سرمایه گذاری تحت تاثیر این خبر با رشد قیمت ها مواجه شدند. این در حالی است که پس از مشخص شدن نتیجه این انتخابات و برنده شدن بایدن قیمت ها کمی با کاهش روبرو شد و بازارها از جمله بازار خودرو در رکود فرو رفت. نوساناتی هم که در بازار خودرو وجود داشت با روند نزولی که در پیش گرفت موجیب شد تا قیمت ها در این بازار شکسته شود و به عنوان مثال قیمت پراید از 126 میلیون تومان به 97 میلیون تومان سقوط کند. اما در هفته های اخیر فعالیت برخی افراد و سواستفاده از جریانات سیاسی موجب شده تا قیمت خودروها رو به افزایش باشد و تمام تلاش ها برای مقاومت در برابر روند نزولی قیمت ها به کار گرفته شود.

شایلی قرائی            

به گزارش کسب و کار نیوز، بنابراین در شرایطی که بازار نیمه تعطیل است و عرضه و تقاضا وجود ندارد، برخی معامله گران در بازار خودرو روی موج اخبار سیاسی نوسان قیمت ایجاد می کنند. افزایش بی‌دلیل قیمت در بازار خودرو مسئله‌ای نیست که برای خریداران عجیب باشد. چراکه خودروسازان در بازار بدون رقابت داخلی نیازی به بهبود کیفیت خودروها نمی‌بینند و تنها به بهانه‌های موجه و غیرموجه دست به افزایش قیمت خودروهای خود می‌زنند. اما در شرایطی که دلیلی برای نوسانات قیمت ها در این بازار وجود ندارد همچنان شاهد رشد قیمت ها و به اصطلاح رفت و برگشت قیمت انواع خودرو در بازار هستیم.

بابک صدرایی، کارشناس اقتصادی در رابطه با این موضوع می گوید: قیمت خودرو کاملا وابسته به قیمت دلار است. به همین دلیل هر تغییر کاهشی یا افزایش در قیمت دلار، اثر خود را بر قیمت خودرو می‌گذارد. اگر در پاییز، قیمت دلار ثابت بماند، قیمت خودرو هم بدون تغبیر خواهد ماند و روند خرید و فروش خودرو راکد می‌شود. اما چنانچه قیمت ارز تا پایان پاییز افزایش یابد، قیمت خودرو هم نوسان خواهد داشت.

اما به گفته صدرایی، بخشی از افزایش قیمت خودرو به نرخ ارز باز می‌گردد و بخشی به سیاست‌های فروش خودرو در داخل کشور مربوط می‌شود. به گفته این کارشناس بازار سرمایه، متاسفانه با شیوه‌های جدید در طرح ثبت نام خودرو دلالی در بازار خودرو رونق گرفته است. برای برچیدن چنین فضایی خودروسازان باید امکاناتی را برای عموم مردم در طرح فروش خودروهای کارخانه‌ای فراهم کنند. او با اشاره به وضعیت خودروهای چینی اظهار کرد: قیمت خودروهای چینی به قیمت دلار ارتباط دارد. چنانچه قیمت دلار تا پایان پاییز روند افزایشی داشته باشد قیمت تمام خودروها اعم از داخلی و خارجی افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر چنانچه قیمت دلار کنترل شود قیمت خودروها در بازار نیز کنترل خواهد شد.

بازار خودرو در انتظار راه حل سیاسی

فربد زاوه، کارشناس خودرو

به طور کلی مقصر شناختن دلالان و واسطه ها در افزایش قیمت ها و رفت و برگشت قیمت ها در هر بازاری فرافکنی است. مگر دلال ها چقدر سرمایه و پول دارند که بتوانند در هر شرایط و بازه زمانی بازار خودرو را در دست داشته باشند و آن را کنترل کنند. این شیوه مقصر شناختن دلال در رشد قیمت ها دیگر نخ نما شده و مشکلات از جای دیگری نشات می گیرد. هنگامی که بازارها به مصبه ای که در مجلس تصویب می شود واکنش نشان می دهند و از طرف دیگر با برخی صحبت ها قیمت ها بالا و پایین می شود، دلیل رفت و برگشت قیمت دلال نیست و شرایط اقتصادی و سیاسی کشور است که به این قضیه دامن خواهد زد. مگر با دستگیری دلالان در سایر بازارها روند افزایشی قیمت ها متوقف شد که در بازار خودرو هم این اتفاق بیفتد.

درگیری ها و اختلافاتی که بین مجلس و دولت وجود دارد مسبب رفت و برگشت های قیمتی در بازارهای موازی است. در حال حاضر این سوال مطرح می شود که چرا یان سختگیری ها و مصوبات دو سال قبل اتفاق نیفتاد. اقتصاد ایران تحت تاثیر است و غیرممکن است در این شرایط به روند نزولی قیمت ها امیدوار باشیم. در کوتاه‌مدت یعنی تا شب عید امسال یا حتی نیمه نخست سال ۱۴۰۰و حتی تا پایان سال آینده نیز شاهد رونق چندانی در بازار خودرو نخواهیم بود، بازار در رکود خواهد بود و بازی قیمت‌ها در محدوده قیمتی کف کنونی ادامه خواهد یافت. با وجود این، ممکن است قیمت برخی از انواع خودرو مانند پژو ۲۰۶وقتی به کف رسید، کم‌کم در باد تورمی قرار بگیرد و شیب قیمت این خودروها مثبت شود.

متاسفانه همراهی در ارکان قدرت در زمینه اقتصاد نمی بینیم. این در حالی است که مشکل همیشگی اقتصاد یعنی کسری بودجه شدید هم همچنان وجود دارد. دولت پول ندارد و با آگاهی به این موضوع فضا باید به سمت تنظیم مناسبات مالی باشد نه تعریف بودجه های جدید و افزودن ردیف های مصرفی هزینه ها در بودجه سال آینده. به طور کلی عبور از اقتصاد تورمی جز با مذاکرات سیاسی و راه حل های سیاسی امکان پذیر نیست و تعامل با دنیا باید در دستور کار قرار بگیرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.