صفحه اصلی / اسلایدر / چک ها برگشت خوردند
چک ها برگشت خوردند

با وجود مصوبه ستاد کرونا مبنی بر ممنوعیت برگشت زدن چک در تعطیلات دو هفته ای

چک ها برگشت خوردند

کسب و کار نیوز - معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران در حالی بر غیرقانونی بودن برگشت چک به منظور حمایت از کسب و کارها در تعطیلات دو هفته ای پافشاری می کند که مرغ بانک ها همچنان یک پا دارد و چک هاست که برگشت می خورد.

به گزارش کسب و کار نیوز، «همه اش حرف است! اتفاقا من امروز بانک بودم، راحت راحت برگشت می زنند و می گفتند بخشنامه ای از طرف بانک مرکزی نیامده است.» این صحبت های یکی از مخاطبان «کسب و کار» است که ادامه می دهد: «همین الان بانک پاسارگاد شعبه ۳۹۱ پیامک داده چک شما به دلیل کمبود موجودی در حال برگشت خوردنه! چقدر باید وعده عمل نشده بشنویم؟»
این در حالی است که معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران می گوید: «طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا هیچ بانکی در این دو هفته حق ندارد چکی را برگشت بزند و تا ابلاغ دستورات جدید ستاد ملی مقابله با کرونا برگشت زدن چک توسط بانک‌ها غیرقانونی است.»
یکی دیگر از مخاطبان «کسب و کار» می گوید: «چک ها هم برگشت می خورد، هم در سیستم بانکی ثبت می شود و هم وضعیت حساب تغییر می کند.»

چرا حمایت از کسب و کارها عملیاتی نشد؟

کرونا طی ۹ ماه اخیر باعث تعطیلی و مختل شدن فعالیت خیلی از مشاغل و کسب و کارها در کشور شده و این موضوع مشکلاتی فراوانی را برای فعالان اقتصادی بخصوص تجار و بازاریان ایجاد کرده است.
هرچند دولت طی این مدت بخصوص در اوایل سال با هماهنگی دستگاه های مرتبط خواهان ایجاد فرصت برای دارندگان چک شده است اما اعمال محدودیت شدید ۲ هفته اخیر بار دیگر فرمانده ستاد مقابله با کرونای کلانشهر تهران را بر این داشت تا وی خواستار منع تعقیب قضایی در زمینه برگشت چک ها طی این مدت زمان شود اما گویا بانک مرکزی و یا دستگاههای مرتبط با درخواست وی موافقت نکرده اند چرا که چک ها برگشت خوردند.
علیرضا زالی اخیرا گفت: دولت و مجلس باید به طور واقعی در این شرایط سخت حمایت های خود را از مردم به بخصوص مشاغلی که کرونا کسب و کارهای آنها را با مشکل مواجه کرده است به کار گیرد. وی گفت: از این رو در نامه‌ای به ستاد ملی مقابله با کرونا خواهان منع تعقیب قضایی در زمینه برگشت خوردن چک و رفع سوء پیشینه برای صاحبان مشاغل در دو هفته تعطیلی اصناف شدیم.
درخواست فرمانده ستاد مقابله با کرونای کلانشهر تهران در حالی مطرح است که چک ها طی این روزها تعطیل برگشت خورده اند و با توجه به محدودیت های ایجادشده و تعطیلی گسترده مشکلاتی برای دارندگان چک ایجاد شده است.
کارشناسان معتقدند هماهنگی های بین دستگاهی در تدوین برنامه ها و اجرای آن باید به شکلی باشد که با عملیاتی شدن طرح ها مشکلی زندگی مردم را تهدید نکند. این روزها که همه جا تعطیل است حمایت ها باید از طرق مختلف انجام شود تا علاوه بر تلاش برای رفع سایه نحس کرونا کرونا در جامعه، مردم در فشار اقتصادی و… قرار نگیرند.
«کسب و کار» در گفتگو با یک کارشناس، این مساله را بررسی می کند.

حلقه های تهدیدآفرین کسب و کارها

سید مرتضی افقه، اقتصاددان
از ابتدای پاندومی کرونا، بانک مرکزی و کلیه بدنه اجرایی کشور تصمیماتی گرفته اند که این تصمیمات دو وجه دارند؛ عده ای که ذی نفع این تصمیمات هستند و سازمان ها و دستگاه هایی که دچار مشکل می شوند. به عنوان مثال از ابتدای بحث کرونا مثلا گفته اند سازمان های برق و آب و سازمان هایی که خدمات دولتی می دهند به مردم فرصت بدهند. هرچند در این قضیه مردم تحت فشار پرداخت مبالغ قبض قرار نمی گیرند؛ اما از طرف دیگر چون پرداخت حقوق کارکنان از طریق همین دریافت هاست، این سازمان ها دچار مشکل می شوند.
همین موضوع را در ابتدای سال در مورد بحث امهال وام ها شاهد بودیم که برخی از بانک ها همچنان از انجام آن سرپیچی می کردند. بنابراین این موارد دستوراتی است که هم مفید است و هم مشکل زا.
چک برگشتی الزاما ربطی به بانک ها و بخش های دولتی ندارد. چون دو طرف مردم هستند؛ یک طرف بدهکار است و چک داده و در طرف دیگر طلبکار قرار دارد که نیازمند این مبلغ است. اینکه چک برگشتی نزنند به هر حال مشکلاتی برای یک گروه ایجاد می کند اگرچه مشکل گروه دیگر را حل می کند. این دستور برای کسب و کارهایی است که به دلیل کرونا درآمدهای پیش بینی نشده آنها تامین نشده و به هر دلیل برای عده دیگر مشکلاتی ایجاد می کند.
در این میان کشورهای ثروتمندی که صاحب درآمد و پس انداز هستند و دولت هایشان اقتدار و توانمندی لازم را به لحاظ مالی دارند و یا در آینده نزدیک می توانند جبران کنند، توان حمایت های بیشتری از کسب و کارهای تعطیل شده خود داشتند؛ کشورهای اروپای غربی، کشورهای کانادا و کشورهایی که به لحاظ پیشرفت و درآمد و ثروت در رتبه های بالا هستند. در این کشورها مردم کمتر دچار مشکل شدند حتی کشورهای در حال توسعه دیگری که مثل ما با بحران تحریم مواجه نیستند می توانند به کسب و کارها تعطیل شده کمک کنند یا مانع از زیان فراوان آنها شوند؛ اما مشکل ایران این است که این بلا زمانی به ایران رسید که ما در اوج فشارهای ناشی از تحریم نفتی هم بودیم. البته این منهای بحثی است که سال هاست که حاکمیت و دولت با بی تدبیری منابع را سوخت کردند. ولی به هر حال در این موقعیت هستیم و می شود گفت دولت توان بیشتر از این ندارد و زیان آن را مردم و به خصوص مردم و طبقه و گروه های کم درآمد پرداخت می کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.