صفحه اصلی / اسلایدر / خوراک طیور از بازار سیاه سر درآورد
خوراک طیور از بازار سیاه سر درآورد

در توزیع نهاده‌های دام و طیور انحراف وجود دارد

خوراک طیور از بازار سیاه سر درآورد

کسب و کار نیوز - نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران گفت: از یکسال گذشته تا کنون هیچ ثبت سفارشی برای واردات نهاده های دامی با ارز نیمایی و غیردولتی صورت نگرفته است و تمام نهاده هایی که در بازار آزاد فروخته می شود با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شده اند و معلوم نیست این نهاده چگونه سر از بازار سیاه درآورده اند.

به گزارش کسب و کار نیوز، حبیب اسدالله نژاد با انتقاد از شرایط تامین و توزیع نهاده های مورد نیاز طیور، گفت: برخی از واحدهای مرغداری بیش از ۳۰ روز از سن گله هایشان می گذرد و براساس اعلام سامانه بازارگاه ۴۰ روزه باید مرغ هایشان را تخلیه کنند اما این واحدها هنوز یک کیلوگرم هم نهاده دولتی دریافت نکرده اند. یعنی مرغدار دان مورد نیاز خود را خریداری و پولش را واریز کرده است اما از طرف واردکننده ای که قرار است دان را تحویل دهد به بهانه های مختلف بارگیری صورت نمی گیرد و مرغدار مجبور است برای یک دوره تولید هم هزینه نهاده دولتی را بپردازد و هم از بازار آزاد نهاده تهیه کند.

وی ادامه داد: دولت به برخی مجموعه ها نهاده مازاد می دهد تا بحران را کنترل کند؛ در حالیکه مرغدارانی که در سالن، مرغ در حال پرورش دارند، دسترسی به نهاده و دان دولتی ندارند.نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران اضافه کرد: چون سهمیه تخصیص داده شده به مرغداران دیر بارگیری می شود و مرغداران نهاده های مورد نیاز خود را به ناچار از بازار آزاد خریداری می کنند؛ به عبارتی نوش دارو پس از مرگ سهراب  می شود و به دلیل اینکه تولیدکنندگان مشکلات نقدینگی دارند مجبور می شوند نهاده ها را به شکلی جابه جا کنند که این اتفاق زیبنده تولید نیست.

وی در ادامه گفت: از یکسال گذشته تا کنون هیچ ثبت سفارشی برای واردات نهاده های دامی با ارز نیمایی و غیردولتی صورت نگرفته است و قطعا نهاده های موجود در بازار سیاه دولتی هستند. به عبارت دیگر تمام نهاده هایی که در بازار آزاد فروخته می شود با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شده و در توزیع نهاده های دولتی انحراف وجود دارد.

اسدالله نژاد تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی مدعی است نهاده به اندازه کافی وارد سامانه بازارگاه نمی شود، در حالی که وزارت صمت مدعی تامین کامل نهاده ها است. پس در نتیجه نهاده هایی  که پس از ترخیص کالا وارد سامانه بازارگاه نمی شوند منحرف شده و دستگاه های مسئول بایستی پاسخگو باشند.

وی با اشاره به اینکه برخی از واردکنندگان و تجار به تعهدات خود به درستی عمل نمی کنند و به موقع نهاده تحویل واحدهای مرغداری نمی دهند، گفت: شاید این افراد می خواهند سامانه بازارگاه را ناکارآمد جلوه دهند و این سامانه را به طور کل از رده خارج کنند زیرا سامانه بازارگاه دست واسطه ها و سودجویان را در توزیع نهاده ها قطع می کند و این به نفع کسانی که قبلا در نبود سامانه بازارگاه از شرایط منتفع می شدند، نیست.نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران ابراز کرد: حتی اگر دولت روزی تصمیم به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفت بایستی این سامانه همچنان پابرجا باشد تا مرغداران بی واسطه نهاده های مورد نیاز خودشان را خریداری کنند.

وی با بیان اینکه توزیع مرغ کمتر از قیمت مصوب و تحویل نهاده مازاد به برخی مجموعه ها در قبال تحویل مرغ در بازار سیاست غلطی است که دولت در پیش گرفته، گفت: دولت اگر صد در صد نهاده های مرغداری ها را به موقع تامین کند هیچ مشکلی در تامین مرغ ۲۰ هزارو۴۰۰ تومانی در هیچ جای کشور وجود نخواهد داشت. با تخصیص سهمیه یک واحد مرغداری به واحدهای دیگر برای رفع موقتی مشکلات، مدتی دیگر مجددا با چالش تامین نهاده و به تبع آن مرغ  مواجه خواهیم شد. نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران در پایان گفت: مرغداران دچار مشکلات شدید نقدینگی هستند. مرغدار سرمایه تهیه می کند تا نهاده دولتی بگیرد ولی از آن طرف  مجبور می شود نهاده آزاد را چندین برابر خریداری کند و آخر دوره تولید هم دو برابر قیمتی که مرغ را می فروشد بدهکار می شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.