شایلی قرائی
به گزارش کسب و کار نیوز، این در حالی است که سی امین جلسه کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا در اواخر آبان ماه سال جاری برگزار شد که در این جلسه اعلام گردید تاکنون ۵۶ درصد از کل درخواست های رستههای چهارده گانه مجموعا بیش از۵۵۸۳ میلیارد تومان به مرحله پرداخت رسیده و ۴۴ درصد دیگر که معادل ۴۲۰۰ میلیارد تومان است، در فرایند پرداخت قرار دارد. از این مقدار، قرارداد پرداخت ۱۶۴ میلیارد تومان منعقد شده و قرارداد پرداخت ۲۵۳ میلیارد تومان نیز به تصویب رسیده که آماده انعقاد است. تسهیلات اعطاشده به مشاغل آسیبدیده در ایران کمتر از حد انتظار بودهاست. دولت باید بودجه بیشتری را به این مشکل اختصاص دهد و اعطای وامهای بدون بهره به صاحبان مشاغل را در دستور کار خود قرار دهد؛ بدینوسیله از اشاعه بیشتر فقر و تبعات زیانبار آن، در کشور جلوگیری کند.
تدابیر دولت در این زمینه به همان تسهیلات اعطایی چند ماه پیش محدود میشود؛ تسهیلاتی که به گفته ی عیسی منصوری، معاونت وزارت تعاون در ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹، با اولویت واحدهای خرد و کوچک به ازای هرنفر شاغل ۱۲ میلیون تومان به بنگاه داده میشود؛ همچنین برای واحدهایی که به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا تعطیل شدهاند، ۱۶ میلیون تومان در نظر گرفته شد. بازپرداخت آن هم از مهرماه آغاز شد.
چه گروه های شغلی مشمول پرداخت این تسهیلات هستند؟
در هفدهم اردیبهشت ماه بانک مرکزی طی اطلاعیه ای فهرست گروه های شغلی آسیب دیده از کرونا را اعلام کرد که عبارت بودند از؛
مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده اعم از رستورانها، بوفهها، طباخی، تالارهای پذیرایی، قهوهخانهها، اغذیه فروشیها،
مراکز مربوط به گردشگری شامل هتلها، هتلآپارتمانها، مجتمعهای جهانگردی و گردشگری، مهمانپذیرها، مهمانسراها، مسافرخانهها، زایرسراها، مراکز بومگردی، مراکز اقامتی، پذیرایی، تفریحی، خدماتی بینراهی و موزهها،
حمل و نقل عمومی مسافر برون شهری اعم از هوایی، جادهای، ریلی و دریایی،
حمل و نقل عمومی مسافر درون شهری،
دفاتر خدمات مسافرتی، گردشگری و زیارتی،
تولید و توزیع پوشاک،
تولید و توزیع کیف و کفش،
مراکز توزیع آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی و آبمیوه،
مراکز، باشگاهها و مجتمعهای ورزشی و تفریحی،
مراکز و مجتمعهای فرهنگی، آموزشی، هنری و رسانهای،
مراکز تولید، توزیع و فروش صنایع دستی،
مؤسسات خصوصی دارای پروانه بهرهبرداری از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که در حوزههای درمانی و تشخیصی اعم از آزمایشگاهی و پاراکلینیکی فعال هستند
آموزشگاههای رانندگی، آرایشگاهها، سالنهای زیبایی و گرمابه.
هدررفت منابع تسهیلات کرونایی کسب و کارها
ساسان شاه ویسی، کارشناس اقتصادی
در شرایط بحران کرونا مهم ترین شکلی که می توان به به کسب و کارهای خرد کمک کرد این است که با ارزیابی و آسیب شناسی کسب و کارها متناسب با همان ارزیابی حمایت ها شکل بگیرد. باید ببینیم مهم ترین تهدید چیست و برای تهدیدات ایجاد شده چه باید کرد. تزریق نصفه و نیمه منابع برای بخشی از کسب و کارها و در شرایط زمانی خاص کارایی ندارد و تجربه نشان داده گروه هدف از دریافت آن باز می مانند. بسیاری از کشورها در این بحران در وهله اول یک آسیب شناسی دقیق از کسب و کارها انجام دادند. به عبارتی باید رابطه بین صنوف، توزیع کنندگان، تولیدکننده، وارد کننده و زنجیره به هم متصل را بدانیم و اگر از این موضوع آگاهی وجود نداشته باشد شاید در رابطه با کمک به کسب و کارها بسته هایی هم تعریف شود اما به طور حتم به گروه هدف برخورد نخواهد کرد.
در شرایط حاضر ما از دست رفتگی سیاستی مالی و ناکارآمدی را تنها نتیجه این اقدامات ارزیابی می کنیم. تا به امروز گزارش دقیقی از آسیب های این نه ماه که از آغار بحران گذشته است نیز وجود ندارد. بنابراین بخش بسیاری از سیاست های مالی عمومی به دلیل عدم شناخت گروه هدف هدر می رود و منابع تسهیلات نیز به صورت سوداگرانه توزیع می شود و کسب و کارها از آن باز می مانند.
به هر ترتیب ایران نیز باید مانند دیگر کشورها نخست ضریب فزاینده بحران را ارزیابی و به پرداخت تسهیلات اقدام می کرد که دولت بدون در نظر گرفتن منایع مالی شروع به اجرای این طرح کرد. باید بستر را برای اعطای تسهیلات آماده می کردیم چراکه بخشی از محیط بازارهای مصرفی توسط خانوارهایی که وام های یک میلیونی و دو میلیونی را دریافت کردند به گردش افتاده و میزان خسارات بعد از آن بهتر مورد ارزیابی قرار می گرفت.
اطلاع رسانی کامل هست ممنون….