صفحه اصلی / اسلایدر / توزیع مرغ ۱۸هزار و ۵۰۰تومانی در بازار، مسکن موقتی است
توزیع مرغ ۱۸هزار و ۵۰۰تومانی در بازار، مسکن موقتی است

توزیع مرغ ۱۸هزار و ۵۰۰تومانی در بازار، مسکن موقتی است

دبیرکانون مرغداران گوشتی، توزیع مرغ ۱۸ هزارو۵۰۰ تومانی در بازار را مسکنی موقتی برای بازار مرغ دانست و گفت: شرکت پشتیبانی امور دام ذخایر خود را وارد بازار کرده و قیمتها را شکسته است. این اقدام چون پشتوانه ای ندارد اثرگذار نخواهد بود، زیرا ذخایری که وارد بازار می شود باید جایگزین داشته باشد و وقتی تولیدی نباشد جایگزینی هم نخواهد بود.

به گزارش کسب و کار نیوز، پرویز فروغی با بیان اینکه نهاده های مورد نیاز مرغداری ها در این مدت به صورت کامل تامین نشد و همین امر باعث شد که اکثر مرغداران نهاده های مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنند، گفت: در بازار آزاد نیز هرکس به هر قیمتی که می خواهد نهاده ها را می فروشد. قیمت هر کیلو سویا از ۱۶ هزارتومان شروع می شود و هفته پیش به ۲۰ هزارتومان هم رسید. همچنین هر کیلو ذرت تا ۵۰۰۰ تومان هم فروخته می شود.

وی ادامه داد: از طرفی قیمت مصوب نهاده ها هم افزایش یافته است؛ به طوری که قیمت ذرت از هر کیلو ۱۵۰۰ تومان به ۱۷۰۰ تومان رسیده و سویا نیز از ۲۴۵۰ تومان به ۳۳۰۰ تومان رسیده است.

دبیرکانون مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه اگر کل نهاده ها با قیمتهای مصوب برای مرغداران تامین شود، قیمت مرغ زنده کیلویی ۱۷هزار و ۵۰۰ تا ۱۸ هزار تومان خواهد شد، گفت: تا کنون ۵۰ درصد نهاده ها تامین شده است. البته این موضوع هم وجود دارد که همین مقدار هم حتی به موقع به دست برخی از مرغداران نرسیده است، زیرا با کاهش طول پرورش مرغ به ۴۰ روز و از آن طرف مدت زمانی که برای بارگذاری سفارشها، تخصیص و تحویل سپری می شد، اکثر تحویل نهاده ها از ۴۰ روز می گذشت و سهمیه به نوعی می سوخت و مرغداران مجبور بودند تمام نهاده های مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنند و از آن طرف، مرغهایشان را با قیمت مصوب بفروشند.

وی افزود: سوال ما این است که اگر قرار است قیمت مرغ گوشتی براساس قیمتهای مصوب باشد چرا این قیمت مصوب برای پارامترهای دیگر تولید رعایت نمی شود؟ اگر قرار است برخوردی صورت گیرد بایستی با تمام زنجیره تولید برخورد شود. البته بازار بایستی توسط عرضه و تقاضا تعیین شود و دستگاه های نظارتی نباید به صورت گزینشی با برخی از مولفه های تولید برخورد کنند.

فروغی در پاسخ به این سوال که آیا سامانه بازارگاه توانسته مشکل مرغداران را برای دریافت نهاده حل کند؟ گفت: سامانه بازارگاه در صورتی که به درستی کار کند چون دست دلالان را در توزیع نهاده کوتاه می کند، سامانه خوبی است و مرغداران می توانند بی واسطه خرید کنند اما این سامانه تا کنون جز دردسر هیچ دستاوردی برای مرغداران نداشته است.

به گفته دبیرکانون مرغداران گوشتی، هرچه در توزیع نهاده ها تعداد واسطه کمتر باشد و مرغداران مستقیما نهاده مورد نیاز خود را خریداری کنند بهتر است. اتحادیه ها و تشکلها می توانند به مرغداران در جهت تقویت نقدینگی کمک کنند و نقش نظارتی داشته باشند.

فروغی در پاسخ به این سوال که آیا اقدام وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام در توزیع روزانه چندصدتن مرغ گرم و منجمد در بازار می تواند ثبات را به بازار مرغ بازگرداند؟ گفت: شرکت پشتیبانی امور دام ذخایر خود را وارد بازار کرده و قیمتها را شکسته است. این اقدام چون پشتوانه ای ندارد اثرگذار نخواهد بود، زیرا ذخایری که وارد بازار می شود باید جایگزین داشته باشد و وقتی تولیدی نباشد جایگزینی هم نخواهد بود. این اقدامات مانند مسکن است و هر از چندگاهی انجام می شود ولی برای حل این موضوع باید کارهای اساسی تری کرد. در حقیقت بایستی نهاده به اندازه کافی با قیمت مصوب دراختیار تولیدکنندگان قرار گیرد و قیمت ها واقعی تر دیده شود.

در روزهای گذشته قیمت مرغ فراز و نشیب های متعددی به خود دیده است، این اتفاق از یک سو بسیاری از مردم را در خصوص کاهش قیمت مرغ و از سوی دیگر مرغداران و مرغ فروشان را دچار نگرانی کرده است.

این نگرانی ها به مراجع عالی کشور رسیده، صف‌های طولانی عرضه مرغ دولتی را تشکیل و بخش زیادی از اخبار روزانه را به خود اختصاص داده و حتی کمپین‌هایی برای تحریم خرید گوشت مرغ، تا ارزانی آن به راه افتاده است، اما این سوال مطرح است که آیا قیمت گوشت مرغ به واسطه دلالان افزایش یافته تا با اعلام کمپین تحریم خرید کاهش یابد و به طور کل داستان پرکشیدن قیمت مرغ از چه قرار است.

در گزارش میدانی خبرنگار ایسنا یکی از مرغ فروشان بهاران سنندج در خصوص پر کشیدن قیمت مرغ می‌گوید که دلیل افزایش قیمت مرغ از سوی تولیدکننده‌ها گرانی و کمبود نهاده‌های مورد نیاز مرغداری هاست.

وی می‌افزاید که اکنون مرغ در بازار کم است و با کاهش عرضه مرغ در بازار قیمت ها نیز وارد کانال ۳۰ هزار تومان شد.

این مرغ فروش تصریح می‌کند که قیمت مرغ در دو هفته گذشته بین ۲۲ هزار تا ۳۴ هزار تومان نوسان داشته است.

وی عنوان می‌کند که مرغ‌های مغازه‌اش کیلویی ۳۳ هزار تومان خریداری شده و این درحالی است که قیمت مصوب امروز ۲۷ هزار تومان بوده و در کل کلیه مرغ فروشان دچار ضرر شده اند.

این مرغ فروش با اشاره به یکی دیگر از دلایل گرانی گوشت مرغ ادامه داد که افرادی از سایر استان‌های همجوار، مرغ را در سنندج کیلویی دو هزار تومان گرانتر خریداری کرده و از کردستان خارج می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد که به دلیل مشکلی پیش آمده میان تولیدکنندگان و کشتارگاه‌ها روز دوشنبه کشتار مرغ در سنندج صورت نگرفته است.

یکی دیگر از مرغ فروشان سنندجی می‌گوید که فروش گوشت مرغ به دلیل گرانی و کم شدن توان خرید به شدت کاهش یافته به طوری که فروش نیم تنی آن‌ها به حدود ١۰۰ کیلو در روز رسیده است.

وی می‌افزاید که عدم جوجه‌ریزی و تامین نهاده از سوی مسئولان ذی ربط یکی از دلایل اصلی گرانی گوشت مرغ است.

این مرغ فروش با بیان اینکه امروز ضرر هر مغازه مرغ فروشی کمتر از یک میلیون تومان نبوده است، تصریح می‌کند که از روز شنبه تا سه شنبه قیمت هر کیلو مرغ حدود ۸ هزار تومان کاهش داشته که در این میان تنها صنفی که دچار ضرر شده مرغ فروشان هستند و تولیدکنندگان و دلالان همگی سود خود را برده‌اند.

وی با اشاره به حضور افرادی از دو استان همجوار در شهر سنندج برای خرید مرغ در پایان یادآور شد: این افراد مرغ را گرانتر از قیمت اعلام شده خریداری می‌کنند که برای جلوگیری از این موضوع لازم است قیمت هر کیلو گوشت مرغ در کردستان با استان‌های همجوار در یک بازه نزدیک باشد.

کاظمی، عضو هیئت مدیره صنف فروشندگان و توزیع‌کنندگان مرغ استان کردستان ، با اشاره به گرانی‌ اخیر مرغ تصریح کرد: تعدادی از مرغداران که با ما ارتباط دارند اذعان کرده‌اند که حتی یک درصد سهمیه نهاده دولتی دریافت نکرده‌اند و تمام نیاز خود را از بازار آزاد خریداری کرده‌اند.

وی افزود که قیمت هر کیلو گوشت مرغ که با نهاده‌های آزاد تغذیه شده باشد بیش از ۲١ هزار تومان و با دریافت ۳۰ یا ۴۰ درصدی سهمیه نهاده این قیمت به حدود ١۸ هزار تومان می‌رسد.

عضو هیئت مدیره صنف فروشندگان و توزیع‌کنندگان مرغ استان کردستان در جواب اختلاف قیمت ١۰ هزار تومانی بین درب مرغداری و خرده فروشان عنوان کرد که مرغداران با توجه به گران تمام شدن قیمت مرغ، محصولشان را با بهای بیشتری به فروش می‌رسانند.

وی ادامه داد: برای فردا قیمت مرغ ١۷ هزار تومان تعیین شده که تاکنون هیچ مرغداری به این قیمت حاضر به فروش مرغ نشده ولی با قیمت ١۹ هزار برای هر کیلو، مرغ موجود شده است.

کاظمی با بیان اینکه ما تابع قیمت مصوب فروش مرغ هستیم خاطرنشان کرد که افزایش و کاهش قیمت اخیر مرغ موجب شده تا تمامی فروشندگان مرغ دچار ضرر چند میلیونی شود.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.