صفحه اصلی / اصناف / کاهش تعداد مجوزهای صادره برای ماشین آلات مشمول معافیت گمرکی
کاهش تعداد مجوزهای صادره برای ماشین آلات مشمول معافیت گمرکی

کاهش تعداد مجوزهای صادره برای ماشین آلات مشمول معافیت گمرکی

کسب و کار نیوز - در حالی که طبق اعلام انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران (ستصا) در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها بر اساس یکی از بندهای قانون امور گمرکی و بدون پرداخت حقوق ورودی و مالیات بر ارزش افزوده، ماشین آلاتی که در داخل ساخته می‌شود را هم به کشور وارد می‌کنند، آمارهای منتشر شده از سوی وزارت حاکی از صدور ۲۰۲۹ فقره مجوز برای ماشین آلات مشمول معافیت گمرکی در هفت ماهه امسال است.

به گزارش کسب و کار نیوز، بر اساس ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی و تفاهم نامه بین گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، واحدهای تولیدی مجاز می‌توانند در صورت تائید عدم ساخت داخل از معافیت حقوق ورودی ماشین آلات استفاده کرده و در حداقل زمان ممکن ماشین آلات و تجهیزات خطوط تولید خود را از گمرک ترخیص کنند. البته براساس تعهدی که متقاضی ارائه می‌کند، باید ماشین آلات و مواد اولیه وارداتی را در محل واحد صنعتی موضوع پروانه نصب کند.

این در حالی است که اخیرا دبیر انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران (ستصا) گفت که در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها بر اساس یکی از بندهای قانون امور گمرکی و بدون پرداخت حقوق ورودی و مالیات بر ارزش افزوده، ماشین آلاتی که در داخل ساخته می‌شود را هم به کشور وارد می‌کنند.

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت،‌معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که در هفت ماهه امسال ۲۰۲۹ فقره مجوز برای ماشین آلات و ۲۹۳ ماشین آلات مستعمل مشمول معافیت گمرکی به ارزش ۹۵۵ میلیون و ۴۷۰ هزار دلار و ۷۵ میلیون و ۶۴۰ هزار دلار صادر شده که به ترتیب نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ تعداد ۱۴.۸ درصد و یک درصد کاهش داشته است. یعنی در مدت مشابه پارسال به ترتیب ۲۳۸۱ فقره مجوز برای ماشین آلات و ۲۹۶ ماشین آلات مستعمل مشمول معافیت گمرکی صادر شده است.همچنین در این مدت ۴۸۲ فقره مجوز مواد اولیه مشمول معافیت گمرکی به ارزش ۵۷ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار صادر شده که به لحاظ تعداد نسبت به صدور ۵۵۳ فقره در مدت مشابه سال گذشته ۱۲.۸ درصد کاهش داشته است.

البته طبق اعلام سازمان صمت استان تهران، این سازمان از واحدهای تولیدی دارای مجوز صنعتی که از معافیت گمرکی ماشین آلات استفاده کرده‌اند بازرسی می‌کند و در صورت عدم استقرار ماشین آلاتی که از معافیت گمرکی استفاده کرده‌اند، در محل مجاز موضوع پروانه صنعتی عملکرد واحد صنعتی، به عنوان قاچاق محسوب می‌شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.