صفحه اصلی / اسلایدر / تقابل بانک ها با اصناف در روزهای کرونایی
تقابل بانک ها با اصناف در روزهای کرونایی

مشکلات اقتصادی به اصناف اجازه تمکین به محدودیت های کرونا را نمی دهد؟

تقابل بانک ها با اصناف در روزهای کرونایی

کسب و کار نیوز - در حالی محدودیت های کرونایی به مدت دو هفته در ایران بخصوص شهرهای بزرگ و وضعیت قرمز اجرایی شده است که تمام بانک ها، مراکز مالی، مالیاتی و بیمه به کا رخود ادامه می دهند و همین امر موجب شده تا مشکلات بسیاری علاوه بر متوقف شدن درآمدهای بسیاری از واحدهای صنفی، بروز کند. چک هایی که واحدهای صنفی بدون آگاهی از تعطیلی های پیش رو کشیده اند، مالیات هایی که سررسید آنها فرا رسیده و هزاران مشکل دیگر از قبیل پرداخت قبض آب، برق، گاز و تلفن مزید برعلت شده اند تا روزگار سختی در انتظار اصناف و کسب و کارهای تعطیل شده باشد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، متاسفانه با وجودی که دولت مقرر کرده است تا مالیات ها برای دو هفته به تعویق بیفتد اما گویا گوش کسی بدهکار نیست و هر سازمانی با قوانین خودش کار می کند. بنابراین تمامی این مشکلات دست به دست هم داده تا برخی از اصناف از روی ناچاری به ادامه کار خود در واحدهای صنفی ادامه دهند و بار جریمه احتمالی توسط بازرسان را به جان بخرند و یا برخی دیگر نیز با کرکره های پایین به فروش پنهانی مشغول باشند.

روح الله چلونگر، رئیس کمیسیون اقتصادی اتاق اصناف اصفهان با بیان اینکه در اجرای محدودیت تعطیلی، اصناف قصد لجبازی ندارند، اما مشکلات اقتصادی اجازه تکمین نمی دهد، گفت: امروز اصناف اصفهان یا ورشکسته علنی شده اند یا در صف ورشکستگی قرار دارند، درحالی‌که دولت باید در این شرایط بسته هایی برای حمایت از صنوف تعریف کند. در همین زمینه نائب رئیس اتاق اصناف تهران گلایه‌های اصناف از وعده‌های کرونایی دولت را مطرح کرده و می گوید: هیچ تسهیلاتی به ما ندادند و فقط حرف شنیدیم. در این محدودیت ها بانک‌ها را باز گذاشته‌اند اما گفته‌اند اصناف تعطیل شده اند. چک‌هایمان را چه کنیم.

ابراهیم درستی ادامه داد: اصناف بدترین روزهای خود را سپری می‌کنند؛ بسیاری از اصناف ما ورشکسته شدند. متاسفانه دولت برای اصناف کار خاصی نکرده است. ما از دولت بسته حمایتی ندیدیم و فقط حرف شنیدیم. بسته حمایتی دولت از بین یک میلیون و پانصد هزار واحد صنفی آسیب دیده تنها به هفت درصد تعلق گرفت. همچنین دولت باید وامی با بهره پایین به اصناف بدهد تا بتوانند گردش مالی داشته باشد. درستی افزود: اصلا قابل قبول نیست که بانک‌ها را باز گذاشته و اصناف را بسته‌اند. مغازه داری که چک دارد باید درب مغازه را باز کند. این در حالی است که سازمان مالیاتی باید کمیسیون های حل اختلاف را ببندد و بخشودگی‌های مالیاتی را بیشتر کند. اصناف از کجا بیاورند در این شرایط مالیات بدهند. تامین اجتماعی هم باید حق بیمه کارفرما را کمتر کند تا کارگران بیکار نشوند.

خسارت محدودیت ها بر دوش اصناف

جلال‌الدین محمدشکریه، نایب رئیس اتاق اصناف ایران

در کنار ضرورتی که برای تصویب محدویت ها وجود دارد دولت باید به بررسی مشکلات اصناف نیز بپردازد. کرایه، بیمه کارگران شاغل، اجاره واحد صنفی و مسکن، مالیات بر درآمد اصناف و هزینه درمان و… از جمله مشکلات اصناف است که باید مورد بررسی قرار بگیرد. در طول بحران کرونا اصناف همکاری بسیار خوبی با دولت داشته اند و انتظار این است که نوک پیکان محدودیت ها تنها اصناف نباشند و همکاری همه جانبه برای کنترل بیماری وجود داشته باشد.

رکودی که تا قبل از بروز بحران کرونا بر اصناف و کسب و کارها حاکم شده بود با بروز این بحران و ادامه دار شدن آن شدت گرفت و اصناف را مشکلات بسیاری روبرو ساخت. وضعیت بازارها تا قبل از این بحران هم تعریفی نداشته و با این اتفاق شرایط سختی بر واحدهای صنفی حاکم شده است. کارکنان دولت با تعطیلی فراگیر، حقوق ثابت دارند و سر موعد مقرری خود را دریافت می‌کنند، اما اصناف هیچ حقوق تصویب شده‌ای ندارند. با توجه به اینکه واحد‌های صنفی دارای کارگر و سایر هزینه‌های جانبی هم هستند، تکلیف این‌ها چه می‌شود.

تعطیلی دو هفته‌ای واحدهای صنفی مشکلات بانکی متعددی برای صنوف ایجاد خواهد کرد. اگر قرار بر تعطیلی اصناف است باید فکری برای نظام بانکی شود زیرا چکاوک نظام بانکی، سامانه‌ای آنلاین است و قطعاً در این دو هفته چک‌های زیادی برگشت خواهد خورد. نمی‌شود که واحد صنفی تعطیل باشد و کاسب درآمد نداشته باشد اما چک‌هایی که از قبل داده، در موعد مقرر نقد شود. وقتی اصناف تعطیل هستند، بانک‌ها هم باید تعطیل باشند وگرنه اصناف از کجا درآمد کسب کنند که بتوانند چک‌هایشان را پاس کنند. ما از طرق مختلف خواسته‌های خود را به گوش متولیان رسانده‌ایم اما هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است.

به عنوان مثال از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور تالار‌ها و رستوران‌ها یا تعطیل شدند و یا با حداقل‌ها فعالیت دارند، این موضوع تنها به یک رسته شغلی برنمی‌گردد، معضل رکود بین اصناف، خیلی شدت گرفته و دولت باید اصناف را زیرچتر حمایتی خود قرار دهد. در این شرایط اصناف نیازمند حمایت‌های لازم برای کاهش هزینه‌های جاری فعالیت خود نظیر بخشودگی مالیاتی، تخفیف‌های بیمه‌ای در نظام تامین اجتماعی، ممانعت از برگشت خوردن چک‌ها و تسهیلات قرض‌الحسنه هستند که باید مورد توجه دست‌اندرکاران قرار گیرد.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …