صفحه اصلی / اسلایدر / هشدار متروکه سازی کالاهای مانده در گمرک
هشدار متروکه سازی کالاهای مانده در گمرک

دود ناهماهنگی و ناکارآمدی دولتی در ترخیص کالاها به چشم مردم می رود

هشدار متروکه سازی کالاهای مانده در گمرک

کسب و کار نیوز - موضوع ترخیص کالاهای مانده در گمرک به جایی رسیده که گمرک اعلام کرده است در صورت انجام نشدن اقدامات لازم برای ترخیص کالاها، آنها را متروکه می کند. مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک در این رابطه می گوید: ترخیص بیش از ۱.۴ میلیون تن کالا انجام شده اما هشدار مجدد به صاحبان کالا داریم که در صورت عدم ترخیص کالا در مهلت تعیین شده، کالاهای مورد نظر متروکه خواهند شد. این در حالی است که رسوب کالاهایی مانند کالاهای اساسی، نهاده های کشاورزی، مواد اولیه، کالاهای واسطه‌ای و تجهیزات مورد نیاز واحدهای تولیدی ضربه غیرقابل جبرانی را به اقتصاد کشور وارد کرده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، برخی کارشناسان اقتصادی در رابطه با تعلل برای ترخیص کالاها به رسوب آنها منجر شده واردکننده را نیز مقصر دانسته و معتقدند که گاهی واردکننده با هدف افزایش قیمت کالا در آینده، این کالا را از گمرک ترخیص نمی‌کند. چرا که هزینه دپوی کالا در گمرک بسیار کمتر از تورم ۴۰ درصدی در کشور است و این موضوع واردکننده را به عدم ترخیص کالا از گمرک ترغیب می‌کند.

وزیر اقتصاد: چیزی به نام رسوب کالا در گمرک نداریم

اما کش و قوس هایی که در رابطه با رسوب کالا در گمرکات وجود دارد، وزیر اقتصاد معتقد است که کالاهایی که در بنادر و پایانه ها هستند و اظهار نشده اند، یا دنبال حل مشکل منشا ارز خود هستند و یا مشکلاتی نظیر ثبت سفارش دارند که این امر، بحث گمرک و رسوب آن نیست. فرهاد دژپسند با بیان این که رسوب کالا در گمرک‌ها وجود ندارد و گمرک‌ها و وزارت صمت به دنبال ترخیص کالا با سرعت بالا هستند افزود: از همه فعالان اقتصادی و سیاسی خواهش می کنم در اظهار نظرهای خود رعایت انصاف را بکنند چراکه هر دستگاه نظارتی و تحلیلی که به موضوع ترخیص کالاها ورود کرده ، دیده است که دولت هیچ نفعی از رسوب کالا در گمرک نمی برد. وی ادامه داد: اگر کالایی در گمرک بماند هم وارد کننده اذیت می شود و هم دولت بواسطه کمبود عرضه در بازار دچار مشکل می شود بویژه اینکه بسیاری از این کالاها جزو مواد اولیه تولید، لوازم یدکی یا کالاهای ضروری است و بنابراین خود ما هم برای ترخیص این کالاها لحظه شماری می کنیم.

چرا سامانه رفع رسوب کالا در گمرک نداریم؟

نماینده قزوین نیز در همین رابطه گفت: سامانه رفع رسوب کالا در گمرک باید ایجاد شود تا شاهد ترخیص زودتر کالاها و تامین به موقع مواد اولیه صنایع باشیم. فاطمه محمدبیگی افزود: باید با ایجاد این سامانه دسترسی کارخانجات و صنایع به مواد اولیه مورد نظر تسریع شود و وقفه ای در کار تولید ایجاد نشود. وی با بیان اینکه گمرک می تواند به تحقق شعار جهش تولید و دفع حملات دشمن به اقتصاد کشور کمک کند،اظهار داشت: در جنگ اقتصادی با دشمن قرار داریم و ضروری است که در حوزه تولید و صنعت متناسب با این شرایط تصمیم گیری کنیم.

ناهماهنگی دستگاهها در ترخیص کالا

رضی آقامیری، عضو اتاق بازرگانی

در رابطه با ترخیص کالا از گمرک اینکه بین دو یا سه بخش از یک ساختار و دولت هماهنگی وجود ندارد جای تعجب است. گمرک جزو وزارت اقتصاد است و باید هماهنگی شدیدی بین آنها وجود داشته باشد. اما در واقع اینطور به نظر نمی رسد. از طرف دیگر درست است که همواره بانک مرکزی ادعای استقلال دارد و خود را نهادی مستقل می داند اما در واقع اینطور نیست و تابع دولت است. به طور کلی هر سه نهاد مرتبط با موضوع ترخیص کالا تابع دولت و دستورات حاکمیت هستند و هیچ کدام نفعی در موضوع ترخیص یا رسوب کالا ندارند بنابراین این سوال ایجاد می شود که چرا تعلل در ترخیص کالاها وجود دارد. چرا سه بخش از یک دولت نمی توانند برای ترخیص کالا در این شرایط نامناسب اقتصادی باهم تفاهم کنند. این در حالی است که ایجاد محدودیت های شدید می‌تواند فساد به همراه بیاورد زیرا در شرایطی که همه چیز را محدود کنید، عده ای به دنبال راه‌های دور زدن قانون می روند و همین منجر به بروز فساد می شود و شفافیت را در عرصه اقتصاد بیش از پیش از بین می برد.

فکر نمی کنم که منافع وزارت اقتصاد، گمرک و حتی بانک مرکزی در تعلل ایجاد شده مطرح باشد چراکه تمام این دستگاهها برای یک دولت هستند و نفعی برای هیچ کدام به صورت جداگانه وجود ندارد. متاسفانه به هم ریختگی سیستمی در حاکمیت و دولت وجود دارد و دامن ترخیص کالا را هم گرفته است. از طرفی دیگر باید اشاره داشت که در این بین واردکننده به هیچ عنوان مقصر نیست. اگر بانک مرکزی بخواهد به نوعی مسائل ارز و از دست دادن کنترل نرخ ارز را به گردن کسی بیاندازد یک روز هم ممکن است واردکننده را هم مقصر اعلام کند و تمام دلایل عدم ترخیص کالاها را به متوجه این افراد بداند. همانطور که در برخی اظهارنظرها هم به این مورد استناد کرده اند. یکی از مشکلاتی که ما در سال‌های گذشته با آن رو به‌رو بوده‌ایم کاهش تعاملات اقتصادی ایران با جهان بوده است. اگر می‌خواهیم بازار ارز سامان یابد یا بسیاری از دیگر اهداف اقتصادی قابل دست یابی شود، باید تعاملاتمان با جهان را بهبود دهیم و حضوری پرقدرت در بازارهای جهانی داشته باشیم.

اما آنچه که امروز قطعی به نظر می‌رسد مشکلات دولت در تامین منابع مالی لازم است. در کنار محدودیت‌های روز مانند تحریم‌ها، علت این مسئله را باید در عملکرد کشور در سال‌ها و دهه‌های اخیر بررسی کنیم. تمامی دولت‌های گذشته، فرصت این را داشتند تا با یک آینده نگری، ظرفیتی را برای روزهای دشوار مانند آنچه امروز شکل گرفته کنار بگذارند تا امروز امکان استفاده از آن چه برای دولت و چه برای مردم فراهم شود.

همچنین مطالعه کنید:

منتخبان کارگری عضو بنیاد ملی نخبگان می‌شوند

به گزارش کسب و کار نیوز ، سیدصولت مرتضوی در نشست هم‌اندیشی با منتخبان سی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.