صفحه اصلی / سرخط خبرها / منفعت طلبی بانک ها در افزایش کارمزد

امرالله امینی، اقتصاددان

منفعت طلبی بانک ها در افزایش کارمزد

کسب و کار نیوز - بانک مرکزی در حالی که باید تمرکز خود را روی افزایش کارایی بانک ها و بهره وری آنها بگذارد، به فکر جیب آنهاست و نرخ کارمزدها را افزایش داده است.

افزایش کارمزدها در شرایطی صورت گرفته که مردم مجبورند به دلیل کرونا اکثر کارهای خود را از طریق بانک ها انجام بدهند. این در حالی است که این کار بدون توجیه منطقی صورت گرفته است. بانک ها ثروت و املاک و دارایی های منقول و غیرمنقول بسیاری دارند و به اندازه کافی فربه هستند. در این شرایط اخذ کارمزدهای بالا از کسی که می خواهد حسابی باز کند یا مانده حسابی بگیرد، غیرمنطقی است.
اگر بانک مرکزی به دنبال اصلاح در سیستم بانکداری است و می خواهد قوانینی وضع کند، باید در عملکرد و ترازنامه و املاک مازاد بانک ها به بررسی و اصلاح بپردازد. این کار از نظر من توجیه منطقی خاصی ندارد.
در چنین شرایطی حمایت هایی که بانک مرکزی به هر شکل از بانک ها می کند به خصوص در مورد افزایش کارمزد، در اینجا به ضرر مصرف کننده و کسانی است که مجبورند از خدمات بانکی استفاده کنند. زمانی می شد بدون خدمات بانکی کارها را انجام داد؛ اما در حال حاضر همه کارها اینترنتی و به صورت شبا و ساتنا انجام می شود. اینکه در این شرایط مردم را مجبور کنند که کارمزد بیشتری بدهند از نظر سیاست های بانک مرکزی به نظر می رسد که طرف مصرف کننده و مردم را نگرفته و تنها منفعت بانک ها را در نظر گرفته است. در واقع این کار بدسلیقگی و بدسیاسی گری بانک مرکزی است.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.