صفحه اصلی / سرخط خبرها / خیز دولت برای تک نرخی کردن ارز

سید مرتضی افقه، اقتصاددان

خیز دولت برای تک نرخی کردن ارز

کسب و کار نیوز - دولت ها معمولا نرخ دلار را براساس عرضه و تقاضا تعیین می کنند؛ اما در اقتصاد ایران که به دلیل مشکلات معمول، این مکانیزم به هم خورده و رقم غیرمعمولی 25 تا 28 هزار تومان را در روزهای اخیر کسب کرده، دولت ناچار است قیمت گذاری دلار در بودجه 99 را به گونه ای تنظیم کند که از یک طرف به قیمت بازار آزاد علامت بدهد و سعی کند گرایش این نرخ را رو به پایین ایجاد کند و از طرف دیگر با قیمت سایر متغیرهای موجود در بازار متعادل و بر آنها هم تاثیرگذار باشد.

سرمقاله- 
اگر دولت بخواهد نرخ دلار را بالا بگیرد آن زمان بازار آزاد هم متاثر از این عدد بالا رو به افزایش می شود. گرچه تبدیل نرخ ۸۵۰۰ تومان در بودجه جاری به ۱۱۵۰۰ تومان، خود می تواند محرکی به افزایش قیمت ارز در بازار باشد. در واقع تعیین این نرخ در بودجه سال آینده درجهت اهدافی است که در بودجه تعیین می شود نه برای کسب کسری بودجه.
اعلام نرخ ۱۱۵۰۰ تومان برای دلار در بودجه سال آینده نشان می دهد که فرض دولت در حال حاضر این است که بازگشت به برجام اتفاق می افتد، بنابراین جریان فروش نفت برقرار می شود و مشکلاتی پیش نمی آید و احتمالا فرض او بر آن است که قیمت ارز در حدود ۲۰ هزار تومان تثبیت می شود. در هر حال اگر دولتی تندرو هم در کشور ما بر سر کار بیاید، دولت جدید باز ناچار است که مشکل تحریم را به هر شکل ممکن حل کند زیرا اقتصاد قادر به ادامه حیات در شرایط تحریم شدید فعلی نخواهد بود. بنابراین چه «بایدن» به برجام برگردد و چه برنگردد و بخواهد شرط و شروطی بگذارد، ما هم ناچاریم متناسب با آن به گونه ای حرکت کنیم که تحریم ها برداشته شود. بنابراین آنچه در بودجه سال آینده در نظر می گیرند نسبت به آینده خوشبینانه است.
بخش زیادی از بودجه از طریق درآمدهای مالیاتی محقق می شود و این در حالی است که تحقق درآمدهای مالیاتی در سال آینده بدبینانه تر از امسال نیست چون امسال یکی از سخت ترین سال های اقتصاد ما بود؛ از طرفی هم کرونا بود و هم شدیدترین تحریم ها. بنابراین کسب درآمدهای مالیاتی در سال آینده نسبت به امسال بدبینانه تر نیست.
هرچند نرخ دلار در بازار آزاد به طور معمول باید از نرخ اعلام شده در لایحه بودجه تبعیت کند؛ اما مادامی که مشکل تحریم حل نشود، این کمبود ارز ناشی از تحریم است که بر نرخ بازار آزاد تاثیرگذارتر است.

 

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.