صفحه اصلی / اسلایدر / بلاتکلیفی بازار سکه و طلا
بلاتکلیفی بازار سکه و طلا

معاملات در بازار طلا به کف رسید

بلاتکلیفی بازار سکه و طلا

کسب و کار نیوز- نوسانات جهانی قیمت طلا از یک طرف و وابستگی بازار طلای ایران به نرخ ارز، موجب شده تا قیمت طلا در کشور افزایش بسیاری داشته باشد اما در کنار این موضوع تحولات جهانی و انتظارات از تغییرات در دولت آمریکا موجب شده تا خریداران و سرمایه گذاران در این بازار دچار سردرگمی شوند. ترس از کاهش قیمت ها هم مزید بر علت شده و در حال حاضر خریداران از بازار طلا و سکه عقب نشینی کرده اند. آنطور که رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران می گوید اکنون نه خریداران و نه فروشندگان تکلیف خود را نمی‌دانند و هر دو طرف احساس می‌کنند، ممکن است از نوسانات و بازار عقب بمانند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، ابراهیم محمدولی اظهار داشته است که خرید و فروش مصنوعات به کف رسیده و در روزهای اخیر نیز خرید و فروش سکه به دلیل نوسان حاکم بر بازار به شدت کاهش یافته است چرا که برخی از ترس کاهش بیشتر قیمت نمی‌خرند و همین مساله وضعیت را غیرعادی کرده است. اما فعالان بازار طلا بر این باورند که اتفاقات بسیاری در جهان می‌تواند بر بازار‌های جهانی تاثیر گذاشته و موجب بله وجود آمدن نوسانات شود. همین نوسانات در بازار‌های جهانی تاثیر مستقیم بر بازار‌های داخلی دارد. در صورتی که شاهد اتفاقات غیر قابل پیش بینی نباشیم و نرخ ارز نیز در داخل با ثبات مواجه باشد، ممکن است در شش ماه پایانی سال با کاهش قیمت طلا و سکه مواجه شویم.

این در حالی است که حجم زیادی از سرمایه‌های مردمی در بازار طلا و سکه است که دولت باید با فرهنگ سازی این سرمایه‌ها را خارج و مردم را تشویق به تولید در زمینه‌های مختلف کند. همچنین درصورتی که بازار ارز آرامش داشته باشد، اتفاقات غیر منتظره نیوفتد و سرمایه‌های مردم از بازار ارز خارج شود می‌توان شاهد کاهش قیمت طلا و سکه بود. مهم ترین بازارهای کشور، مسکن، طلا، بورس و ارز هستند که مخاطبان مهم آن مردمی است. بازارهایی که با نرخ های منقبضی یا دستوری سرمایه عمومی را به تاراج می برد البته باید سرمایه گذاران نیز به بازارهای مطمئن تر رو بیاورند. اما این بین مسئولان هم باید در کنترل بازار روش های مناسب تری را دنبال کنند.

انتظارات تورمی و نوسانات طلا

آلبرت بغزیان، اقتصاددان

باید بررسی کرد که کاهش نرخ ارز و طلا با چه مکانیزمی رخ داده است. اگر دولت هیچ اقدامی در این خصوص نکرده است، تردیدی نیست که نرخ ها در تمام بازارها دوباره بالا خواهد رفت. به عبارتی بحث طلا همان بحث دلار است و در واقع طلا نمی تواند قیمت دلار را افزایش دهد اما دلار می تواند قیمت طلا را تغییر دهد. از طرفی دیگر افزایش قیمت طلا به دلیل تورم است و تا زمانی که قیمت دلار کنترل نشود همچنان شاهد نوسانات قیمت طلا در بازار هستیم.

البته با آگاهی از اینکه نرخ جهانی طلا با دلار رابطه مستقیم دارد و با نوسان قیمت دلار، نرخ طلا نیز افزایش یا کاهش می یابد که البته نرخ سکه از این قاعده مستثنا نیست، اما به میزان تقاضا در بازار هم بستگی دارد که گاهی باعث ایجاد حباب در قیمت سکه می شود که بهتر است زمانی سکه خریداری شود که بازار روند متعادلی داشته باشد.

متاسفانه تمام بازارها در کشور متاثر از نرخ ارز شده اند. وقتی قیمت ارز بالا میرود، نرخ همه‌ کالا‌ها افزایش می یابد. اما مشخص نیست که چرا نرخ کالا‌ها چند باره و هفتگی افزایش می‌یابد مثلا چرا تا سه ماه پیش که دلار هم بالا بود چرا شوینده‌ها گران نشد، اما حالا می‌گویند که با این قیمت تولید شوینده صرف نمی‌کند. وقتی در مهر ماه کالا‌ها دو سه باره گران شده چرا قیمت‌ها باید دوباره در آبان ماه افزایش بیابد. به هر حال کنترلی بر تورم نیست. همان اندازه‌ای که در مهر ماه تورم داشتیم قطعا در آبان ماه هم باید انتظار عدد‌های بالاتری برای نرخ تورم داشته باشیم که این تورم بر قیمت ها در تمام بازارها تاثیرگذار خواهد بود.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.