صفحه اصلی / اسلایدر / نرخ ارز در مسیر افزایشی
نرخ ارز در مسیر افزایشی

چشم انداز نرخ ارز تا پایان سال کاهشی است یا افزایشی؟

نرخ ارز در مسیر افزایشی

کسب و کار نیوز - با فروکش کردن جو روانی و هیجانات ناشی از انتخابات آمریکا بازار ارز دوباره به روند افزایشی خود بازگشته است. برخلاف دیگر بازارها بازار ارز مدت کمی در تب انتخابات آمریکا و نتایج آن به سر برد. به عقیده کارشناسان اقتصادی مادامیکه که ثبات بر بازار و اقتصاد حاکم نشود و بایدن به عنوان رئیس جمهور منتخب زمام قدرت را بر عهده نگیرد بازار واکنش دیگری به این عوامل نشان نخواهد داد. در حال حاضر دلار در بازار آزاد 27 هزار و 100 تومان قیمت گذاری شده که نشان می دهد این بازار تمایلی به کاهشی شدن قیمت ها ندارد. در همین رابطه علی دینی‌ترکمانی، تحلیل‌گر اقتصادی معتقد است که دلار نهایتا می‌تواند تا 20 هزار تومان برسد. من قیمت کمتر از این را برای دلار بعید می‌دانم.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، اما مرتضی سامتی، استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان اظهار داشت: شاید نرخ دلار از ۳۰ هزار تومان به ۲۰ هزار تومان برسد اما این روند ادامه نمی‌‌یابد چراکه قیمت دلار براساس شرایط اقتصاد کشور حرکت می‌کند و اقتصاد امروز کشورمان می‌گوید نرخ دلار نزدیک به ۳۰ هزار تومان است و نوسان در حول این قیمت به دلیل جو روانی خواهد بود. این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه به هر حال نمی‌توان انتظار داشت که نرخ دلار به ۱۵ هزار تومان برسد و تثبیت شود و نمی‌توان موضوع چسبندگی قیمت را نادیده گرفت، ادامه داد: افزایش قیمت‌ها متاثر از شرایط اقتصادی رخ می‌دهد تا اینکه جو روانی عامل آن باشد.

راغفر، استاد دانشگاه نیز در رابطه با آینده نرخ ارز می گئوید: گروهی تصور دارند اگر رقیب ترامپ روی کار آید قیمت ارز به زودی کاهش پیدا می‌کند در حالی که قیمت ارز در داخل تعیین می‌شود و هیچ ربطی به مسائل خارجی ندارد. راغفر ادامه داد: اگر دولت می‌خواست می‌توانست از ساز و کارهای دیگر منابع ارزی خود را تامین کند که مهم ترینِ آن نیز مالیات است.

بازار ارز در مسیر افزایشی

کامبیز افسری، کارشناس بازار ارز

در شرایط فعلی با گذشت از تب روانی انتخابات آمریکا و هیجان زودگذر آن در رابطه با نتایج، باید روند نرخ دلار را با احتمال افزایش تحریم ها در روزهای باقی مانده دولت ترامپ افزایشی پیش بینی کنیم. در مدت اخیر و تا قبل از انتخابات آمریکا دلیلی موقتی برای کاهش نرخ ارز داشتیم که با گذر از آن کاهش موقتی نرخ دلار نیز به پایان رسید. حال باید برای ماه های آینده و روزهایی که به اتمام دولت ترامپ باقی مانده است با توجه به اعمال تحریم های بیشتر بستر اقتصادی کشور را آماده رویارویی با اتفاقات پیش رو آماده کنیم.

امیدواری بوجود آمده برای روی کار آمدن بایدن و تغییر شرایط هم احتمالی است که این روزها مطرح می شود. اما باید اشاره داشت که تا آن روز زمان بسیاری باقی مانده است. تغییر شرایط نیز به واکنش دولت جدید آمریکا و واکنش مسوولان در کشور بستگی دارد. ضمن اینکه هنوز درباره مذاکرات احتمالی سوالات زیادی وجود دارد از جمله این که آیا دولت فعلی تن به مذاکره می‌دهد یا باید منتظر دولت بعدی بود. آمریکا برای بازگشت به برجام چه امتیازاتی را طلب خواهد کرد. بنابراین به طور حتم با توجه به شرایط حال معامله ‌می‌کنند نه به امید آینده. بنابراین احتمال کاهش قیمت در این شرایط بسیار کم است.

این در حالی است که در تعیین نرخ ارز یک چشم انداز بلند مدت داریم که تابع متغیر‌های اقتصادی است. عواملی مانند تورم، میزان نرخ مبادلات یا همان ما به التفاوت صادرات و واردات، نرخ بیکاری، میزان نقدینگی و… که نرخ ارز را در بلند مدت تعیین می‌کند. کشور ما در جنگ اقتصادی و با تحریم‌های ظالمانه دست و پنجه نرم می‌کند در این شرایط کسانی که تریبونی در اختیار دارند سعی می‌کنند سیگنال‌هایی به بازار بدهند تا بازار را به سمت فروش سوق دهند. اگر دقت کرده باشید به محض اینکه بازار به سمت بالا حرکت می‌کند صحبت از طلب ارزی ایران از کره جنوبی می‌شود تا بازار از حالت خرید به فروش برود.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.