صفحه اصلی / اسلایدر / کدام ایرلاین ها به دستور بازگشت قیمت بلیت هواپیما بی توجهی کردند؟
کدام ایرلاین ها به دستور بازگشت قیمت بلیت هواپیما بی توجهی کردند؟

یک ماه پس از گرانی بلیت

کدام ایرلاین ها به دستور بازگشت قیمت بلیت هواپیما بی توجهی کردند؟

کسب و کار نیوز - مهرماه بود که انجمن شرکت های هواپیمایی ایران نرخ نامه ی جدید بلیت هواپیما را منتشر کرد که بر اساس آن به بهانه ی کرونا و گرانی نرخ ارز، از اول آبان قیمت کف هر دقیقه پرواز از ۳ هزار به ۸ هزار تومان افزایش پیدا می‌ کرد و در نتیجه آن قیمت بلیت بین ۱۵۵ تا۳۰۰ درصد گران شد.

به گزارش کسب و کار نیوز، انتشار این نرخ نامه، واکنش های بسیاری را در سطح مردم و مجلس در پی داشت تا در نهایت محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی ۱۹ مهر ۱۳۹۹ گفت: افزایش قیمت اعلام شده از سوی انجمن شرکت های هواپیمایی معتبر نیست و قیمت های جدید که قرار بود از اول آبان ماه اعمال شود لغو شده است.

مجلس هم با پیگیری موضوع جلسات متعددی برگزار کرد که آخرین جلسه آن در کمیسیون عمران با حضور سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت های هواپیمایی، انجمن صنفی آژانس های گردشگری و سازمان حمایت از مصرف کنندگان برگزار شد. در آن زمان به نقل از مجتبی یوسفی نماینده اهواز و عضو کمیسیون عمران اعلام شد: مقرر شد به دلیل عدم دریافت مجوز رسمی از سوی ایرلاین ها برای افزایش قیمت، نرخ نامه به قیمت قبل از گرانی آبان ماه برگردد تا پس از آن، جلسه کارشناسی در سازمان هواپیمایی با حضور مدیران ایرلاین ها و مسئولان مربوطه برگزار شود، در نهایت شورای نرخ گذاری سازمان هواپیمایی باید نرخ رسمی پروازهای هوایی را اعلام کند. عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: این مسئله باید مورد توجه قرار گیرد که ایرلاین ها تا حصول نتیجه مربوطه، حق افزایش قیمت بلیط هواپیما را نخواهند داشت و در صورت بروز تخلف، سازمان هواپیمایی مکلف است که با شرکت های متخلف برخورد جدی کند.

نگاهی به فعالیت های شرکت های هواپیمایی ایرانی در مسیرهای داخلی

بر اساس سالنامه آماری سال ۱۳۹۷ حمل و نقل هوایی کشور (با گذشت ۸ ماه هنوز سالنامه ۱۳۹۸ منتشر نشده یا در سایت سازمان هواپیمایی کشوری بارگزاری نشده است) به غیر از آشیانه جمهوری اسلامی، ۲۲ شرکت هواپیمایی در کشور فعالیت می کنند: اترک، ایران ایر، ایران ایرتور، آتا، آسمان، پویا ایر، تابان، زاگرس، سپاهان، قشم، کاسپین، کیش ایر، ماهان، معراج، کارون، دنا، ساها، سپهران، وارش، سهندآسیا، فارس قشم، هواپیمایی تهران، آشیانه جمهوری اسلامی. همچنین با نگاهی به برخی گزارش ها حداقل ۱۸ شرکت هواپیمایی هم وجود دارند که فعالیت نمی کنند که از میان آن ها می توان به سفیران، ارم، آریا، صافات، هسا، اطلس ایر و سهند آسیا اشاره کرد. براساس فصل ششم سالنامه آماری سال ۱۳۹۷، ناوگان هوایی این شرکت ها ۳۱۲ هواپیما از انواع مختلف بوئینگ، ایرباس، فوکر، ATR، آنتونف و … دارند.

کدام یک از شرکت های هواپیمایی به دستور وزیر راه بی توجهی کردند؟

انجمن شرکت های هواپیمایی ایران ‌ اردیبهشت ۱۳۹۹ ابتدا دستورالعملی از سازمان هواپیمایی کشوری گرفت که براساس آن شرکت های هواپیمایی و آژانس ها را ملزم به رعایت کف قیمت فروش می کرد. پس از آن، انجمن از ابتدای آبان ماه نرخ نامه جدید را اجرایی و با استفاده از اهرم قطع دسترسی فروش، آژانس ها و سایت ها را مجبور به فروش بلیط با نرخ های جدید کرد. بررسی سایت های فروش آنلاین نشان می دهد بلیت تهران – مشهد که مهر ماه با حداقل قیمت حدود  ۱۴۰ هزار تومان به فروش می رسید، در هفته ای که گذشت با حداقل قیمت ۴۰۰ هزار تومان به فروش می رسد. براساس یک جستجوی ساده مشخص است تنها در مسیر تهران مشهد شرکت های هواپیمایی: کاسپین، ایران ایر، تابان، ایران ایر تور، وارش، آتا، ماهان، کاسپین، معراج، آسمان، ساها و زاگرس، بلیت را با نرخ های جدید و بدون توجه به دستور وزیر راه به فروش می رسانند. در ۸ ماهه ابتدای سال ۱۳۹۹ شرکت هواپیمایی ساها که بر اساس گزارش سازمان هواپیمایی ۲ فروند هواپیمای بویئنگ ۷۳۷ دارد، ارزان ترین بلیط را فروردین ماه با قیمت ۱۰۳ هزار تومان می فروخت که این قیمت در آبان ماه به ۴,۹۴۶,۰۰۰ ریال رسیده است.

جدول تغییرات حداقل قیمت بلیت هواپیما در مسیر تهران – مشهد در سال ۸ماهه ۱۳۹۹

نکته ی دیگر این که ایرلاین ها نه تنها قیمت را پایین نیاوردند بلکه به دستور دیگر کاپیتان زنگنه رییس سازمان هواپیمایی کشوری مبنی بر لغو اجرای کف قیمت هم بی توجه بوده اند و حداقل شرکت های ایران ایر، ایران ایر تور، آتا، آسمان، زاگرس، ساها، قشم ایر، کاسپین، ماهان و وارش همه کف قیمت ۴,۹۴۶,۰۰۰ ریال را اجرا کرده اند.

پیش از این امان اله حسین پور، رییس فراکسیون سفر و اقتصاد مجلس در نامه  ای به وزیر راه و شهرسازی با درخواست پاسخگویی وزیر راه نوشت: شرکت‌های هواپیمایی از ابتدای آبان ماه در اکثر مسیرهای داخلی برخلاف دستور جنابعالی «مبنی بر لغو افزایش نرخ پروازها»، قیمت خدمات خود را تحت عنوان مجعول کف قیمت، بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داده‌اند، ضمن آنکه مبتنی بر گزارش‌های مستند واصله برخی شرکت‌های هواپیمایی، دفاتر خدمات مسافرتی را در جهت الزام به فروش با نرخ غیرقانونی، به صورت مستمر تهدید به قطع سیستم فروش یا ابطال قراردادهای همکاری فی ما بین می‌نمایند. بر این اساس مبتنی است، جنابعالی نسبت به این تخلف محرز شرکت‌های هواپیمایی پاسخگو بوده و این رویه ناصحیح و ناصواب عدم تمکین به دستورات مراجع رسمی متوقف گردد. رییس فراکسیون سفر و اقتصاد مجلس در پایان نامه اش تاکیده کرده: مجلس شورای اسلامی با جدیت این موضوع را در دستور کار ویژه خود قرار داده و برای احقاق «حقوق عامه» از همه ظرفیت‌های قانونی موجود در قوای سه‌گانه بهره خواهند گرفت.

قیمت ها بالاخره کاهش یافت

نهایتا روز گذشته معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری از کاهش قیمت بلیت هواپیما که طی روزهای گذشته از سوی ایرلاین‌ها افزایش یافته بود خبر داد و گفت: به آن‌ها هشدار داده بودیم که اگر حداقل قیمت‌های موجود را رعایت نکنند با آن‌ها برخورد می‌کنیم. ابولقاسم جلالی – معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری – پیش از این در این باره گفته بود که ایرلاین‌ها با حذف کردن چندین کلاس نرخی با قیمت پایین نرخ پروازهای داخلی را طی روزهای گذشته افزایش داده بودند و در واقع مرتکب تخلف شدند. براین اساس به ایرلاین‌ها هشدار دادیم و اعلام کردیم که اگر این رویه ادامه پیدا کند با آنها برخورد می‌کنیم، چرا که این کار مصداق تبانی و تخلف است. البته پس از ارسال نامه رسمی به ایرلاین‌ها برخی از آنها کلاس‌های نرخی خود را دوباره برگرداندند و منتظریم بقیه هم این کار را انجام دهند. حالا به نظر می‌رسد ایرلاین‌ها این کار را انجام داده‌اند و قیمت بلیت هواپیما را به حالت سابق بازگردانده‌اند، چیزی که جلالی به آن اشاره کرده است.

وی اظهار کرد: روز چهارشنیه با نمایندگان شرکت‌های هواپیمایی جلساتی برگزار کردیم و مقرر شد تا آن‌ها همه کلاس‌های نرخی را باز کنند و مردم بتوانند با هر قیمتی بلیت هواپیما را خریداری کنند و بر همین اساس نیز ایرلاین‌ها این کار را انجام دادند. وی افزود: به عنوان مثال نرخ پرواز تهران-مشهد را که تا حدود ۴۹۶ هزار تومان افزایش داده بودند در حال حاضر در سایت‌های مختلف تا حدود ۲۵۰ هزار تومان تا ۳۰۰ هزار تومان کاهش داده‌اند. معاون هوانوردی و بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: همه دستگاه‎‌های نظارتی نیز در جلسه امروز حضور داشتند و مقرر شد تا به صورت دائم و مستمر بر بازار بلیت هواپیما نظارت شده و با شرکت‌های هواپیمایی متخلف برخورد شود.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.