صفحه اصلی / اسلایدر / بیداد دلالان در بازار میوه
بیداد دلالان در بازار میوه

در سایه بی توجهی نهاد های نظارتی، دلال بازی به قیمت میوه هم رسید

بیداد دلالان در بازار میوه

کسب و کار نیوز - افزایش سرسام آور قیمت ها و گرانی میوه، سناریویی که هر سال تکرار می شود و این در حالی است که دلالان سود اصلی بازار را از آن خود می کنند. میوه نسبت به پارسال ۷۰ درصد گران‌تر شده و این در حالی است که بهانه هایی همواره توسط مسئولان در رابطه با گرانی ها و افزایش قیمت ها ارایه می شود که باید اشاره کنیم مشکلات داخلی در اقتصاد کشور بیشترین سهم را در این اتفاق دارند. افزایش نرخ ارز، سرمازدگی و ده ها دلیل دیگر موجب شده تا مردم هر ساله با گرانی سرسام آور میوه کنار بیایند و در این بین بسیاری از مردم نیز عطای خرید میوه را به لقای آن ببخشند. در حالی که دلالی یکی از پرسود ترین مشاغل در کشور ما شده است شاهد هستیم، پای این افراد به بازار میوه هم باز شده است. گزارش های میدانی منتشر شده از میادین میوه و تره بار سراسر کشور نشان می دهد که برخی دلال‌ها به عمد میوه‌های سالم را معدوم می‌کنند تا قیمت ها ارزان نشود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، متاسفانه دلالان مهمترین عامل برونزای بازار میوه کشور هستند و به افزایش قیمت ها دامن می زنند. کم توجهی به مدیریت دقیق بازار توزیعی کشور سبب شده عده ای سود جو حداکثرمنافع را کسب کنند و آزادانه سودهای باد آورده را به جیب خود بزنند. این اتفاق البته سالهای سال است که در بازار میوه افتاده اما در چند ماه اخیر سواستفاده های بسیاری از این کالا شده است. فعالان بازار میوه و تره بار بر این باورند که حجم تخلف بازارمیوه و تره‌بار بسیار بالا است. متأسفانه  در بسیاری مواقع یک نوع میوه در میادین میوه و تره‌بار شش بار دست به دست می‌شود تا به دست مغازه‌دار جهت عرضه به مصرف‌کنندگان واقعی برسد. کشاورزان نیز می‌گویند دلیل اصلی نابسامانی بازار میوه دلالان هستند چراکه همیشه میوه دو تا سه برابر قیمت از سر زمین به دست مصرف‌کننده می‌رسد در حالی که باید نهایتا ۵۰ درصد گران‌تر فروخته شود.

بازگشت شفافیت قیمت به بازار

مجتبی شادلو، نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران

با وجود تولید بسیار مطلوب میوه کشور در سال جاری، فعالیت گسترده دلالان در این بازار باعث شده است تا کشاورزان محصول خود را با زیان بفروشند و مصرف کننده نیز کالا را گران دریافت کند. اختلاف قیمت محصولات کشاورزی از مزرعه تا بازار باید به مهم ترین و اصلی ترین دغدغه برای بررسی و پیگیری تبدیل شود. به عبارتی با توجه به اختلاف چشمگیر قیمت از مزرعه تا بازار انتظار می رود که مسئولان با ایجاد برنامه ریزی مناسب، شفافیت قیمت را به بازار بازگردانند. وجود واسطه ها و دلالان، افزایش کرایه حمل و نقل و حقوق کارگری دلایل اصلی اختلاف معنادار قیمت ها از مزرعه تا بازار است. با وجود تعدد واسطه گران و دلالان، اختلاف ۳۰ تا ۵۰ درصدی قیمت از مزرعه تا بازار امری طبیعی است که متاسفانه در بسیاری از موارد این اختلاف قیمت به ۱۰۰ درصد می رسد.

همچنین متاسفانه علی رغم آنکه برخی صنوف به خاطر کرونا تعطیل شده، اما از بخش کشاورزی حمایتی صورت نگرفته است. از طرفی دیگر با وجود افزایش هزینه‌های تولید اعم از ماشین آلات، سوخت و کارگر شرایطی در بخش کشاورزی پیش آمده که کشاورزان باید به حداقل معیشت برسند. نباید شرایط به نحوی باشد که دسترنج سالانه کشاورز به هدر رود و دلالان یک شبه پولدار شوند. در صورتی که دولت به فکر اقتصاد کشاورز و درآمد آنان نباشد انگیزه تولید از بین می رود و همین محصولی که امسال فراوان است، سال آینده کاهش می یابد.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.