در واقع عرضه ازسوی صادرکنندگان متوقف شده؛ ولی قاعدتا ارز باید روی ۲۲ تا ۲۵ هزار تومان بنشیند زیرا اقتصاد، کشش نرخ ارزی بیشتر از این را ندارد و شرایط تورمی تنها انباشت کالا ایجاد می کند. در مورد خودرو نیز همین مساله صادق است. قیمت خودرو روی نرخ های اخیر که ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است، می ماند؛ ولی بازار وارد یک رکود شدید می شود. واقعیت این است که این گونه نیست که قیمت خودرو هرچقدر بالا برود خریدار باقی بماند زیرا با افزایش قیمت خودرو تعداد خریداران به شدت کاهش پیدا می کند زیرا قدرت خریدی وجود ندارد و لذا در میان مدت و بلندمدت شرایط بازار خودرو متفاوت است. در میان مدت بازار خودرو به رکود می رود و فروشنده به طمع اینکه بتواند خودروی خود را با ضرر کمتری بفروشد، دست نگه می دارد و خریدار هم پولی ندارد که بتواند بخرد. از طرف دیگر نیز خریداران منتظرند که نهایتا ۶۰ روز دیگر «بایدن» بر سر کار می آید و تصور عمومی این است که مسائل حل می شود. هرچند تورم عامل درونی دارد و درون زاست و منشأ بیرونی ندارد؛ ولی به هر شکل این دو باعث می شود که قیمت خودرو به یک ثبات تقریبی برسد و در رکود بماند. قیمت در بازار خودرو در درازمدت به سیاست های کلان برمی گردد؛ یعنی رفتاری که وزارت صنعت، وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بانک مرکزی بکنند که فعلا این رفتار، رفتار انبساطی و تورم زاست. تا زمانی که این نهادها به دنبال رفتارهای تورم زا هستند خیلی نمی توانیم امیدواریم باشیم که قیمت ها در کشور پایین بیاید و نهایتا پیش بینی می شود که به یک رکود شدیدی ورود کنیم و در این رکود شدید باقی بمانیم.
نرخ های خودرو در بازار آزاد، مشتری آنچنانی ندارد؛ یعنی حجم زیادی خودرو در پارکینگ هاست و از آن طرف خودروسازان عرضه خودروها را کم کرده اند و کاهش عرضه کمک می کند به اینکه قیمت در بازار پایین نیاید. اگر به فروش فوری «ایران خودرو» دقت کنیم، به گونه ای است که محصولات رند بازار در آن کمتر است و از سوی دیگر قیمت ها را به شدت بالا برده اند به بهانه اینکه سقف شیشه ای اضافه شده یا مثلا ال ای دی (DAY LIGHT) را به رانا اضافه کرده اند یا قیمت آن را ۵۰ میلیون تومان افزایش دادند، ولی نهایتا تعادل عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت است و قیمت خودروها در حال حاضر قیمتی نیست که خریدار زیادی داشته باشد و البته اگر بحث عرضه و ورودی خودرو به بازار توسط خودروساز همچنان قطع بماند قیمت خودروها روی قیمت های اخیر و حتی کمی بالاتر ممکن است تثبیت شود؛ ولی اگر به محض اینکه عرضه ای شروع شود دیگر این قیمت ها معامله پذیر نیست. توجه کنیم که اتفاقی که در بازار خودرو اتفاق افتاده این است که تقاضا هم از باب قدرت خرید و هم از باب روانی کاهش احتمالی فشار تحریمی باعث آسیب جدی به تقاضا شده ولی عرضه کننده هم تلاش می کند با مدیریت عرضه جلوی کاهش تقاضا دربیاید و قیمت را متعادل نگه دارد.