صفحه اصلی / اصناف / مدیریت آزمون و خطایی و کوچک شدن سفره مردم
مدیریت آزمون و خطایی و کوچک شدن سفره مردم

افزایش قیمت میوه به رغم مازاد تولید

مدیریت آزمون و خطایی و کوچک شدن سفره مردم

کسب و کار نیوز - نداشتن ثبات در مدیریت تنظیم بازار محصولات کشاورزی و تصمیمات متعدد از سوی مقامات ارشد کشور باعث شده به رغم فراوانی برخی محصولات از جمله میوه قیمت ها در برابر کاهش قیمت مقاومت نشان دهند.

به گزارش کسب و کار نیوز، جدیدترین قیمت میوه در میدان مرکزی تره بار حکایت از بالا بودن قیمت انواع میوه است که همچنان برای خانوارهای با درآمد متوسط این قیمت ها بسیار بالاست و تامین این کالای ضروری را سخت تر می کند. پیش‌تر مسئولان تنظیم بازار از کاهش قیمت پس از ورود میوه های پاییزه خبر داده بودند که تاکنون به نتیجه نرسیده و قیمت ها همچنان بالاست.

بخشی از افزایش قیمت در بازار ناشی از بی مدیریتی است. به عنوان مثال قیمت گوجه فرنگی در میدان میوه و تره بار کیلویی ۱۳ هزار تومان و در خرده فروشی های سطح شهر به قیمت ۱۸ هزار تومان به فروش می رود. حال اینکه دو هفته پیش ۲۰۰ کامیون گوجه فرنگی صادراتی ما از کشور عراق برگشت خورد و بدون اینکه به چرخه مصرف داخلی برسد در بیابانها امحا شد. سالانه ۵٫۵ میلیون تن گوجه فرنگی در کشور تولید می شود که اگر به درستی به صنایع تبدیلی وارد شود نه تنها نیاز کامل کشور را تامین می کند بلکه رقم قابل توجهی هم صادرات خواهیم داشت، اما آماده نبودن بسترهای صادرات باعث از بین رفتن سرمایه ملی می شود ضمن اینکه تامین داخل را هم با مشکل مواجه می کند.

مسئله دوم زمان صادرات است، ابتدا باید به تامین نیاز داخل توجه کرد و پس از آن اقدام به صادرات کرد. نبودن این برنامه زمانبندی باعث شده در شرایطی که تولید داخل در اوج است، اتفاقا قیمت ها بالا برود. مثالهای دیگری از این نوع افزایش های قیمت را در مورد گوشت، مرغ و تخم مرغ هم دید.

تشتت در تصمیمات مقامات ارشد در تنظیم بازار

همه اینها از اینجا ناشی می شود که تشتت و پراکندگی در باره تصمیمات کلان تنظیم بازار کشور در بین مسئولان ارشد کشور وجود دارد. مسئولیت های تنظیم بازار محصولات کشاورزی طی این مدت زمان کم چندین بار دچار تغییر شده است، ۷ سال پیش قانون انتزاع، اختیارات تنظیم بازار محصولات کشاورزی را به وزارت جهاد کشاوری داد. مرداد ماه امسال از طرف رئیس جمهور این قانون معلق شد و اختیارات به وزارت صمت منتقل شد، هفته پیش هم دوباره این اختیارات با حکم نهاوندیان معاون  اقتصادی رئیس جمهور به وزارت جهاد کشاورزی برگشت داده شد. به نظر می رسد که برخی مدیریت ها از جمله  بازار از سوی مقامات ارشد کشور به روش آزمون و خطایی است و ثبات و استقلال رای در آنها دیده نمی شود که اثرات و عواقب آن در سفره مردم خودش را نشان میدهد.

این قیمت های عمده فروشی در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران است و زمانی که این میوه ها به خرده فروشی های سطح شهر می رسد طبق قانون باید ۳۰ درصد اضافه کنند که در عمل تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت پیدا می کنند و نظارتی بر آنها هم نیست.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.