صفحه اصلی / اسلایدر / ماندگاری گرانی در بازارهای مصرفی
ماندگاری گرانی در بازارهای مصرفی

ریزش دلار چه تاثیری بر نوسانات قیمت در بازارهای ایران خواهد گذاشت؟

ماندگاری گرانی در بازارهای مصرفی

کسب و کار نیوز - با وجود کاهش قیمت ارز و ورود آن به کانال 23 هزار تومانی امید به کاهش قیمت کالاها نیز افزایش یافته است. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که ریزش قیمت ها در تمام بازارها نیازمند مدت زمان بسیاری است. کاهش قیمت دلار با توجه به تحولات سیاسی و تاثیر انتخابات آمریکا شدت گرفته است و امیدها و انتظارها برای کاهش قیمت ها نیز دوچندان شده است. اما در این بین برخی از فعلالان بازار معتقدند که پایین آمدن قیمت دلار در ۲ یا ۳ ماه آینده باعث کم شدن قیمت اقلام غذایی می‌شود اما میزان این کاهش بستگی به مقداری دارد که قیمت دلار کاهش پیدا کند. به هر ترتیب افزایش قیمت بسیاری از محصولات وارداتی و تولیدی در ماه‌های گذشته با بهانه افزایش قیمت ارز صورت گرفته است، در حالی که با کاهشی شدن نرخ ارز این قیمت‌ها به تناسب نرخ ارز پایین نیامده است. امری که فعالان بازار برای توجیه آن علاوه بر چسبندگی‌ قیمت‌ها، به اثرگذاری شرایط روانی در ایجاد تورم اشاره می‌کند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در همین رابطه دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی اظهار کرد: وقتی ما با کاهش ۲۰ درصدی قیمت ارز مواجه هستیم یعنی حداقل می‌توانیم شاهد کاهش ۳۰ درصدی قیمت کالاها باشیم. قاسمعلی حسنی در مورد تاثیر کاهش قیمت دلار بر مواد غذایی اظهار داشت: در کوتاه‌مدت کاهش قیمت ارز تاثیری در قیمت کالاهای اساسی نخواهد داشت. وقتی قیمت بالا می‌رود طی یک روز قیمت کالا را بالا می‌برند ولی وقتی قیمت ارز پایین می‌آید چند هفته یا چند ماه طول می‌کشد که قیمت‌ها را پایین بیاورند چراکه کسانی که بار خریده‌اند نمی‌خواهند بپذیرند که بعد از ده بار سود کردن، یک بار ضرر ‌کنند. وی افزود: وقتی ما با کاهش ۲۰ درصدی قیمت ارز مواجه هستیم یعنی حداقل می‌توانیم شاهد کاهش ۳۰ درصدی قیمت کالاها باشیم.

اما ضرابی، عضو اتاق بازرگانی ایران در این رابطه می گوید: با وجود کاهش قیمت دلار، هنوز به نرخ واقعی آن نرسیده‌ایم، زمانی که قیمت دلار به قیمت واقعی و منطقی خود برسد و البته ثبات داشته باشد به طور قطع قیمت کالاها نیز کاهش خواهد یافت. این تصور که ریزش دلار باعث کاهش یکباره قیمت نهایی کالاها می‌شود، اشتباه است. زمانی قیمت کالاها کاهش خواهد یافت که ریزش قیمت دلار با ثبات همراه باشد.

معاون توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت هم با بیان اینکه قیمت برنج و روغن و کره بر اساس نوسانات ارزی شکل می‌گیرد گفت: امیدوارم که قیمت این محصولات در یکی دو ماه آینده کاهش یابد. سعید عباسی صارمی معاون دفتر توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت عنوان کرد: در دفتر برنامه‌ریزی تأمین توزیع و تنظیم بازار کالای اساسی کشور و در چند بخش به‌نمایندگی از تنظیم بازار اقداماتی را انجام می‌دهیم اما اصلی‌ترین کار ما تأمین کالا بر اساس نیاز کشور به کالای اساسی است، نسبت به تأمین با اولویت داخلی اقدام می‌کنیم.

وابستگی اقتصاد به دلار

آلبرت بغزیان، اقتصاددان

در مدت اخیر، ارز تبدیل به بهانه‌ای برای افزایش قیمت‌ها شده است. وقتی که نرخ ارز بالا رفت قیمت کالا‌ها افزایش پیدا کرد. اما حالا چیزی که شاهد آن هستیم این است که با کاهش نرخ ارز قیمت‌ها کاهش نیافته است. حتی بعضی از کالا‌ها هم دوباره افزایش قیمت هم پیدا کرده اند. بنابراین قیمت ارز باید در مدت زمانی طولانی تثبیت شود و بعد انتظار کاهش قیمت کالا‌ها را داشت. از طرف دیگر باید دولت به نحوه عرضه و قیمت کالا‌هایی که عرضه می‌شود نظارت مستمری وجود داشته باشد تا با کاسته شدن از نرخ ارز قیمت کالا‌های متاثر از نرخ ارز نیز به همان نسبت کاهش یابد.

به طور کلی اقتصاد ایران وابستگی بالایی به نرخ دلار داشته و اصولا تورم در ایران با قیمت دلار ارتباط مستقیم و غیرقابل انکاری دارد که نباید این مهم را در تصمیم‌گیری‌های خود فراموش کنیم. وقتی نرخ دلار هر ساعت نسبت به ساعت قبل روند افزایشی دارد و هیچ فعال اقتصاد یا بازرگانی امکان برنامه‌ریزی برای فردای خود ندارد چطور انتظار داریم نرخ تورم را بتوانیم کنترل کنیم، چون هرچه دلار گرانتر شود، قطعا قیمت کالاها نیز روند افزایش به خود خواهد گرفت.

کنترل نرخ ارز و منطقی شدن قیمت آن بهترین کمک به تولیدکنندگان و حمایت واقعی از تولید در شرایط فعلی است. به این دلیل که تولیدکنندگان می‌توانند مواد مورد نیاز خودشان را با قیمت‌های منطقی تامین کرده و کالایی با قیمت تمام شده قابل قبولی به بازار عرضه کنند که ناخودآگاه به دلیل افزایش قدرت خرید مردم رشد تقاضا هم در چنین شرایطی ایجاد می‌شود و چرخه اقتصادی به حرکت در می‌آید.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.