صفحه اصلی / اسلایدر / توقف رالی قیمت ها
توقف رالی قیمت ها

کارشناسان معتقدند سونامی تخلیه حباب قیمتی سکه، طلا، ارز و خودرو در راه است

توقف رالی قیمت ها

کسب و کار نیوز - شوک انتخابات آمریکا در حالی به اقتصاد ایران وارد شده که هرچند مسئولان کتمان کنند که انتخابات آمریکا روی اقتصاد ما تاثیری ندارد؛ اما در واقع ریزش کانال به کانال مهم ترین متغیر اقتصادی در ایران (بخوانید دلار) نشان می دهد چ«چیزی که عیان است، چه حاجت به بیان است.»

به گزارش کسب و کار نیوز، در واقع تاثیر پیش افتادن «بایدن» از «ترامپ» در کارزار انتخابات آمریکا تاثیری بر بازارهای دارایی ما به عنوان یک کشور تحریم شده داشت که هیچ کدام از اقدامات بانک مرکزی نداشت؛ هرچند برخی از اقتصاددانان معتقدند نرخ دلار بازیچه دست کسانی است که در داخل اند و تنها با استفاده از اسم رمز «انتخابات آمریکا» آن را هدایت می کنند.

کاهش محسوس قیمت‌ها در بازارهای موازی

قیمت طلا و سکه روز شنبه همزمان با باز شدن بازارها پایین آمد، نرخ دلار در بازار با افت دو هزار و ۳۰۰ تومانی همراه شد و به ۲۴,۷۰۰ (بیست و چهار هزار و هفتصد ) تومان رسید. بازار نخستین روز هفته را در حالی به پایان برد که قیمت طلا، سکه و دلار سیر نزولی را نسبت به روز پنجشنبه تجربه کردند.

هر اونس طلا، امروز به ۱,۹۵۰ (یک هزار و نهصد و پنجاه ) دلار رسید که نسبت به روز پنجشنبه ، افزایش ۰.۲۱ درصدی داشته است.

قیمت طلا نیز پایین آمد و هر گرم طلای ۱۸ عیار با کاهش ۶.۶۴ درصدی، از ۱,۲۱۹,۰۰۰ (یک میلیون و دویست و نوزده هزار) تومان به ۱,۱۴۳,۲۰۰ (یک میلیون و یکصد و چهل و سه هزار و دویست ) تومان رسید.

قیمت دلار در بازار آزاد نیز به ۲۴,۷۰۰ (بیست و چهار هزار و هفتصد ) تومان رسید که نسبت به روز پنجشنبه، کاهش ۹.۳۲ درصدی داشته است.

قیمت سکه امامی به ۱۲,۳۰۰,۰۰۰ (دوازده میلیون و سیصد هزار) تومان رسید که نسبت به روز پنجشنبه، کاهش ۶.۵۱ درصدی داشته است.

در این میان برخی اقتصاددانان پیش بینی می کنند که ریزش قیمت ارز موقتی است. در مقابل عده ای نیز می گویند قیمت ارز سقوطی بی مهابا را تجربه خواهد کرد. «کسب و کار» در گفتگو با یک کارشناس، آینده بازارهای مالی را در پساانتخابات آمریکا بررسی می کند.

سوت پایان بازی ارز

احسان سلطانی، اقتصاددان

ریزش قیمت دلار ادامه دار خواهد بود و با توجه به دلاریزه شدن اقتصاد ایران، با کاهش قیمت دلار، سایر بازارهای دارایی نیز کاهشی خواهد شد. البته حتی اگر ترامپ باز هم رئیس جمهور می شد، ممکن بود دوباره قیمت ارز و سایر کالاها اندکی افزایش یابد؛ ولی قیمت ها بالاخره کاهشی می شد زیرا مردم قدرت خرید نداشتند. برنج ایرانی به مرز ۵۰ هزار تومان رسید و پوشک بچه از ۱۰۰ هزار تومان گذشت. در واقع روند افزایشی قیمت ها به گونه ای شده بود که مردم قدرت زندگی را از دست داده بودند و مصرف کننده ای وجود نداشت. بنابراین هیچ قاعده ای نبود جز اینکه عده ای سفته بازی و نوسان گیری می کردند.

همه این قضایا دست به دست هم داد تا قیمت ها ریزشی شود تا بالاخره «ترامپ» از دور ریاست جمهوری خارج شد. این موضوع از کانال های مختلف روی قیمت ها اثر می گذارد. نخست اینکه جو روانی ترامپ هراسی که به راه انداخته بودند تمام شد و این مساله روی بازارهای دارایی بسیار تاثیرگذار است.

قیمت واقعی دلار در حال حاضر باید بین بازه ۱۰ تا ۱۳ هزار تومان باشد؛ اما با توجه به اینکه در اقتصاد ما هیچ چیز سر جای خود نیست و دولت خود یکی از عوامل مهم گران شدن دلار است و در این بازار دخالت می کند، احتمال غالب و ۷۰ درصدی این است که دلار بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان بایستد. ۲۰ درصد زیر ۱۵ هزار تومان و ۱۰ درصد بالای ۲۰ هزار تومان و بین ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان است.

پیش بینی من این است که از هم اکنون تا ۴ سال آینده رالی قیمت ها تمام می شود. بنابراین بساط سفته بازی، نوسان گیری و سوداگری و اینکه ریال هر روز بی ارزش تر از روز قبل شود، تمام شد. در واقع انتخابات آمریکا سوت پایان بازی را به صدا درآورد. ریزش همچنان ادامه دارد و کمابیش در فصل زمستان ثابت می شود. قبل انتخابات ۱۴۰۰ ممکن است کاهشی دوباره را تجربه کنیم و بعد از انتخابات هم موج کاهشی دیگری را شاهد خواهیم بود. یعنی در هر صورت بازی سفته بازی تمام شد.

ریزش قیمت دلار و البته همه ارزها به دلایل سیاسی، روانی و هم به دلایل فاندامنتال (بنیادی) ادامه خواهد داشت. اگر دولت و محتکران دلار و کسانی که در این بازار مداخله و دلار احتکار و با نرخ آن بازی می کنند، اجازه دهند که همه چیز سر جای خودش بیاید، دلار به زیر ۱۵ هزار تومان هم خواهد رسید؛ ولی چون من مداخله این افراد را می بینم نرخ آن را بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان پیش بینی می کنم.

ریزش نرخ دلار تاثیر خود را روی همه بازارهای مالی نشان داده است زیرا همه بازارها ریزشی شده اند. دومین مساله این است که داستان ریزش قیمت ها داستانی است که دیر و زود دارد ولی سوخت و ساز ندارد. بالاخره این بازی رالی قیمت ها تمام شد و هرکسی فکر می کند دوباره قرار است افزایش قیمت را شاهد باشیم خیال خامی بیش نیست. ازآنجا که قیمت دلار نیمایی کاهش می یابد، بر قیمت مواد اولیه شیمیایی، پتروشیمی، پلاستیک ها، لاستیک ها و بسته بندی و مرغ و البته همه کالاها تاثیر می گذارد.

اگر ۱۰ سال پیش بود شاید افزایش قیمت دلار تا این اندازه روی قیمت کالاها و به طور کلی در اقتصاد ما تاثیر نداشت اما ازآنجا که در حال حاضر اقتصاد دلاریزه است و همه چیز خود را با دلار هماهنگ می کند، وقتی دلار پایین می آید قیمت کالاها هم باز خود را تنظیم خواهد کرد. از طرفی زمانی که قیمت دلار ریزشی است خیلی از افرادی که قصد خرید داشتند آن را به تعویق می اندازند به این امید که نرخ دلار پایین خواهد آمد و همه چیز ارزان خواهد شد و همین هم قطعا خواهد شد.

این در حالی است که تعداد زیادی افراد از صادرکنندگان تا دولت و شرکت های خصولتی و بانک های خصوصی و حتی مردم کوچه و بازار دلار زیادی خریداری و آن را احتکار کرده بودند و به جرات می توانم بگویم که حداقل ۲۰ میلیارد دلار در چند ماه اخیر احتکار شده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.