صفحه اصلی / سرخط خبرها / اقتصاد ملی قربانی سیاست زدگی ها

سید مرتضی افقه، اقتصاددان

اقتصاد ملی قربانی سیاست زدگی ها

کسب و کار نیوز - روند بازارهای دارایی امروز تا نتیجه نهایی در تلاطم خواهیم بود. پیش بینی هم این بود که هر کدام پیروز شود تاثیر مستقیم و فوری بر قیمت دارایی ها و بورس خواهد داشت.

اگر «بایدن» رئیس جمهور آمریکا شود قیمت ها ریزش شدید خواهند داشت و اگر «ترامپ» مهمان بعدی کاخ سفید باشد، قیمت ها رو به افزایش است. تا چند روز گذشته بیشتر پیش بینی ها به نفع «بایدن» بود و جالب اینجا بود که بازار به رغم اینکه اگر «بایدن» رئیس جمهور شود، قیمت ها شکسته می شوند؛ اما بازارها احتیاط کردند و واکنش محسوسی نشان نمی دادند.

منطق این را می گفت که اگر «بایدن» رئیس جمهور آمریکا شود قیمت ها ریزش خواهند کرد. بنابراین براساس پیش بینی ها هم قیمت ها باید پایین می آمد. یکی، دو روز هم قیمت ها اندکی ریزش داشت؛ اما احتیاط بازار یعنی واکنش های بازار خیلی منطقی بود چون در انتخابات قبلی آمریکا هم نظرسنجی ها به نفع کاندیدای دموکرات ها بود اما «ترامپ» به عنوان جمهوری خواه پیروز شد. الان هم خیلی از نظرسنجی ها تا قبل از امروز واکنش نشان نمی دادند. امروز هم آرا برخلاف نظرسنجی ها پیش می رود.

درست است در کل در بلندمدت اگر سیاست ما یا سیاست های آمریکا تغییر نکند با توجه به تنش اصلی که بین ایران و آمریکا وجود دارد وضعیت خیلی تغییر نمی کند اما به هر حال انتخابات آمریکا روی اقتصاد ما تاثیر خواهد داشت.

به دلیل اینکه احتمال همه این است که بایدن به برجامی که حزب دموکرات بسته برمی گردد، همین باعث می شود که پیش بینی ها نسبت به آینده اقتصاد خوش بینانه شود و بنابراین قیمت ها کاهش پیدا کند یا همه به سمت فروش دارایی های خود بروند؛ اما اگر به سمت انتخاب مجدد ترامپ برود پیش بینی ها بدبینانه خواهد بود و همه هجوم می برند تا پول های خود را به دارایی هایی مثل مسکن، خودرو، ارز و طلا تبدیل کنند و راند دیگر افزایش قیمت ها را خواهیم داشت. اینکه گرانی تا کجا ادامه پیدا کند آنگاه به واکنش های ایران و ادامه سیاست های آمریکا بستگی خواهد داشت.

علت افزایش قیمت ها در بازارهای مختلف ارز، طلا، سکه و بورس این بود که برخلاف پیش بینی ها آرایی که به نفع ترامپ شد روند افزایشی داشت و برخی ایالت هایی که فکر می کردند ترامپ رای نخواهد آورد، اما آورد و نگرانی از اینکه ترامپ رئیس جمهور شود شدت گرفت.

مدت هاست که متغیرهای اقتصادی ما به شدت تحت تاثیر متغیر سیاسی؛ آن هم روابط سیاسی ایران با آمریکا به دلیل مشکل تحریم هاست. بنابراین فعلا متغیرهای اقتصادی خیلی فعال نیستند. سیاست های دولت و بانک مرکزی برای کنترل تورم و… فعلا منفعل است و سیاست فعال همان روابط سیاسی و آینده روابط سیاسی و انتظارات مردم و پیش بینی مردم و کارگزاران اقتصادی از آینده است که خیلی به انتخابات آمریکا مرتبط شده است.

ترامپ اگر پیروز شود، افزایش قیمت ها اتفاق خواهد افتاد؛ اما اگر بایدن پیروز شود ظاهرا ترامپ به سادگی آن را نمی پذیرد و روند تحولات بعدی این است که به دادگاه عالی شکایت می کند و حتی برخی پیش بینی می کنند که تا چند روز آینده و چند هفته آینده ترامپ زیر بار نتایج نرود؛ ولی فعلا تا کل آرا شمرده نشود با توجه به اینکه امسال حدود ۱۰۰ میلیون رای به صورت پستی داده شده به دلیل کرونا به نظر می رسد شمارش آنها یکی، دو روز طول می کشد. اگر کار به شکایت ترامپ برسد متاسفانه متغیرهای اقتصادی، مردم، سیاست گذاران و سرمایه گذاران ما تا آن زمان بلاتکلیف خواهند بود و شرایط مردم به همین ترتیب توام با بیم و امید ادامه پیدا خواهد کرد.

 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.