صفحه اصلی / کارآفرینی / تحقیقات و پایان نامه ها / چگونه بفهمیم که ارائه یک محصول یا خدمت جدید موفق خواهد بود؟

فائزه گل پرور، دکتری مدیریت کسب و کار

چگونه بفهمیم که ارائه یک محصول یا خدمت جدید موفق خواهد بود؟

کسب و کار نیوز - پنجاه درصد از محصولات و خدمات تازه ارائه شده، به اهداف شان نمی رسند! پیشتازان راه اندازی محصولات جدید پرطرفدار، چهار اصل را برای موفقیت در این زمینه دنبال می کنند. از آنجا که هر شرکتی به دنبال افزایش درآمد است، راه اندازی محصولات یا خدمات جدید می تواند کمک شایانی در این راستا به کسب و کارها بکند. بیش از 25 درصد کل درآمد و سود صنایع، از ارائه ی محصولات جدید حاصل می شود. تحقیقات اخیر همچنین نشان داده است شرکت هایی که ضمن حفظ عملکرد فعلی، بر ایجاد محصولات و خدمات جدید تمرکز می کنند، سریع تر از رقبای خود رشد می کنند.

کسب و کار نیوز – در تحقیقی مشخص شد شرکت هایی که از سال ۲۰۰۵ تمرکز خود را روی راه اندازی محصولات و خدمات جدید گذاشته اند، اکنون ارزشی بالغ بر ۱٫۵ تریلیون دلار (معادل تولید ناخالص داخلی کانادا) در سطح جهان دارند! با وجود سرمایه گذاری و اهمیت تولید محصولات جدید موفق، تحقیقات نشان داده است که بیش از ۵۰ درصد از کل محصولات راه اندازی شده به اهداف تجاری خود نرسیده اند. سوالی که به وجود می آید این است که چرا راه اندازی محصول یا خدمت جدید کاری دشوار است و همیشه موفقیت آمیز نیست؟

فناوری باعث شده است راه اندازی محصولات چالش کمتری نسبت به گذشته داشته باشد، همچنین به شرکت های نوپا اجازه می دهد تا معرفی محصول یا خدمت خود را به صورت سریع تر و ارزان تر تجربه کنند. به ویژه فناوری های دیجیتال به شرکت ها این امکان را داده است که خدمات جدید را با سرعت و سهولت بهتری مدیریت کنند، مثل برنامه های اینترنتی نظرسنجی و بررسی وفاداری مشتری و پشتیبانی آنلاین خدمات پس از فروش محصول.
مهم تر از آن، سیستم های آنلاین مثل ایمیل، شبکه های اجتماعی و… توانایی ایجاد پیام های متقابل و ارتباطات را بالا برده اند و این امر باعث می شود که ماندگاری محصولات در ذهن مخاطبان و مشتریان بیشتر شود. معرفی محصول به مردم، باید فیلترها و شرایط متعددی را پشت سر بگذارد. جالب است بدانید برای موفقیت در ارائه ی محصول جدید، هزینه های گزاف تاثیری ندارد. در تحقیقات مشخص شده است، موفقیت محصول هیچ ارتباطی به میزان سرمایه گذاری شرکت و تعداد معرفی ها ندارد. به عبارتی فقط به این دلیل که تعداد ارائه های محصولات شرکت شما بالا است، تضمینی برای موفقیت شما نیست. پس برای اطمینان از موفقیت در ارائه ی محصول یا خدمت باید به مواردی که در ادامه به تفصیل می آیند توجه نمود.
آنچه در امر ارائه محصول اهمیت دارد، وجود مجموعه مشخصی از قابلیت های اصلی شرکت شما است که مهمترین آن ها همکاری تیمی، توجه به بینش و خواسته ی بازار، برنامه ریزی دقیق برای معرفی و ارائه هایی که در آینده انجام می دهید، آینده نگری و رشد استعدادهای منابع انسانی شما است. اکثر مدیران تصور واضحی ندارند که معرفی محصول جدید واقعاً چقدر اهمیت دارد و همچنین برنامه ای منظم برای سرمایه گذاری دراین زمینه ندارند. در ادامه چند برنامه برای موفقیت در عرضه محصول و خدمت ارائه شده است:

۱- همکاری سازمانی ایجاد کنید.

مهمترین نیروی محرکه در موفقیت در این زمینه، همکاری تیمی، به ویژه توانایی اتحاد در جهت اجرای اهداف گروهی است. دستیابی به این سطح از همکاری در اکثر مشاغل بسیار سخت است، زیرا بخش های مختلفی در ارائه ی محصول نقش دارند.
برای مقابله با این مسئله، بهترین کار ایجاد یک دپارتمان برای هماهنگی و ادغام فعالیت ها بین بخش ها است. این بخش به عنوان مرکز نظارتی برای گرد هم آوردن افراد می تواند عمل کند؛ افرادی مثل بازاریابان، کارشناسان رسانه های اجتماعی، توسعه دهندگان محصول، خدمات دهندگان مشتری، طراحان و غیره با به وجود آمدن چنین دپارتمانی، می توانند ارتباط موثرتری با هم برقرار کنند.

۲- بهبود استراتژی و برنامه ریزی تولید محصولات

عرضه ی محصولات غالباً کاری پیچیده می باشد و هزینه های آن خارج از کنترل است. داشتن یک استراتژی صحیح و برنامه ی روشن در راستای تولید محصول و چگونگی عرضه آن، ضروری به نظر می رسد. یک استراتژی دقیق باید آنچه را که شرکت می خواهد با محصول یا خدمات خود به دست آورد نشان دهد.
این تصمیمات استراتژیک باید در طی فرایند به اندازه کافی سریع اتخاذ شود تا تیم معرفی راه حل ها را بیابد. به عنوان مثال، هنگامی که فیات، فیات ۵۰۰ را راه اندازی کرد، می خواست توجه مردم را به ظاهر خودروی جدید جلب کند. بنابراین، طی نظرسنجی هایی، نظرات مردم را راجع به طراحی خودرو پرسید. هدف از این نظرسنجی ها، اعمال پیشنهادات مردم نبود، چرا که محدودیت های طراحی اتومبیل این اجازه را به تولید کنندگان نمی دهد که بتوانند هر نظری را اعمال کنند. هدف صرفا معطوف کردن توجه مردم به ظاهر خودرویی که می خواستند تولید کنند بود.
شرکت ها همچنین باید سناریوی خطرات بالقوه را تدوین کنند؛ به عنوان مثال چه اتفاقی می افتد، اگر یک رقیب درست قبل از راه اندازی و معرفی محصول شرکت ما، محصولی مشابه عرضه کند؟

۳- در جای درست سرمایه گذاری کنید.

استراتژی راه اندازی محصول یا خدمت، متکی بر درک مصرف کننده و وضعیت رقابتی با سایر شرکت ها است. بدون آن، شرکت ها اغلب تبدیل به شعارهای کلی و پیام های رسانه ای می شوند که توانایی جذب مشتری ندارد. تجزیه و تحلیل اساسی مشتریان و مخاطبان آنلاین شروع خوبی می تواند باشد.
به عنوان مثال یک تولید کننده اتومبیل در چین در حال آماده سازی معرفی یک ماشین جدید بود که هدف آن جذب خانواده-های جوان بود. در ابتدا، اکثر قریب به اتفاق تبلیغات را به تلویزیون و روزنامه اختصاص داد که نتیجه ی جالبی نگرفت. سپس تبلیغات تلویزیونی و روزنامه ای خود را متوقف کرد و هزینه های آن را به وب سایت های خانواده محور اختصاص داد. مشخصا نتیجه استراتژی دوم بسیار بهتر از استراتژی اولیه بود.

۴- روی استعدادهای منابع انسانی خود برنامه ریزی نمایید.

غالبا صدها نفر در راه اندازی تجاری یک محصول مشارکت دارند. یک اشتباه در فرایند می تواند کل برنامه را به خطر اندازد. شرکت های موفق درک می کنند که برای تحقق این امر، باید روی آموزش و توسعه افراد خود سرمایه گذاری کنند. آن ها نقاط عطف مشخصی برای ارتقاء و پاداش عملکرد قوی در نظر می گیرند.
برای توسعه و معرفی محصول، لازم است که مدیران به سه سؤال پاسخ دهند:
• توسعه محصول یا خدمات جدید چه نقشی در شرکت من دارد؟
• بازده سرمایه گذاری راه اندازی محصولات و خدمات من چیست؟ آیا بهتر یا بدتر از همردگانم است؟ چه میزان تفاوتی با رقبا دارم؟
• با استفاده از چه اهرمی می توانم بازده بیشتری از معرفی محصول یا خدمت خود بگیرم؟
پاسخ این سه سوال می تواند کمک شایانی به مدیران و سرمایه گذاران نماید.

همچنین مطالعه کنید:

درآمد ۸۰۶ هزار میلیارد تومانی دولت از مالیات در ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۸۰۵ هزار و ۹۲۲ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.