صفحه اصلی / اسلایدر / ناکامی دلار دولتی در کاهش قیمت‌ها
ناکامی دلار دولتی در کاهش قیمت‌ها

کالاهای اساسی تأمین ‌ارز شده، گرانتر به دست مردم می رسد

ناکامی دلار دولتی در کاهش قیمت‌ها

کسب و کار نیوز- گزارش های ماهانه مرکز آمار ایران حاکی است که وضعیت افزایش قمیت ها هر ماه نسبت به ماه گذشته و همچنین نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز افزایش داشته است. این در حالی است که انتظار می رفت اختصاص دلار 4200 تومانی به واردات کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم به کاهش قیمت ها و سهولت دسترسی به این کالاها منجر شود شاهد هستیم که این اقدام به گرانی کالاها و کاهش قدرت خرید مردم منجر شده است. سر و صدای اختصاص ارز دولتی به این کالاها و گرانتر تمام شدن قیمت این کالاها در بازار موجب واکنش های متفاوتی از سوی مسئولان نیز شده است. رئیس سازمان برنامه و بودجه در این رابطه اظهار داشت: باید قبول کنیم که شیوه کنونی پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی درست نیست و این منافع به دست مردم نمی‌رسد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مرکزی نیز اعلام کرد: متأسفانه برخی سوءاستفاده‌ها و زیاده‌خواهی در جهت کسب سود بیشتر که در فرآیند توزیع و فروش کالاهای مورد‌ اشاره وجود دارد مانع از آن شده است که کالاهای اساسی تأمین ‌ارز شده، بر مبنای قیمت تمام‌شده ارز آنها در اختیار مردم قرار گیرد. باقر اصفهانی، فعال اقتصادی نیز در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برخی کالاها اظهار داشت: با توجه به اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی تأثیری بر قیمت‌ها و زندگی مردم نداشته، حذف شدن بهتر است، زیرا این مسئله خود ایجاد رانت می‌کند.

این در حالی است که تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب برای گروه‌های مختلف خوراکی در مناطق شهری کشور در مهر ماه نیز ١٣٩٩ اعلام شد. مرکز آمار ایران تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب برای گروه‌های مختلف خوراکی در مناطق شهری کشور در مهر ماه ١٣٩٩ را اعلام کرد. این تغییرات به این شرح است: نان و غلات: در این گروه، اقلام برنج خارجی درجه یک با ١٢.٣ درصد، شیرینی خشک با ٨.٠ درصد و برنج ایرانی درجه یک با ۵.۵ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آنها: در این گروه، اقلام کنسرو ماهی تن با ٩.٧ درصد، ماهی قزل آلا با ٩.۵ درصد و مرغ ماشینی با ۶.١ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

لبنیات، تخم مرغ و انواع روغن: در این گروه، بیشترین افزایش قیمت مربوط به کره پاستوریزه (کره حیوانی) با ۴٠.٣ درصد، تخم مرغ ماشینی با ٢١.٢ درصد و خامه پاستوریزه با ١٣.٢ درصد بوده است. میوه و خشکبار: در این گروه، بیشترین افزایش قیمت مربوط به لیموترش با ٩.٩ درصد و پسته با ٩.٨ درصد افزایش نسبت به ماه قبل است. همچنین در ماه جاری متوسط قیمت پرتقال با ٣١.٨ درصد و انار با ١٨.٠ درصد بیشترین کاهش قیمت نسبت به ماه قبل را داشته‌اند.

سبزیجات: در این گروه، بیشترین افزایش قیمت مربوط به پیاز با ٢٠.۶ درصد، فلفل‌دلمه‌ای با ١٩.٩ درصد و نخود با ١٧.٩ درصد افزایش نسبت به ماه قبل است. همچنین در ماه جاری اقلام خیار با ٢.۴ درصد و هویج فرنگی با ٢.١ درصد نسبت به ماه قبل کاهش قیمت داشته است. قند و شکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها: در این گروه، بیشترین افزایش قیمت مربوط به نوشابه گازدار با ٧.٣ درصد و چای خارجی بسته‌ای با ٧.١ درصد افزایش نسبت به ماه قبل است.

دلار دولتی و افزایش رانت

آلبرت بغزیان، اقتصاددان

سیاست اختصاص دلار دولت می بایست به کاهش قیمت ها در بازارها منجر می شد که امروز شاهد هستیم برعکس آن تحقق پیدا کرده است. ارز دولتی برای کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم در حالی اختصاص پیدا کرد که در نهایت به جای کاهش روند قیمت ها به افزایش روزانه قیمت ها منتهی شد. سیاست ارزی ۴۲۰۰ تومانی به جز ضرر منافعی برای اقتصاد کشور نداشت و با توجه به اینکه ارز دو نرخی باعث می شد که برخی افراد از این تفاوت قیمت ها استفاده کنند زمینه افزایش رانت در کشور را فراهم شد.

از طرف دیگر با توجه به اینکه دولت این سیاست را برای تثبیت قیمت کالاهای وارداتی اجرا کرده بود تا شرکت های که مواد اولیه وارد می کنند بتوانند با قیمت قبلی همچنان مواد اولیه خود را تولید کنند و در نهایت مردم به عنوان مصرف کننده تورمی برای آن دست از کالاها احساس نکنند، اما در عمل این اتفاق نیفتد و باعث شد بسیاری از همین واردکننده ها با وجود اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کرده بودند کالا را با قیمت دلار آزاد به بازار عرضه کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.