صفحه اصلی / اصناف / هزاران تن برنج در حال فاسد شدن
هزاران تن برنج در حال فاسد شدن

اعتبار از دست رفته و سکوت مسئولان؛

هزاران تن برنج در حال فاسد شدن

کسب و کار نیوز - بیش از ۲۰۰ هزار تن برنج از چندین ماه پیش در گمرک و بنادر دپو شده و مجوز ترخیص ندارد؛ آن هم در شرایطی که بنابر اعلام مسئولان و صاحبان شان، این برنج ها در حال فاسد شدن هستند و با عدم پرداخت ارز به فروشنده، اعتبار بین المللی تجار زیر سوال رفته، در این بین سکوت دستگاه های مربوطه قابل تامل است. برنج از جمله کالاهای اساسی است که سالانه برای جبران کسری نیاز داخل بخشی از آن از محل واردات تامین می شود و تا اردیبهشت سال جاری مشمول دریافت ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی بود که بعد از آن از گروه دریافت کنندگان ارز دولتی خارج و با ارز سامانه نیما که این روزها به بیش از ۲۵ هزار تومان می رسد، تامین ارز می شود.

به گزارش کسب و کار نیوز، طی ماه های گذشته قیمت برنج وارداتی به طور قابل توجهی افزایش یافته و نسبت به سال گذشته تا بیش از ۱۰۰ درصد گران شده است. این افزایش در حالی اتفاق افتاده که طبق آمار گمرک ایران بالغ بر ۲۰۰ هزار تن برنج در حال حاضر در بنادر دپو شده و با توجه به موانع موجود که عمده آن به تامین ارز بر می گردد امکان ترخیص ندارد و این در شرایطی است که این روزها اخباری در رابطه با فاسد شدن برنج های مانده در گمرک و بنادر وجود دارد.

بر این اساس به بهانه بررسی وضعیت پیش آمده در گفت و گویی با صاحبان برنج های دپو شده در گمرک مسائل پیش روی آنها برای ترخیص و تبعات ناشی از دپوی این کالا مورد پرسش قرار گرفته است. در بین اظهارات صاحبان برنج های دپو شده موارد مشترکی از جمله عدم همکاری بانک مرکزی و وزارت صمت، عدم اولویت بندی مناسب در تخیصص ارز، زیر سوال رفتن اعتبار بین المللی واردکنندگان نزد تجار خارجی و البته فاسد شدن برنج های مانده در گرما و رطوبت بنادر دیده می شود.

حسن روحانی، از فعالان حوزه واردات برنج و نایب رئیس اتاق بازرگانی بندرعباس در این رابطه توضیح داد که پایه مشکل واردات از سال قبل گذاشته شد، زمانی که طی بخشنامه ای اعلام شد ممنوعیت فصلی واردات برنج زودتر و از مرداد ماه آغاز شده است، اما از زمان ممنوعیت فصلی واردات برنج تا آذر ماه که ثبت سفارش مجددا باز شد بانک مرکزی ارز مورد نیاز برنج را تامین نکرد و ثبت سفارش های جدید هم تا پایان سال گذشته به صورت قطره چکانی تخصیص ارز شدند. تا اردیبهشت امسال نیز برنج با نرخ دولتی ۴۲۰۰ تومان تامین ارز می شد اما با همان نرخ نیز تخصیص ارز صورت نگرفت و اکنون که با نرخ نیمایی تامین ارز می شود باز هم صف تخصیص ارز وجود داشته و تدریجی این اتفاق می افتد. از سوی در زمان ممنوعیت فصلی برنج که قرار بود بخشی به صورت درصدی ترخیص شود هم با توجه به عدم تخصیص ارز ترخیصی صورت نگرفت و اکنون که ثبت سفارش مجددا باز شده همچنان همان بالای ۲۰۰ هزار تن برنج دپو شده باقی مانده است.

وی با اشاره به پیگیری هایی که در رابطه با تعیین تکلیف وضعیت واردات برنج و تامین ارز آن وجود دارد، گفت: متاسفانه با وجود پیگیری های صورت گرفته بانک مرکزی به هیچ وجه پاسخگو نیست،حتی تلفن های رابطی هم که برای این منظور گذاشته شده پاسخگو نیستند و وارد کنندگان کالاهای اساسی و از جمله برنج سرگردان مانده و نمی دانند که باید چه کار کنند و فقط از این سازمان به آن سازمان پاسکاری می شوند.

این فعال حوزه واردات برنج به ماندگاری برنج های دپو شده در گمرک و فاسد شدن آنها نیز اشاره کرد و افزود: از آبان  پارسال این برنج ها درانبار باقیمانده است حالا برخی وارد کننده ها به اعتبار خودشان بدون رد و بدل شدن اسناد کالا را به انبارها منتقل کردند اما برنج های برخی وارد کنندگان با توجه به اینکه ارز و سندی جابجا نشده در کانتینرها باقیمانده است.تصور کنید در گرما و رطوبت شدید جنوب آهن هم دوام نمی آورد، چطور توقع داریم که در این مدت برنج که یک کالای فاسد شدنی بوده و حشرات به آن نفوذ می کند در این گرما باقی بماند، بعد به زمان ترخیص که برسد ممکن است بهداشت و استاندارد نسبت به ترخیص آنها ایراد بگیرد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.