صفحه اصلی / سرخط خبرها / فساد ساختاری در صنعت خودرو

فربد زاوه، کارشناس خودرو

فساد ساختاری در صنعت خودرو

کسب و کار نیوز - به نظر نمی رسد برای هیات مدیره خودروسازی ها اصلا اهمیتی داشته باشد که شرکت هایشان در زیان است. اگر اهمیتی داشت، به راحت با وضعیت نابسامان مالی خودشان برخورد نمی کردند و تلاش می کردند که مسائل شان را حل کنند و لذا ما وقتی حرکتی را نمی بینیم، به این معنی است که برای هیات مدیره ها اهمیتی ندارد که وضعیت شرکت ها به چه شکل است.

افزایش قیمت هایی که بیشتر از میزان مصوب در قیمت خودروها اعلام می شود برای خودروهایی است که مشمول قیمت گذاری نیست. برای همین به راحتی می توانند این خودروها را گران کنند و افزایش قیمت را در محصولاتی که در واقع مدنظرشان است، بدهند.
افزایش قیمت ها در واقع منجر به افزایش قیمت بازار نمی شود و با بازار ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان در انواع خودرو اختلاف است. نگرانی در مورد کاهش این اختلاف بیشتر این شبهه را ایجاد می کند که نکند ما نگران سود افرادی هستیم که به این رانت ها دسترسی دارند. حالا آقایون اسم آنها را «دلال» می گذارند. من که به دلال بودن آنها اعتقاد ندارم و معتقدم که یک فساد ساختاری داخل سیستم وجود دارد و لذا اصرار بیشتر برای ثابت ماندن قیمت به این معنی است که در این وسط به عده کثیری از مردم که تورم ناشی از بی انضباطی مالی خودروسازی را تحمل می کنند اجحاف می شود. هرچه مردم پول خود را برای خرید ماشین نمی دهند، دو برابر آن را برای خرید تخم مرغ باید بدهند. این تورمی که ما در کشور داریم ناشی از همین رفتارهاست.
این در حالی است که بازار آزاد به میزان عرضه نهایی خودرو و سیاست های پولی بستگی دارد. در حال حاضر چهار ماه بود که قیمت کارخانه ای ثابت بود، اما قیمت در بازار آزاد بسیار افزایش یافته است. آن را چگونه توجیه می کنید اگر بخواهیم بگوییم که این قیمت ها به هم وصل است؟ پس چرا قیمت ها در بازار آزاد افزایش یافته است؟ ما نگرانی از آن باب که افزایش قیمت کارخانه باعث شود قیمت در بازار افزایش یابد، نداریم چون قیمت بازار به هر شکل به خاطر سیاست های پولی غلط دولت بالا می رود. حالا هرچه این فاصله را بیشتر کنیم فقط فشار را به منشأ عرضه زیاد کرده ایم.
اخیرا مطرح شده که قیمت گذاری برمبنای فرمول سازمان حمایت انجام شود در حالی که باید بدانیم که هر فرمول و هر مدل قیمت گذاری منجر به فساد است. این همه تلاش با این فرمول های مختلف قیمت گذاری خودرو مگر تاکنون یکی از آنها منتج به نتیجه شده که می خواهیم روش جدیدی را امتحان کنیم؟ قطعا این روش ها جوابگو نیست و تنها مشکلات کشور را بیشتر می کند.

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.