صفحه اصلی / اسلایدر / حبس نفس ها در بازار ارز
حبس نفس ها در بازار ارز

گمانه زنی ها از انتخابات آمریکا به دلهره دلالان ارز از شکست نرخ ها منجر شده است

حبس نفس ها در بازار ارز

کسب و کار نیوز - حرکت توام با ریزش نرخ دلار در هفته گذشته و ثبات آن در روزهای اخیر موجب نگرانی دلالان ارزی از آینده این بازار شده است. این نگرانی تا آنجایی پیشروی کرده است که دلالان به مردمی که ارز را برای سرمایه گذاری انتخاب کرده اند توصیه می کنند بخشی از دارایی های ارزی خود را به ریال تبدیل کنند. آینده نامعلوم بازار ارز به دلایلی که مهم ترین آنها انتظار برای روشن شدن تکلیف انتخابات آمریکاست موجب شده تا بسیاری از مردم دارایی های ارزی خود را به ریال تبدیل کنند و از طرفی دیگر دلالان ارزی نیز به لاک دفاعی فرو روند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، البته در کنار توصیه برخی دلالان بازار ارز به یکدیگر مبنی‌بر تبدیل بخش کوچکی از دارایی‌های ارزی به دارایی ریالی، اظهارات رئیس‌کل بانک مرکزی مبنی‌بر افزایش شدید ریسک سرمایه‌گذاری در بازار ارز و اثرپذیری این بازار از اخبار روزهای آینده، شکنندگی بازار ارز و سایه سنگین اثرات روانی بر بازار ارز در اذهان تداعی شده است. اما به نظر می رسد پیروزی بایدن در کوتاه‌مدت، ثبات ظاهری به اقتصاد ایران و بازار ارز خواهد آورد. اما در میان‌مدت و بلندمدت نمی‌توان به تداوم این آرامش دل بست. مگر آنکه گشایشی معنادار در رویکردهای طرفین، به‌خصوص در حوزه سیاست خارجی و اقتصاد داخلی رخ دهد.

فرشاد به آبادی، کارشناس اقتصادی معتقد است که از نظر کلی در کوتاه مدت هر کدام اگر انتخاب شوند تاثیر خاصی بر اقتصاد ایران نخواهند داشت اگر ترامپ انتخاب شود وضع ما همین است و شاید گزینه مذاکره با ایران رنگ و بوی بیشتری به خود بگیرد و دو طرف علاقه بیشتری برای مذاکره با یکدیگر داشته باشند. اما با حضور بایدن شاید از نظر ذهنی فکر کنیم خیلی اتفاقات افتاده ولی به خاطر تحریم های ایران نباید نگاه کوتاه مدت به شرایط داشته باشد و گمان کنیم که اتفاقات خوبی خواهد افتاد. اما با انتخاب بایدن ممکن است بازار دچاریک شوک موقت شود اما روند خودش را از نیمه دومی که خودشان سرکارمی آیند نشان می دهد و بازار رشد می کند. به گفته به آبادی، بایدن با این مضمون می آید که من به برجام بر می گردم و ما همان زمان هم دیدیم که دو سال طول کشید تا این اتفاق بیافتد بنابراین دو سال زمان خواهیم داشت تا تاثیرات حضور بایدن را متوجه شویم.

باید این را هم در نظر بگیریم که اقتصاد ما نفت محور است و حتی اگر بایدن هم بیایید با توجه به کاهش جهانی قیمت نفت شرایط همین خواهد بود زیرا ما به قیمت نفت حدود ۱۰۰ دلار نیاز داریم تا جبران کسری بودجه ی ما شود. در مورد حضور ترامپ به نظر می رسد که ما از یک بلاتکلیفی درمی آییم و می دانیم ترامپ رییس جمهوراست و تصمیمات مان را بر اساس حضور ترامپ در نظر می گیریم. براساس آنچه مطرح شد، به منظور جلوگیری از نوسان‌گیری واسطه‌ها، در روزهای اخیر حرکت نرخ صرافی ملی در بازار اسکناس ارزی هم‌پای نرخ بازار آزاد تنظیم می‌شود و در یک هفته اخیر، نرخ فروش دلار در بازار تهران از ۳۲ هزار و ۴۰۰ تومان به ۲۸ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده است و در شرایط کنونی خریداران محتاطانه و با فاصله قابل توجهی نسبت به نرخ فروش اقدام به خرید ارز می‌کنند.

بلاتکلیفی در بازار ارز

کامران ندری، کارشناس اقتصادی

شرایط فعلی بازار ارز به دلیل اینکه چشم همه به نتایج انتخابات آمریکاست شرایط پر ریسکی شده است. به دلیل ترس از ضرر و زیان بیشتر و هم چنین بلاتکلیفی نرخ ها در این بازار کمتر کسی دست به خرید و فروش می زند. در حال حاضر ریسک سرمایه گذاری در بازارهای دارایی‌ سرمایه‌ای تا مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا افزایش یافته چراکه با پیروزی هر جناح، برخی سرمایه گذاران سود می‌برند یا به شدت متضرر می‌شوند.

با این تفاسیر تا هفته آینده و مشخص شدن انتخابات این وضعیت بر بازار ارز حاکم است. هرچند بانک مرکزی می تواند در این شرایط برای بهبود شرایط بازار ارز استفاده کند و به کاهش قیمت ها و ثبات نرخ ها اقدام کند. البته اقدامات بانک مرکزی نیز وابستگی بسیار زیادی به نتایج انتخابات آمریکا خواهد داشت. این بدان معناست که تا یک هفته آینده در بازار سرمایه‌ افزایش قیمت و تقاضایی نخواهیم داشت. در شرایطی که تقاضا در بازار ارز هم وجود ندارد، بانک مرکزی می‌تواند تاثیر بیشتری بر کاهش قیمت ارز بگذارد اما این ریسک هم وجود دارد که یکباره پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا وضعیت معکوس شود.

درست است که نتایج انتخابات امریکا در اختیار ما نیست اما اگر فرض خود را بر این بگذاریم که نتایج مطابق انتظارات ما نباشد، آن‌ موقع مشکلات فعلی استمرار می‌یابند و این تصور که اقتصاد کشور در شرایطی پا به سال ۱۴۰۰ خواهد گذاشت که تورم و رکود اقتصادی به پایان برسد، منطقی نیست.

بنابراین برای نیمه دوم سال باید بیش از هر چیز به تحولاتی که انتظارات تورمی در کشور را دامن می‌زند تمرکز کرد. بخشی از این انتظارات به تحولات حوزه سیاست خارجی و تحریم‌های یک جانبه امریکا باز می‌گردد. در این شرایط به درستی نمی توان پیش بینی کرد نرخ دلار تا کجا قابلیت افزایش را داراست چرا که سرعت تحولات بسیار بالاست و تنها عوامل اقتصادی بر بازار موثر نیستند.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.