چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سرخط خبرها / دلال بازی در بازار فولاد

سید عبدالوهاب سهل‌آبادی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران

دلال بازی در بازار فولاد

کسب و کار نیوز - فولاد طی امسال، مشکلات خاص خود را پیدا کرده است. واحدهای پایین دستی ما دچار مشکل هستند. بورس شرایطی دارد که افراد زیادی در آن شرکت می کنند و محصولات فولادی را می خرند و به واحدهای تولیدی می فروشند. اینها مشکلاتی است که ما با آنها دست و پنجه نرم می کنیم.

ما به عنوان تولیدکننده کاری به بازار بورس نداریم. ما واحدهای زیادی داریم که پایین دست فولاد هستند. یعنی باید از فولادی ها ورق بگیرند که بتوانند تولیدات خود را در زمینه های مختلف برای لوله، پروفیل، لوازم خانگی و… داشته باشند. اینها برخی توان دارند و در بورس شرکت می کنند، محصولات را خریداری می کنند و در مقابل برخی آن توان را ندارند که با آن سقف بورس بتوانند وارد معامله شوند و ناچارند از بازار آزاد خریداری کنند و این خود زمینه زیادی را ایجاد کرده برای آنهایی که می توانند دلالی و بورس بازی کنند. بخرند، انبار کنند و بفروشند. اخیرا ما از صدا و سیمای مرکز اصفهان دیدیم که مقدار قابل توجهی از ورق های فولادی در انباری کشف شد. اینها مشکلات است و باید وزارت صمت نسبت به معلوم کردن سهمیه های واحدهای تولیدی که واقعا کار می کنند، نه اینکه خدایی نکرده بخواهند از این رانت استفاده کنند و از بورس ورق بگیرند و بفروشند و بیشتر از نیازشان بگیرند اقدام کند. اینها وظیفه تشکل هاست که ما به عنوان خانه صنعت و معدن ارائه داده ایم که ما می توانیم در این زمینه کمک تان کنیم و انجمن های همگن صنعتی مان در سراسر کشور مقدار نیاز واقعی واحدهای تولیدی را بیاورند، ارائه دهند و شما روی آن تصمیم بگیرید و تولیدکنندگان ورق هم بتوانند روی همین زمینه مساعدت های لازم را بکنند.
در این میان بحث دولت این است که همه این محصولات در بورس عرضه شود و بورس هم می تواند اگر واقعا شفاف باشد و سیاست گذاری بر این باشد که این محصولات به عرصه تولید برگردد، خوب است ولی در حال حاضر متاسفانه بخش عظیمی از این تولیدات توسط دلالانی که پول مکفی دارند، خریداری و با قیمت های بسیار متفاوت از خرید به تولیدکنندگان اصلی فروخته می شود. این دلالان محصولات فولادی را از بورس خریداری می کنند. بالاخره وقتی کالایی قیمتش متفاوت و دامنه سودش زیاد و فاحش شد مطمئنا دلالان وارد خرید و فروش می شود.
واحدهای تولیدی ما که به جهت کارشان نیاز به ورق دارند امروز با این شرایط خاص دچار مشکل اند. به کارخانه ها سهمیه لازم داده نمی شود. خوب البته ممکن است کارخانه جاتی باشند که سهمیه های اضافی داشته باشند، بگیرند و آن را با قیمت دو برابری بفروشند که ما به این موضوع عقیده نداریم. ما می گوییم کسانی باید این سهمیه را دریافت کنند که از آن برای تولید استفاده کنند. سیستم مچینگ به گونه ای است که محصولات به دست تولیدکنندگانی که خرد و کوچک هستند، نمی رسد.

 

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.