به گزارش کسب و کار نیوز، یکی از نقاطی که امکان شیوع کرونا در آن زیاد است، مترو و اتوبوس است. از فروردین سال جاری استارت طرح فاصلهگذاری اجتماعی در مترو و اتوبوس زده شد، اما عملاً این طرح به درستی اجرا نشد، چرا که به دلیل کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی و جمعیت زیادی که در این سیستم در حال تردد هستند امکان اجرای فاصلهگذاری اجتماعی وجود نداشت.
منابع لازم برای خرید ناوگان حمل و نقل عمومی طی سالهای گذشته به درستی اختصاص پیدا نکرده است و تقریباً در چند سال اخیر یک اتوبوس هم وارد ناوگان نشده است.
مدیران شهری مدام از نبود پول و عدم کمک دولت در زمینه توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی گلهمند هستند. حتی تا جایی کار پیش رفت که قرار شد دوباره به دلیل عدم کمک دولت به سیستم حمل و نقل عمومی، کرایهها افزایش پیدا کند، اما مدیران شهری ابتدا برای انجام این کار چراغ سبز نشان داده اما بعد پشیمان شدند و معتقد بودند که دولت باید پول بدهد.
محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران و مدیرعامل اسبق متروی تهران و حومه معتقد است که دولت باید کمکهای لازم را انجام دهد و شهرداری به جای افزایش نرخ، به دنبال مطالباتش از دولت باشد و حتی به مدیران شهری پیشنهاد داد که لحاف و تشک بیندازند جلوی ریاست جمهوری تا پولشان را در حوزه حمل و نقل عمومی دریافت کنند.
مدیران شهری تأکید دارند که مدام پیگیر مطالبات از دولت هستند، اما به در بسته خوردند و تاکنون نتوانستند در بخش بهرهبرداری لااقل پولی دریافت کنند.
تلاش می کنیم بودجه اورهال قطارهای مترو را از دولت بگیریم/ پول زیاد برای این بخش می خواهیم
فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه گفت: در حال تلاش هستیم که بودجه اورهال قطارهای مترو را از دولت بگیریم، برای این بخش پول زیادی میخواهیم، اما با توجه به درآمد کم و از سوی دیگر گرانی دلار، تمامی منابع ما خشک شده است. مسافران هم کم شدهاند، دلار گران شده و قیمت قطعات یدکی هم بالا رفته است همچنین سایر هزینهها هم به ما تحمیل شده است.
این مقام مسئول گفت: به سراغ دولت رفتیم و برای اورهال قطارهای مترو درخواست کمک کردیم. برای اورهال مترو نیازمند قطعات اساسی هستیم و برخی از قطارها باید نونوار شوند.
سال گذشته ۱۵۰ میلیون کیلومتر قطارها کار کردند
وی در خصوص اینکه چه میزان از قطارها نیاز به اورهال دارند، گفت: متفاوت است. روزانه ۵۰ هزار کیلومتر کارکرد داریم و سال گذشته ۱۵۰ میلیون کیلومتر قطارها کار کردند. قطارها دورهای نیاز به تعمیرات دارند.
وی به وجود ۸۹۱ پلهبرقی در مترو اشاره کرد و گفت: این پلهبرقیها مدام کار میکنند، مستهلک میشوند و نیاز به تعمیرات روزانه دارند و در برخی موارد باید قطعاتشان عوض شود. برای سرپا نگه داشتن تجهیزات نیازمند اورهال هستیم.