به گزارش کسب و کار نیوز، قیمت هتلها در ایران نیمه دوم هر سال تعیین میشود، امسال با وجود شیوع ویروس کرونا، کاهش حجم سفرها، تعطیلی و بیکاری گسترده هتلها و مراکز خدمات گردشگری، دامنه افزایش قیمت در هتلها تا ۳۰ درصد درنظر گرفته شده است.
جمشید حمزهزاده به ایسنا گفت: قیمتها مهرماه هر سال با توجه به نرخ تورم در کشور تعیین میشد، اگر میخواستیم امسال با چنین فرمولی نرخ سالانه را تعیین کنیم باید بیش از ۱۰۰ درصد افزایش قیمت را اعمال میکردیم اما در وضع موجود تصمیم گرفتیم افزایش قیمت تا سقف ۳۰ درصد اعمال شود. هر یک از استانها با درنظر گرفتن وضعیت خود میتوانند در این محدوده، قیمتها را تعیین کنند. وی افزود: قیمت جدید هتلها از مهرماه ۹۹ تا مهرماه ۱۴۰۰ معتبر است.
حمزهزاده درباره تعیین قیمت ارزی در هتلهای ایران با توجه به نوسانات نرخ ارز و زمزمههایی که از جانب هتلداران برای دو نرخی کردن هتلها شنیده می شود، اظهار کرد: با توجه به تغییرات نرخ ارز، قیمت هتل در ایران برای مسافر خارجی بسیار پایین است. فرض کنید اتاق دو تخته در هتل ۵ ستاره ۳۰ دلار قیمت دارد. ما درحال بررسی قیمت ارزی هتلها هستیم، اما با توجه به اینکه فعلا مسافر خارجی نداریم، برای تصمیمگیری عجله نمیکنیم. باید فرآیند نرخگذاری ارزی در هتلها را کارشناسی کنیم تا نتیجه منطقی استخراج شود.
او درباره نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در تعیین درصد افزایش نرخ هتلها گفت: در گذشته این وزارت میراث فرهنگی و گردشگری بود که مشترکا با جامعه هتلداران نرخگذاری را انجام میداد اما با تفویض اختیار به جوامع هتلداری، این تشکلها هستند که متناسب با شرایط هر استان، نرخگذاری را انجام میدهند. البته که با وزارت گردشگری، توافق و هماهنگی نیز میشود.
حمزهزاده درباره وضعیت اقامت در هتلها با توجه به شرایطی که ویروس کرونا پدید آورده است، اظهار کرد: در شهریورماه که آمار مبتلایان کرونا پایینتر بود، در برخی مناطق مثل تبریز، جزیره کیش و استانهای شمالی وضعیت اقامت در هتل بهتر بود. اما با آغاز فصل پاییز، افزایش شمار مبتلایان کرونا و سرد شدن هوا، حجم سفرها و میزان مراجعه به هتل ها بار دیگر کم شده است.
به گفته رییس جامعه هتلداران ایران، میانگین اقامت در هتلهای کشور هماکنون به کمتر از ۲۰ درصد رسیده است. برای همین در بسیاری از استانها نه تنها افزایش نرخ هنوز اعمال نشده که تخفیفهایی تا ۷۰ درصد درنظر گرفته شده است.