صفحه اصلی / اجتماعی / دیابتی ها در صف انسولین
دیابتی ها در صف انسولین

قیمت فروش انسولین در بازار آزاد هشت برابر قیمت داروخانه است

دیابتی ها در صف انسولین

کسب و کار نیوز - هشتگ انسولین نیست، واکنشی است که در شبکه‌های اجتماعی شکل گرفته و روایت نایاب بودن انسولین و داروهای دیگر در داروخانه‌هاست. در همین رابطه تصویری از ازدحام جمعیت برای دریافت انسولین مقابل داروخانه‌ها در فضای مجازی منتشر شده است. خبر نایاب شدن انسولین از سوی فرزاد فرقان، نایب رییس شورای عالی نظام پزشکی نیز تایید شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، فرقان گفته است که بیماران مبتلا به دیابت به دلیل کمبود و در دسترس نبودن انسولین دچار استرس فراوان شده‌اند و بعضی چندین روز انسولین نداشته‌اند. نبود انسولین برای بیماران دیابتی در روزهای اخیر موجب ایجاد بازار سیاه فروش این دارو در برخی مناطق و جلوی داروخانه ها شده است. در بازار سیاه، انسولین  به قیمت ۸ برابر قیمت داروخانه‌ها موجود است. حتی انسولین‌های تاریخ‌گذشته نیز این روزها قیمتی شده‌اند. در شرایطی که پیدا کردن انسولین در داروخانه سخت است، اما در بازار آزاد با یک تلفن می‌توان انسولین خرید. یک ساعته، ارسال به سراسر کشور، اما گران‌تر از داروخانه. حدود هشت برابر قیمت.

پنج میلیون بیمار دیابتی در کشور داریم که ۶۰۰ هزار نفر آنها باید روزانه از انسولین استفاده کنند. در شرایط فعلی که با کمبود و نایاب شدن این دارو روبرو هستیم جان بسیاری از این افراد در معرض خطر قرار گرفته است. بسیاری از این بیماران چند روزی است در صف های طولانی برای دریافت انسولین از داروخانه ها ایستاده اند اما کسی پاسخگوی نیاز آنها به این داروی حیاتی نیست. برخی فعالان دارویی معتقدند که انسولین را برای فروش به عراق ارسال کرده اند تا ارز وارد کشور کنند. حال نیز مردم با تمام مشکلات زندگی باید برای خرید انسولین بصورت آزاد باید کلی هزینه کنند. این در حالی است که کاهش تخصیص ارز واردات دارو از روزهای پایانی اردیبهشت امسال در دستور کار دولت قرار گرفت و امروز به دنبال این تصمیم شاهد کمبود دارو در کشور هستیم.

طی چند روز گذشته انسولین به‌ شدت کمیاب شده‌ و حتی در شبکه‌های اجتماعی کاربران با هشتگ «انسولین نیست» از تجربه‌ها و دغدغه‌هایشان نوشتند. این روزها فقط کافیست هشتگ #کمبود_ دارو، #کمبود_انسولین، #کمبود_شیرخشک و… یا هر کمبود دیگری را در دنیای مجازی سرچ کنید؛ درد دل‌ها و غصه‌هایی پیش چشم شما نمایان می‌شود که غم و غصه خودتان را فراموش می‌کنید. انسولین و داروهای مربوط به بیماران دیابتی که شرایط وخیم‌تری دارد. بسیاری از شهروندان در شبکه‌های مجازی از یکدیگر درخواست می‌کنند که اگر داروخانه‌ای انسولین یا نوار تست قند خون دارد آن را اطلاع رسانی کنند.

این در حالی است که طبق آمار وزارت بهداشت در سال گذشته، ۱۱درصد جمعیت بالای ۲۵ سال در کشور به دیابت مبتلا هستند که جمعیتی بالغ بر پنج میلیون نفر را شامل می‌شود، در این میان سهم پایتخت نشینان از آمار ابتلا به دیابت، ۱۲.۸درصد جمعیت بالای ۲۵ سال است. رئیس انجمن دیایت ایران گفته است: با توجه به کمبود انسولین وارداتی در کشور، بهتر است، انسولین‌های تولید داخل جایگزین انسولین‌های خارجی شود. کمبود انسولین به دلیل قاچاق معکوس است. بیماران دیابتی یا باید انسولین را از بازار سیاه ۸ برابر قیمت داروخانه بخرند یا به انسولین‌های تاریخ گذشته متوسل شوند. یکی از دلالان می‌گوید: انسولین الان کمیاب است اما اگر بخواهید در کمتر از یک ساعت تحویل می‌دهیم! انسولین را الان فقط به صورت جعبه‌ای و پک می‌فروشیم. جعبه پنج تایی ۸۵۰ هزار تومان. قبلا جعبه ۶ تایی و ۱۲ تایی هم داشتیم ولی الان نیست.

مشکلات تامین ارز دارو

ناصر ریاحی، عضو کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی

مشکل کمبود انسولین تا دو هفته دیگر برطرف می‌شود و محموله‌های انسولین آبان ماه وارد خواهد شد. در حال حاضر علت کمبود انسولین در بازار اختصاص نیافتن ارز برای واردات دارو از خرداد ماه است. از دو و نیم میلیارد یورو ارز ۴۲۰۰ تومانی که قرار بود برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص پیدا کند، ۹۴۰ میلیون دلار تخصیص داده شده است. کمبودهای مقطعی تنها در مورد انسولین قلمی است و دلیل آن هم مشکلات ناشی از تامین ارز و انتقال آن به شرکت های خارجی طرف قرارداد به‌دلیل تحریم‌ها است.  این هشدار را می‌دهیم که توان محدود است. در همین راستا از وزیر بهداشت درخواست کردیم این مشکل ارز حل شود چون در غیر این صورت برای تولید دارو و واردات دچار مشکل می‌شویم. همچنین چند وقت گذشته سازمان و غذا و دارو و وزارت بهداشت از پخش‌کننده‌های دارو خواستند تا داروهای مختلف را به طور قطره‌چکانی توزیع کنند. این در حالی است که توزیع قطره‌چکانی دارو باعث می‌شود تا برخی مناطق با کمبود دارو مواجه شوند. از طرفی دیگر هر محصول دارای ارز دولتی اگر در بازار آزاد به چند برابر قیمت فروخته شود، در معرض احتمال قاچاق معکوس قرار می‌گیرد.

بخشی از کمبود انسولین قلمی در کشور به دلیل تحریم‌هاست که نمی‌توان ارز به آن اختصاص داد، یعنی هم کمبود ارز داریم و هم در نوع تخصیص ارز هم دچار مشکل هستیم. انسولین‌های‌ وارداتی تحت پوشش بیمه هستند و نسبت به خارج از کشور با قیمت مناسب توزیع می‌شود همین قیمت پایین نسبت به کشورهای همجوار باعث قاچاق معکوس انسولین قلمی شده است، یعنی این نوع انسولین وارد کشور می‌شود و بعد به خاطر قیمت کم آن به کشورهای دیگر قاچاق می‌شود. اینها بخشی از علت کمبود انسولین در کشور است.

واردات دارو از لحاظ عددی سه درصد مصرف داروی کشور است. اما عمدتا دارو‌های پیچیده و برای بیماری‌های خاص است. به همین دلیل اهمیت خود را دارد. در اوایل سال برای مصرف سه ماه، دارو وارد شده و در گمرک نگهداری شد. به دلیل عدم تخصیص ارز کافی، همه این دارو‌ها با حداقل اسناد، ترخیص موقت شد. از ابتدای سال فقط ۳۰ درصد ارز واردات دارو را تخصیص گرفتیم، اما حدود ۵۰ درصد دارو وارد بازار شد.

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.