به گزارش کسب و کار نیوز، این روزها فاصله قیمت خودرو در بازار آزاد و کارخانه به قدری افزایش یافته که وقتی خودروساز خبر از قرعه کشی میدهد، میلیونها متقاضی برای ثبت نام اقدام میکنند؛ نگاهی به تعداد ثبت نام کنندگان در قرعه کشی اخیر یکی از خودروسازیها نشان میدهد که طی ۳ روز ۲ میلیون نفر برای خرید خودرو ثبت نام کردهاند. این حجم ثبت نام در حالی است که قرار است تنها ۸ هزار نفر در قرعه کشی انتخاب و پس از یکسال خودرو تحویل بگیرند.این حجم از تقاضا، البته همگی مصرفی نیست و بخش عمدهای از آن، تقاضای سرمایهای است چرا که اختلاف فاحش قیمت بین کارخانه و بازار ازاد، خرید از کارخانه را به راهی جذاب برای حفظ ارزش پول مردم تبدیل کرده است.
در جدول زیر قیمت ۸ خودروی پرفروش در کارخانه و بازار آزاد آمده است. (تا ۲۷ مهر ماه)
قیمت خودرو در حالی در وبسایت ها و فضای مجازی به صورت افسارگسیخته در حال افزایش است که بازدیدهای میدانی از بازار خودرو نشان میدهد، معاملات خاصی در بازار انجام نمیشود و آنطور که فروشندگان خودرو میگویند صرفاً افرادی که نیاز مبرم به خودرو دارند، اقدام به خرید میکنند. به گفته فعالان بازار خودرو، این بازار از چندی قبل قفل شده و تعداد معاملات بسیار کاهش یافته است به شکلی که افرادی که در بازار حضور مییابند تنها به دنبال شنیدن آخرین قیمتها هستند.
البته چندی پیش نیز سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو در این رابطه گفته بود که «در حال حاضر بازار خودرو شرایط طبیعی ندارد و اکنون به هیچ عنوان خرید خودرو عاقلانه نیست و به خریداران توصیه میشود فکر خرید را از سر خود بیرون کنند.» وی یادآوری کرده بود که «قیمت خودروهای داخلی فقط در فضای مجازی داغ است و قیمت خارجیها نیز به طور مشابه فقط روی کاغذ و بسیار بالا از سوی فروشندگان بیان میشود.»