صفحه اصلی / اسلایدر / واکنش منفی بازار ارز به پایان تحریم تسلیحاتی
واکنش منفی بازار ارز به پایان تحریم تسلیحاتی

وعده‌های بی‌عمل بانک مرکزی برای تعدیل قیمت ارز ادامه دارد

واکنش منفی بازار ارز به پایان تحریم تسلیحاتی

کسب و کار نیوز - مجموعه مشکلات و نگرانی از نتیجه انتخابات آمریکا موجب ایجاد یک شرایط بسیار ناامن و پرالتهاب در بازار ارز شده است. از این رو انتظار بر این بود که خبر مثبت پایان تحریم های تسلیحاتی بتواند تا حدودی بازار ارز را به آرامش دعوت کند. به عبارت دیگر فعالان بازار در انتظار خبری برای متوقف شدن روند صعودی ارزی بودند تا جو روانی بازار بخوابد و قیمت ارز کاهش پیدا کند. اما خبر پایان تحریم های تسلیحاتی در کنار تلاش بازارساز نتیجه ای نداده و برخلاف انتظارات نرخ ارز همچنانم به روند افزایشی خود ادامه می دهد. نرخ ارز در صرافی‌ ملی امروز یکشنبه پس از پایان یافتن تحریم‌های تسلیحاتی اعلام شد و بر این اساس قیمت دلار و یورو نسبت به روز پنج‌شنبه افزایش یافت و نرخ دلار با افزایش ۲۵۰ تومانی به رقم ۳۱ هزار و ۹۵۰ تومان رسید.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، بر اساس پیش‌بینی فعالان بازار، انتظار می‌رفت با تصمیم بانک مرکزی و عرضه ۵۰ میلیون دلار در بازار و افزایش سقف خرید صرافی‌ها در بازار متشکل، قیمت ارز کاهشی شود اما دلار در صرافی‌های بانکی از به مرز ۳۲ هزار تومان رسید و شماری از دلالان را ترغیب به افزایش خرید انواع ارز کرد این در حالی است که به اعتقاد برخی فعالان این بازار، افزایش بیش از حد نرخ دلار و سایر ارزها، دلیل اقتصادی و منطقی نداشته و هرلحظه امکان ریزش قیمت ها وجود دارد.

محسن صادقی، اقتصاددان در این رابطه می گوید: بانک مرکزی عامل گرانی سکه و ارز است چرا که این بانک در مدیریت چنین بازاری بسیار ناتوان است.  این اقتصاددان با اشاره به برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه عامل گرانی سکه و ارز،‌ تاثیر تحریم ۱۸ بانک ایرانی از سوی آمریکا بوده است، یادآور شد: هر چند اخبار منفی بر بازار تاثیرگذاراست اما ساماندهی بازار ارز و مدیریت چنین بازار مهمی در داخل آنقدر به تحریم ها گره نخورده است.  به گفته محسن صادقی، «بانک مرکزی علاوه بر وعده‌های بی‌عمل، در تعدیل قیمت ارز و مدیریت در تامین منابع ارزی وارد کنندگان و صادرکنندگان متاسفانه بسیار ضعیف عمل می کند».

واکاوی واکنش بازار ارز به رفع تحریم تسلیحاتی

علی مروی، اقتصاددان

اگر خبر پایان تحریم های تسلیحاتی موجب افزایش نرخ ارز نشود باعث کاهش آن نخواهد شد. این بدان معناست که این خبر می تواند بر بازار ارز اثر منفی داشته باشد و همانطور که شاهد بودیم هیچ کدام از بازارهای اقتصادی ایران تاثیر مثبتی از این اتفاق نگرفتند. نرخ ارز و سکه افزایش یافت و بورس نیز همان روند ریزش خود را طی کرد. همچنین به این دلیل که بخشی از منابع ارزی به سمت تقاضای تسلیحاتی و خرید این تسلیحات برده خواهد شد موجب افزایش نرخ ارز می شود.

تا به امروز به دلیل این تحریم ها حجم خرید تسلیحات صفر بوده و انتظار می رود تقاضای ارز به آن سمت کشیده شود. البته رفع تحریم تسلیحاتی از جنبه سیاسی خوب خواهد بود و موج مثبتی را تنها در روابط بین الملل ممکن است ایجاد کند اما از طرفی دیگر گمانه زنی ها در رابطه با احتمال خرید تسلیحات تنش ها را اضافه خواهد کرد. بنابراین این خبر از جهت اقتصادی اثر مثبتی ندارد و ارزآوری نیز برای ایران نخواهد داشت. به طور کلی با توجه به این که خرید تسلیحات به ارز نیاز دارد، در شرایط فشار اقتصادی باید از خزانه پول خارج شود و این خود فشار را بر اقتصاد کشور بیشتر می‌کند، پس طبیعتا انتظارات در پی این خبر کاهشی نیست.

این در حالی است که عملکرد بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز واتخاذ تصمیم‌های خلق‌الساعه از سوی دولت مورد انتقاد است. بازارهای ارز و بورس تحت تاثیر تصمیم‌های وزارت اقتصاد و بانک مرکزی همچنان روزهای پرالتهابی را پشت سر می‌گذارند که به نظر من دولت باید برای عبور از این شرایط بحرانی فکر و چاره‌ای اساسی بیندیشد. دولت باید به فکر آثار ناگوار افزایش نرخ ارز بر قیمت کالاهای اساسی باشند زیرا اگر بورس رشد کند این اتفاق موجب رونق تولید در صنایع مختلف می‌شود اما افزایش نرخ ارز جز صعود نرخ تورم و گرانی در مملکت هیچ سودی برای اقتصاد ایران ندارد.

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.