صفحه اصلی / اسلایدر / شاخص بورس بر سر دو راهی
شاخص بورس بر سر دو راهی

سهامداران برای ماندن یا خروج از بورس تردید دارند

شاخص بورس بر سر دو راهی

کسب و کار نیوز - وضعیت چند هفته اخیر شاخص بورس موجب شده تا بسیاری از افرادی که برای سودآوری و رسیدن به درآمدهای آنی به بازار سرمایه اعتماد کرده بودند با تلاش برای فروش سهام خود به دنبال خروج و نجات خود از این بازار هستند. رشد غافلگیرانه بورس باعث شد تا سهامداران تازه ‌وارد بدون دانش از روند معاملات این بازار با دید کوتاه‌مدت برای سرمایه‌گذاری و کسب بازدهی بالا در کوتاه‌ترین زمان ممکن وارد این بازار شوند و طبیعی است که با ایجاد کوچکترین اصلاحی در بازار و با ترس از دست رفتن سرمایه‌هایشان به فکر خروج از این بازار باشند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، خروج نقدینگی از بازار سرمایه در شرایطی رخ می‌دهد که نگرانی برای ورود این پول‌ها به بازار خودرو، مسکن، دلار و سایر بازار‌های واسطه‌ای بالا گرفته است و گفته می‌شود که جهش یکباره قیمت خودرو از اواخر هفته گذشته تاکنون، ناشی از خروج سرمایه از بورس بوده است.

تا قبل از رسیدن شاخص بورس به کانال دو میلیونی بسیاری از سهامداران کامال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی بورس را قبول داشته و به سرمایه گذاری در این بازار اعتماد داشتند. در حال حاضر با رفت و برگشت های زیاد شاخص بورس و ریزش های متوالی ارزش سهام تازه واردان و افرادی که طمع درآمدزایی آنی و چند برابر شدن یک شبه سرمایه خود را داشتند عزم خروج کرده اند و با فروش سهام خود قصد دارند نقدینگی را در دیگر بازارهایی که در حال حاضر سود دارد ببرند. در این بین به گفته کارشناسان بازار سرمایه افرادی که برای بلندمدت در بازار سرمایه حضور داشته اند و فعالیت شان منحصر به روزهای رشد شاخص تا کانال دو میلیونی نبوده است بیشترین سود را از آن خود کرده اند. اما آخرین آمار مربوط به معاملات کارگزاری‌ها نیز منتشر شده است. بر اساس این آمار که مربوط به شهریورماه است، ارزش معاملات نسبت به ماه قبل آن (مرداد) حدود ۳۰ درصد کاهش داشته است.

در جریان معاملات روز گذشته نیز بار دیگر بازار روند پر نوسانی را تجربه کرد اما در نهایت شاخص‌کل بورس سبز رنگ به کار خود پایان داد. با این حال همچنان باید منتظر روزهای آینده باشیم تا ببینیم زور تقاضا به عرضه های موجود در تابلوی بازار می‌رسد یا خیر. بورس ایران در هفته های اخیر ریزش های بسیار شدیدی داشته و در حال حاضر دید بدبینانه می گوید بورس برای سبز شدن کار تقریبا سختی دارد زیرا عامل اصلی افزایش عرضه در بازار انتظارات سهام‌داران است و انتظارتی که حکایت از بی رمقی و کم توانی بورس برای رفتن به کانال بالاتر را دارد.

نگاه بلندمدت به بورس

محمد مهدی مومن زاده، کارشناس بازار سرمایه

همانطور که در ابتدای شروع رشد شاخص و سهام در بازار سرمایه تاکید داشتیم که نباید بدون آگاهی و دانش وارد این بازار شد امروز نیز با وجود ریزش هایی که در بازار سرمایه وجود دارد پیشنهاد می شود سهامداران در بازار بمانند و برای طولانی مدت در انتظار سوددهی باشند. بازار سرمایه بازار کسب سود آنی و یک شبه نیست و واقف هستیم که فراز و فرودهای بسیاری در این بازار حتی در بورس های بنام دنیا در کشورهای دیگر نیز وجود دارد. اکنون اکثر سهام موجود در بازار به ارزندگی قیمت یا قیمت واقعی رسیده‌اند و می‌توان با دید میان‌مدت و بلندمدت به آنها وارد این بازار شد اما پیشنهاد این است که سهامداران تا زمان فروکش کردن هیجانی که اخیرا در بازار ایجاد شده با دقت بیشتری به این بازار ورود کنند.

سهامدارانی هم که با شروع رشد بورس و طی چند ماه گذشته وارد این بازار شده اند می بایست به دنبال فعالیت بلند مدت در این بازار باشند. پیش بینی می شود ضررهایی که در مدت اخیر براس سهامداران در بورس رقم خورد در شش ماه آینده قابلیت جبران داشته باشد. بازار سرمایه همیشه با ریسک همراه است، این موضوع می طلبد سرمایه گذاران با آگاهی وارد شوند، در این شرایط بازار می تواند برای تأمین مالی شرکت ها حجم نقدینگی وارد شده را استفاده کند. ابزار تأمین مالی در بازار سرمایه انتشار اوراق بدهی یا همان صکوک و… و اوراق مشارکت هستند که باید برای آنها برنامه ریزی شود و الان می توان از این روش ها استفاده کرد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.