صفحه اصلی / اسلایدر / قیمت ها افسار پاره کردند
قیمت ها افسار پاره کردند

قیمت دلار از مرز 31 هزار تومان و سکه از 16 میلیون تومان گذشت

قیمت ها افسار پاره کردند

کسب و کار نیوز - قیمت سکه با عبور از کانال 16 میلیون تومانی به 16 میلیون و 25 هزار تومان رسید. رکورد قیمتی سکه با ورود به کانال 16 میلیون تومانی شکسته شد و بر اساس پیش بینی های کارشناسان سکه باز هم به رشد قیمتی خود ادامه خواهد داد. دلایل زیادی برای این رکوردزنی قیمتی وجود دارد که یکی از مهم ترین آنها افزایش قیمت ارز و ورود نرخ ارز به کانال 31 هزار تومانی است. دلار در بازار غیررسمی به محدوده قیمتی 31 هزار و 500 هزار تومانی رسید و این در حالی است که در اقتصاد دلاریزه ایران تمام بازارهای موازی از این رشد قیمتی تاثیر می پذیرند. افزایش قیمت سکه در حالی اتفاق می افتد که هم اکنون بسیاری از معاملات در بازار طلا و سکه کاملاً متوقف است. همچنین فروشنده ها از فروش خودداری می کنند ولی خریدار در بازار وجود داشته و تقاضا افزایش یافته است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، کشتی آرای، نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر علت افزایش قیمت طلا و سکه را افزایش قیمت ارز و ثبت نرخ بالای ۳۱ هزار تومان برای دلار اعلام کرد و گفت: برای اولین بار قیمت سکه به ۱۶ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسید. وی تأکید کرد: در چند روز گذشته و با توجه به افزایش شدید قیمت‌ها در بازار، حباب سکه افزایش یافته است؛ هم اکنون حباب سکه بین یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

ابراهیم محمدولی، ییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر نیز با بیان اینکه قیمت سکه تمام بهار آزاد به بیش از ۱۶ میلیون تومان رسید، گفت: طبیعی است که با افزایش نرخ ارز، نرخ طلا و سکه هم افزایش یابد چراکه مکمل یکدیگر هستند. انس جهانی طلا با احتساب نرخ دلار، قیمت طلا را مشخص می‌کند و این دو عامل بر تعیین نرخ طلا و سکه در ایران بسیار اثرگذار است. وی ادامه داد: فاصله قیمتی بین طلا و سکه وجود دارد که شاید علت عمده این فاصله به موضوع عرضه و تقاضا بر می‌گردد. این عوامل باعث ایجاد حباب در قیمت سکه شده است.

اما برخی از فعالان بازار ارز بر این اعتقادند که اتفاقی که برای دلار رخ داده بعد از رجزخوانی‌های ترامپ و ادعا‌ها درباره تحریم چندین و چند بانک ایرانی طبیعی به‌نظر می‌رسید اما از نظر فنی باید آن را اتفاقی دانست که کاملا تحت تاثیر عوامل روانی است و احتمالا کوتاه‌مدت خواهد بود. از طرف دیگر قیمت سکه و طلا رابطه تنگاتنگی با دلار پیدا کرده و در طول هفته پیش رو بازار ارز قادر است به عنوان عامل اصلی تعیین قیمت‌ سکه و هر گرم طلا به‌ حساب بیاید.

دلاریزه شدن بازارهای مالی

میثم رادپور، اقتصاددان

افزایش قیمت دلار صد در صد در افزایش قیمت سکه تاثیرگذار است. این رابطه مستقیمی است که در بازار و با اتفاقاتی که شاهد آن هستیم بیشتر نمود پیدا کرده است. در حال حاضر اقتصاد ایران و تمام بازارهای مالی دلاریزه شده است. یعنی تعیین قیمت در تمام بازارها حتی بازارهای مالی و حتی بازار کالا و خدمات هم به قیمت دلار وابسته شده است. اینکه امروز شاهد ورود سکه به کانال ۱۶ میلیون تومانی هستیم دلیل آن گذر قیمت دلار از ۳۰ هزار تومان است. به طور یقین بازارساز برای کنترل بازار ارز برنامه ها و طرح هایی دارد اما این هشدار را باید داد که برنامه ریزی بر روی کاغذ نتیجه ای نخواهد داشت. با این روند باید انتظار رکودزنی قیمت ها در بازارهای مالی بخصوص دلار و سکه را بیش از این میزان داشته باشیم.

افزایش قیمت دلار نیز دلایل زیادی دارد. درآمدهای ارزی کشور کاهش بسیار زیادی داشته است و این چالشی است که از اوایل سال ۹۹ اقتصاد کشور درگیر آن است. کشور ما در سالهای گذشته ۵۰ میلیارد دلار درآمدهای نفتی داشت که با احتساب ۴۰ میلیارد دلار درآمدهای غیرنفتی در حدود ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم که در حال حاضر این درآمدها به ۱۳ میلیارد دلار کاهش یافته است. حتی با خوشبینی برای ۳۰ میلیارد دلار درآمد ارزی تا انتهای سال نیز باز هم اقتصاد با مشکلات بسیاری روبرو خواهد بود. همین اتفاقات بر افزایش نرخ ارز تاثیر داشته و بحران کرونا نیز که صادرات غیرنفتی را به بن بست کشانده مزید بر علت دلایل افزایش تاریخی نرخ ارز شده است. از طرف دیگر تقاضا هم در بازار دچار درگیری هایی شده است. طرف تقاضا هم به بازار هجوم آورده است.

به دلیل کسری بودجه وحشتناک دولت که حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده پایه پولی افزایش و نقدینگی رشد کرد. کسری بودجه دولت می‌تواند به عنوان یک عامل مهم در افزایش قیمت ارز مطرح شود کمااینکه گمانه‌زنی‌هایی در خصوص دست داشتن دولت در بالا بردن قیمت ارز برای این منظور وجود دارد. اما از آنجا که دولت می‌تواند از ابزار قدرت خود استفاده کند و بانک مرکزی را به چاپ پول به منظور جبران کسری درآمدهایش وادار کند احتمال دست داشتن دولت در افزایش قیمت ارز کمرنگ می‌شود. به عبارت دیگر و با توجه به اینکه افزایش قیمت ارز و چاپ پول هر دو می‌توانند اثرات تورمی داشته باشند احتمال تامین مالی دولت از مسیر چاپ پول قوی‌تر است.

تمام این ها به علاوه بحران کرونا به مشکلات ارزی دامن زد. اگر پیش از این تحریم‌ها تهدید بزرگی برای صادرات نفتی و دسترسی به درآمدهای ارزی محسوب می‌شد اما اکنون سایه سنگین بحران کرونا نیز مزید بر علت شده و سطح درآمدهای ارزی را با کاهش چشمگیری مواجه کرده به طوری که سطح درآمدهای ارزی کشور هنوز به دوران پیش از کرونا برنگشته و کسری تراز تجاری ماهانه به حدود ۶۰۰ میلیون دلار در برهه کنونی رسیده است.  فشاری که از این ناحیه بر کشور وارد شده خود را در افزایش قیمت ارز نشان داده تا این روزها شاهد اوج گرفتن دوباره دلار در بازار و گرانی سکه باشیم.

نقدینگی ویرانگر در بازار ارز و سکه

وحید محمودی، اقتصاددان

شرایطی که در کشور از نظر التهابات اقتصادی و انتظارات سیاسی وجود دارد و همچنین تحریم ها و فشارهایی که از سمت آمریکا بر کشور اعمال شده موجب رشد قیمت ها در بازارهای مالی شده است. در حالی که باید عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت باشد اما در حال حاضر انتظارات تورمی تعیین کننده قیمت ها در بازارهای مالی شده اند. نرخ ارز متغیر اقتصادی است و طبیعتا میزان تغییراتش به‌طور طبیعی باید تابع قانون عرضه و تقاضا در بازار باشد و انتظار منطقی این است که این نرخ بدون دست‌کاری و با کارکرد صحیحی که در بازار می‌تواند داشته باشد، مشخص شود. از طرف دیگر حجم نقدینگی در دولت اول و دوم روحانی به اقتصاد کشور پمپاژ شده و مانند سیل عمل کرده و به هر بخشی که سرازیر شده آن را متلاطم کرده است. بازار سکه و ارز نیز دو بازار مهمی هستند که از این اتفاق تاثیر گرفته اند.

همچنین بازار بورس نیز یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت سکه است. ناهماهنگی های موجود در نهادهای تصمیم گیر و وقفه در عرضه های وعده داده شده موجب شد سرمایه ها از این بازار به بازار سکه هجوم ببرند. ضررهای بسیاری که افراد در بازار سرمایه دیدند موجب شد تا نقدینگی ها از بازار سرمایه به بازارهای دیگر کشانده شود. طبیعی است سیل نقدینگی یا به قول معروف اژدهای نقدینگی از بازار سرمایه حرکت می کند. این سوال مطرح می شود که این حرکت باید به کدام سمت برود. طبیعتا بازاری که می‌تواند با توجه به مجموعه عوامل جذاب باشد بازار طلا، سکه و ارز است.

این در حالی است که نااطمینانی از انتخابات آمریکا نیز دلیل دیگری برای التهاب بازارهای مالی ایران است. در کشور ما مردم اطمینانی برای شکست ترامپ در انتخابات ندارند و با تصور اینکه انتخاب مجدد ترامپ می تواند بازارها را ملتهب تر کند و تنگنای اقتصادی شدید تر شود به خرید سکه و ارز روی آورده اند. تمام اینها می‌تواند پالس‌هایی نسبت به نااطمینانی در بازار یا بدترشدن شرایط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را داشته باشد یا حداقل پالس احساس ناامنی نسبت به این شرایط وجود داشته باشد. وقتی نگرانی وجود داشته باشد، تقاضای انتظاری شکل می‌گیرد و مردم فراتر از چیزی که نیاز دارند ارز را به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای خریداری می‌کنند و به جایی می‌رسد که میزان تقاضای ارز افزایش می‌یابد. این اتفاق افزایش قیمت ها در بازارهای دیگر را نیز به دنبال خواهد داشت.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.