صفحه اصلی / سرخط خبرها / نقدینگی ویرانگر در بازار ارز و سکه
نقدینگی ویرانگر در بازار ارز و سکه

وحید محمودی، اقتصاددان:

نقدینگی ویرانگر در بازار ارز و سکه

کسب و کار نیوز - شرایطی که در کشور از نظر التهابات اقتصادی و انتظارات سیاسی وجود دارد و همچنین تحریم ها و فشارهایی که از سمت آمریکا بر کشور اعمال شده موجب رشد قیمت ها در بازارهای مالی شده است. در حالی که باید عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت باشد اما در حال حاضر انتظارات تورمی تعیین کننده قیمت ها در بازارهای مالی شده اند.

به گزارش کسب و کار نیوز، نرخ ارز متغیر اقتصادی است و طبیعتا میزان تغییراتش به‌طور طبیعی باید تابع قانون عرضه و تقاضا در بازار باشد و انتظار منطقی این است که این نرخ بدون دست‌کاری و با کارکرد صحیحی که در بازار می‌تواند داشته باشد، مشخص شود. از طرف دیگر حجم نقدینگی در دولت اول و دوم روحانی به اقتصاد کشور پمپاژ شده و مانند سیل عمل کرده و به هر بخشی که سرازیر شده آن را متلاطم کرده است. بازار سکه و ارز نیز دو بازار مهمی هستند که از این اتفاق تاثیر گرفته اند.

همچنین بازار بورس نیز یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت سکه است. ناهماهنگی های موجود در نهادهای تصمیم گیر و وقفه در عرضه های وعده داده شده موجب شد سرمایه ها از این بازار به بازار سکه هجوم ببرند. ضررهای بسیاری که افراد در بازار سرمایه دیدند موجب شد تا نقدینگی ها از بازار سرمایه به بازارهای دیگر کشانده شود. طبیعی است سیل نقدینگی یا به قول معروف اژدهای نقدینگی از بازار سرمایه حرکت می کند. این سوال مطرح می شود که این حرکت باید به کدام سمت برود. طبیعتا بازاری که می‌تواند با توجه به مجموعه عوامل جذاب باشد بازار طلا، سکه و ارز است.

این در حالی است که نااطمینانی از انتخابات آمریکا نیز دلیل دیگری برای التهاب بازارهای مالی ایران است. در کشور ما مردم اطمینانی برای شکست ترامپ در انتخابات ندارند و با تصور اینکه انتخاب مجدد ترامپ می تواند بازارها را ملتهب تر کند و تنگنای اقتصادی شدید تر شود به خرید سکه و ارز روی آورده اند. تمام اینها می‌تواند پالس‌هایی نسبت به نااطمینانی در بازار یا بدترشدن شرایط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را داشته باشد یا حداقل پالس احساس ناامنی نسبت به این شرایط وجود داشته باشد. وقتی نگرانی وجود داشته باشد، تقاضای انتظاری شکل می‌گیرد و مردم فراتر از چیزی که نیاز دارند ارز را به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای خریداری می‌کنند و به جایی می‌رسد که میزان تقاضای ارز افزایش می‌یابد. این اتفاق افزایش قیمت ها در بازارهای دیگر را نیز به دنبال خواهد داشت.

همچنین مطالعه کنید:

یک میلیارد دلار صادرات از نمایشگاه اکسپو ایران

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی ضیغمی رئیس سازمان توسعه تجارت ایران  امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.