صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / سنگ اندازی در مسیر استخراج قانونی رمزارزها در ایران
سنگ اندازی در مسیر استخراج قانونی رمزارزها در ایران

رئیس کارگروه استخراج رمزارز انجمن بلاکچین در یادداشتی نوشت

سنگ اندازی در مسیر استخراج قانونی رمزارزها در ایران

کسب و کار نیوز - رئیس کارگروه استخراج رمزارز انجمن بلاکچین ایران با انتقاد از موانع موجود بر سر راه اجرایی شدن مصوبه هیات وزیران در صنعت استخراج ارزهای دیجیتال در کشور می نویسد: «چه کسی پاسخگوی زیان وارده به سرمایه ملی، صنعت استخراج رمزارز، اعتماد عمومی و نابودی بسیاری از فرصتها خواهد بود؟»

به گزارش کسب و کار نیوز، محمدرضا شرفی در یادداشتی به بیان مشکلات موجود فعالان رمزارز در کشور پرداخت. متن کامل این یادداشت را در زیر می خوانید:

در شرایط حساس کنونی کشور که نیاز به همدلی و حفظ اعتماد ملی و لزوم بهره گیری از تمام ظرفیتها در جهت مقابله با شرایط اقتصادی بیش از هر زمان دیگری احساس میگردد. “امر خطیری که بارها مقام معظم رهبری در سخنانشان گوشزد نموده و سران محترم قوا موکدا بر آن تاکید دارند” در این اثنا گاها برخی عملکردها در دستگاهها و سازمانهای ذیربط مثال بارزی از عدم همراهی یا حتی دوگانگی در گفتار و کردار نمایان می سازد.
بیش ازسه ماه از تصویب مصوبه شماره ۳۹۲۲۸ هیئت محترم وزیران در مورد تعیین تکلیف فعالان اسبق صنعت استخراج رمزارز میگذرد و هنوز روند اجرایی برای این مصوبه مشخص نگردیده است. مصوبه ای که با عنایت دفتر بازرسی مقام معظم رهبری، قوه مجریه و نهادهای حاکمیتی نسبت به شرایط خاص یک صنعت نوظهور به تصویب رسید، اکنون بدلیل عدم همراهی و همکاری نهادهای مجری مذکور در مصوبه همچنان در مسیر بلاتکلیفی بسر برده و سرگردان است. بلای مشترکی که بر سر بسیاری از مصوبات و قوانین ارزشمند در کشور نازل گردیده و این مورد شاید مشتی نمونه خروار باشد.

در این اثنا کم نیستند نهادهایی که با حمایت آنان مسیر تصویب هموار گردید و اکنون در مصوبه مجری امر هستند و بی تفاوت نسبت به اهمیت و ارزش زمان در اجرا. در این اثنا هر پرونده در تعزیرات مشمول یک روند مجزا گردیده است. بعضی از شعبات اقدام به تسریع در تعیین جریمه، صدور حکم، ابلاغ و اجرای آن نمودند و برخی منصف و قانون مدار، چون تا زمان اجرای مصوبه رسیدگی به پرونده های موجود را به تعویق انداختند. حال سوالات بسیاری مطرح است که با توجه به ابلاغ مصوبه هیئت وزیران چرا روند رسیدگی به پرونده های موجود تا زمان تعیین تکلیف و آغاز روند اجرای مصوبه تعلیق نمیگردند؟ چرا هیچ گونه وحدت رویه ای در تعزیرات حکومتی (وجه مشترک بسیاری نهادها) مشاهده نمی شود؟ آیا عملکرد هر سازمان یا هر شعبه در سازمان به صورت مستقل، سر خود و بی توجه به قانون تعریف گردیده است؟ نهاد مسئول در ایجاد وحدت رویه و متولی صدور دستور توقف روند رسیدگی به پرونده ها کیست؟ تا چه حد روند اجرای صحیح این مصوبه در کسب اعتماد عمومی موفق بوده است؟ تکلیف اشخاصی که بدلیل نقص چنین سیستم اجرایی از هستی ساقط می گردند چیست؟ ارزش مصوبه ای که تاخیر در اجرای آن حکم نوشدارو پس از مرگ سهراب دارد چیست؟ نفع چه کس یا کسانی در عدم اجرای مصوبه نهفته یا با چنین روندی منافع چه کسانی تامین می گردد؟ مسئولیت حاکمیت صرفا با تصویب یک مصوبه ساقط می گردد؟ چه کسی پاسخگوی زیان وارده به سرمایه ملی، صنعت استخراج رمزارز، اعتماد عمومی و نابودی بسیاری از فرصتها خواهد بود؟ دغدغه و وظایف بعضی نهادها مجزا از درد و مشکلات مردم بوده و با آن مطابقت ندارد یا خدای ناکرده (و قطعا چنین نیست) نهاد یا نهادهای متولی امر (به هر نیتی) بدنبال چنگ اندازی بر سفره (سفره ای که با مشکلات اقتصادی کنونی بسیار کوچکتر گردیده است) قشری از مردم هستند؟ با چنین روندی کند و ساکن چه بر سر معدود فرصتهای زودگذر در اقتصاد و منافع ملی خواهد آمد و چه تعداد از آنها بدون حتی یافتن مجالی برای طرح در چنین ساختاری نابود میگردند؟

محمدرضا شرفی
رئیس کارگروه استخراج رمزارز انجمن بلاکچین ایران

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.