صفحه اصلی / اسلایدر / سیل نقدینگی ناکام از قرعه کشی خودرو
سیل نقدینگی ناکام از قرعه کشی خودرو

پولهای سرگردان پس از ناکامی در قرعه کشی خودرو به کدام بازار می‌رود؟

سیل نقدینگی ناکام از قرعه کشی خودرو

کسب و کار نیوز - قرعه کشی چهارمین مرحله از فروش فوق العاده محصولات ایران خودرو، روز گذشته با حضور نمایندگان نهاد‌های ناظر برگزار شد. این قرعه کشی های در حالی انجام می شود که بسیاری از فعالان بازار خودرو به روند آن اعتراض داشته و برگزاری آن را معطلی هزاران میلیارد تومان نقدینگی از سوی مردم برای خودرو دار شدن دانسته اند. در حالی قرعه کشی روز گذشته ایران خودرو انجام شد که بر اساس آمارها نقدینگی ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی مردم پشت صف قرعه کشی این فروش فوق العاده پارک شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، قرعه کشی چهارمین مرحله از فروش فوق العاده محصولات ایران خودرو در حالی برگزار شد که ۲ میلیون و ۹۲ هزار و ۵۱۸ نفر برای شرکت در این قرعه کشی ثبت نام کرده بودند. قصه همین یک قرعه‌کشی خودرو نشان داد که حداقل ۲۵۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی سرگردان در اقتصاد کشور در دست مردم است. احتمالا عده‌ای به پول خود در حساب بانک‌ها دست نخواهند زد اما به نظر می‌رسد اکثر این افراد، این هفته پولشان را راهی سایر بازارها خواهند کرد تا سود بیشتری به دست آورند. باید دید بورس، طلا، ارز و مسکن، کدام یک برای مردم جذاب‌تر است؟

این در حالی است که تحلیلگران بازار صنعت خودرو با انتقاد از فروش خودرو به شیوه قرعه‌کشی معتقدند که فروش خودرو به شیوه قرعه‌کشی نه تنها کمکی به حل مسئله افزایش قیمت ها در این بازار نخواهد کرد؛ بلکه موجب افزایش تقاضا در این بازار خواهد شد.

عباس خداپرست، تحلیلگر بازار خودرو در این رابطه می گوید: پیش‌فروش کردن خودروی تولید روز با قیمت دو سال گذشته یعنی بسترسازی برای سیستماتیک کردن فرصت دلالی در صنعت خودرو و این تامین نقدینگی به شیوه پیش فروش کردن، صنعت خودرو سازی را رو به افول برده است. وی افزود: این خلق نقدینگی و ماست مالیزه کردن این زیان ها در تجدید ارزیابی ها، با حمایت سازمان بورس و بانک مرکزی بزرگترین عامل تورم در بازار خودرو است و امروز تنها به صرف آزادسازی قیمت نمی‌توان به عبور صنعت خودرو از این بحران امیدوار بود. بر اساس اعلام شرکت ایران خودرو برندگان باید تا ۵ روز وجه خودرو ثبت نامی را که حدود ۱۲۰ تا ۱۴۰ میلیون تومان است به حساب این شرکت واریز کنند.بر این اساس با فرض رقم حداقلی ۱۲۰ میلیون تومان حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان پول نقد در دست مردم منتظر اعلام نتیجه قرعه کشی است. کل نقدینگی موجود در کشور بر اساس آخرین آمارها ۲۷۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

آفت نقدینگی بدون پشتوانه

هادی حق‌شناس، کارشناس اقتصادی

یکی از مسائلی که همواره در اقتصاد ما مشکل آفرین شده موضوع رشد نقدینگی بدون پشتوانه بوده که همین نقدینگی در حال حاضر در بازار خودرو وجود دارد و موجب خواهد شد متقاضیان ناکام در قرعه کشی ها این پول های سرگردان را وارد بازارهای سرمایه گذاری دیگر کنند و افزاش تقاضا به طور قطع افزایش قیمت ها را در بازار طلا، سکه، ارز و مسکن رقم خواهد زد. نقدینگی بدون پشتوانه به آفتی برای اقتصاد ایران تبدیل شده است که در بازار خودرو بیش از قبل و با روش ابداعی جدید و بخت آزمایی در خودرو دار کردن مردم بیشتر نمود پیدا کرد. در حال حاضر خیل عظیم متقاضیانی که در بخت آزمایی خودرو برنده نشده اند برای اینکه از قافله عقب نمانند به بازارهای دیگر کوچ خواهند کرد در حالی که هیچ کدام از بازارهای دیگر نیز ظرفیت پذیرش این حجم از پول را نخواهند داشت. البته برخی نیز پول های خود را همانطور در بانک ها نگاه خواهند داشت که بعید است تعداد این افراد زیاد باشد.

متاسفانه بالا رفتن نقدینگی دست مردم همواره عامل اصلی بروز تورم بوده است. هر زمان که این نقدینگی رشد کرد مردم برای حفظ ارزش پول شان آن را صرف خرید مسکن و خودرو می کنند که همزمان با افزایش تورم و یا نوسانات نرخ ارز افزایش قیمت را تجربه می کنند و به این ترتیب پا به پای گرانی ها بر سرمایه شان افزوده می شود.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.